Włoska literatura i kultura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z21LIC-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Włoska literatura i kultura popularna |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
18.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest włoskiej literaturze i kulturze popularnej od 1945 r. do dziś, w szczególności współczesnej literaturze kryminalnej i fantastycznej, a także komiksowi. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest tematyce literatury i - w szerszym ujęciu - kultury popularnej we Włoszech od końca II wojny światowej po dzień dzisiejszy. Przybliżone zostaną takie gatunki literatury popularnej, jak kryminał, różne podgatunki fantastyki czy komiks. - Historia literatury popularnej we Włoszech i na świecie; - Gatunki i podgatunki literatury popularnej we Włoszech i na świecie; - Literatura "wyższa" versus "niższa", tzw. narrativa di genere versus literatura tout court; - Science fiction (fantascienza) we Włoszech (m.in. Lino Aldani, Vittorio Curtoni, Vittorio Catani, Dario Tonani); - Historia alternatywna (ucronia), współczesna powieść historyczna i problematyka pamięci (m.in. Guido Morselli, Enrico Brizzi, Pierfrancesco Prosperi); - Utopijne i dystopijne wizje między fantastyką a literaturą głównego nurtu (m.in Laura Pugno, Antonio Scurati); - Opowieści apokaliptyczne i post-apokaliptyczne (m.in. Paolo Volponi, Guido Morselli, Niccolò Ammaniti); - Horror i opowieści niesamowite (weird fiction); - Gatunek fantasy we Włoszech (m.in. Licia Troisi); - Gatunki i podgatunki włoskiego kryminału (m.in. Andrea Camilleri, Carlo Lucarelli); - Kryminał historyczny (m.in. Umberto Eco); - Współczesna powieść kryminalna, noir i poliziesco di denuncia; - Włoski kryminał (post-)kolonialny a pamięć historyczna (m.in. Carlo Lucarelli, Luciano Marrocu, Roberto Costantini); - Komiks włoski jako rozrywka i jako forma sztuki - twórczość takich autorów, jak Hugo Pratt, Andrea Pazienza czy Dino Buzzati ("Poema a fumetti"); - Komiks a gatunki literatury popularnej ("Dylan Dog", "Nathan Never" itp.). |
Literatura: |
I. Bibliografia główna: - Bordoni C. (1993), Il romanzo di consumo. Editoria e letteratura di massa. Napoli, Liguori. - Eco U. (1964), Apocalittici e integrati. Milano, Bompiani. - Eco U., wybór esejów (konkretne materiały będą udostępniane studentom podczas zajęć). - Ricci L. (2013), Paraletteratura. Lingua e stile dei generi di consumo. Roma, Carocci. - Scarsella A. (red.) (2020), Letture di genere, "IF" 24-25. Bologna, Odoya. - Wybór dodatkowych esejów i artykułów poświęconych literaturze popularnej. II. Bibliografia uzupełniająca: - Bordoni C. (red.) (2013), Guida alla letteratura di fantascienza. Bologna, Odoya. - Bordoni C. (2017), Paure di carta. Indagini sulla letteratura fantastica. Bologna, Emil. - Brioni S., Comberiati D. (2020), Ideologia e rappresentazione. Percorsi attraverso la fantascienza italiana. Milano, Mimesis. - Carlotto M., D'Andrea L., De Giovanni M. (2018), Tre passi nel buio. Il noir, il thriller e il giallo raccontati dai maestri del genere. Roma, Minimum Fax. - Catalano W., Pizzo G.F., Vaccaro A. (2018), Guida ai narratori italiani del fantastico. Scrittori di fantascienza, fantasy e horror made in Italy. Bologna, Odoya. - Ghisolfi G. (2018), Superman & co. Codici del cinema e del fumetto. Milano, Mimesis. - Iannuzzi G. (2014), Fantascienza italiana. Riviste, autori, dibattiti dagli anni Cinquanta agli anni Settanta. Milano, Mimesis. - Iannuzzi G. (2015), Distopie, viaggi spaziali, allucinazioni. Fantascienza italiana contemporanea. Milano, Mimesis. - Martignani L. (2018), Realismo sovversivo. Sociologia del genere noir. Verona, Ombre Corte. - Mondello E. (2010), Crimini e misfatti. La narrativa noir italiana degli anni Duemila. Roma, Perrone. - Mondello E. (2015), Il noir degli anni zero. Roma, Perrone. - Perissinotto A. (2008), La società dell'indagine. Riflessioni sopra il successo del poliziesco. Milano, Bompiani. - Prandi M., Ferrari P. (2014), Guida al fumetto italiano. Autori personaggi storie. Bologna, Odoya. - Tosti A. (2016), Graphic Novel. Storia e teoria del romanzo a fumetti e del rapporto fra parola e immagine. Latina, Tunué. - Wybór dodatkowych esejów i artykułów poświęconych literaturze popularnej. Pozycje niedostępne w bibliotece udostępnia prowądzacy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W01 w zaawansowanym stopniu powiązania literaturoznawstwa włoskiego z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii; K_W03 zaawansowaną terminologię, przedmiot i kierunki badań literaturo- i kulturoznawczych; K_W09 podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku włoskim w zakresie badań nad współczesną literaturą i kulturą włoską; K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w zakresie badań nad współczesną literaturą i kulturą włoską; K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie współczesnego literaturoznawstwa włoskiego z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); K_U05 pracować, realizować zadania i rozwijać swoje umiejętności w zakresie współczesnego literaturoznawstwa włoskiego wedle wskazówek opiekuna naukowego; K_U06 napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku polskim i włoskim (semestralną, roczną, a także licencjacką) z zakresu współczesnej literatury włoskiej z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł; K_U08 planować i organizować pracę, współdziałać w zespole. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju, szczególnie w zakresie badań nad współczesną literaturą włoską; K_K02 udziału w życiu kulturalnym, szczególnie w kontekście literaturoznawczym, wypełniania zobowiązań społecznych; K_K03 przestrzegania zasad etyki zawodowej, uznawania autorytetu ekspertów, zasięgania ich opinii przy rozwiązywaniu złożonych problemów z zakresu współczesnej literatury i kultury włoskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność i aktywność na zajęciach. 2. Przedstawienie planu pracy licencjackiej. 3. Systematyczne pisanie i poprawianie pracy zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego. 4. Prezentacja multimedialna w ramach zajęć. 5. Przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-LIC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Skocki | |
Prowadzący grup: | Tomasz Skocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM-LIC
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Skocki | |
Prowadzący grup: | Tomasz Skocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.