Resocjalizacja w społeczności lokalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-KR2-1RSLd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja w społeczności lokalnej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zagadnienia form oddziaływania na sprawcę przestępstwa w warunkach wolnościowych przy zaangażowaniu w procesy resocjalizacji i readaptacji społeczności lokalnej. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia jest analiza negatywnych skutków izolacji więziennej oraz rozwiązań alternatywnych dla bezwzględnej kary pozbawienia wolności. Omówione zostaną współczesne trendy i mody resocjalizacji w środowisku lokalnym a także ich efekt w postaci konkretnych zapisów legislacyjnych. Rozdaje i istota kar i środków nieizolacyjnych w polskim prawie karnym przedstawiane są na tle faktycznych problemów związanych z ich wykonywaniem i stosowaniem, w tym szczególny akcent dotyczy wykonywania dozoru i nadzoru przez wyspecjalizowane służby: kuratorów sądowych, społecznych, komorników, pracowników socjalnych, samorządów lokalnych. Omówione będą także środki o charakterze terapeutycznym, system monitoringu elektronicznego oraz problem mediacji w sprawach karnych. Przedmiotem dyskusji i ocen będą również współczesne oferty społeczności lokalnych adresowane dla osób naruszających porządek prawny oraz systemy doradztwa w sytuacjach kryzysowych. Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat potencjału wolnościowych środków karnych oddziaływania na skazanych oraz uwrażliwienie na potrzebę podejmowania działań resocjalizacyjnych w społecznościach lokalnych. |
Literatura: |
1. Alternatywy pozbawienia wolności w polskiej polityce karnej, red. Jakubowska – Hara J., Skupiński J., Warszawa 2009, 2. Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa 2001, 3. Goffman E., Charakterystyka instytucji totalnych, [we:]: Współczesne teorie socjologiczne, red. A. Jasińska – Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Warszawa 2006, 4. Consedine J., Sprawiedliwość naprawcza. Przywrócenie ładu społecznego, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć: 1. Znają i charakteryzują wolnościowe środki karne od strony prawnej i praktycznej. 2. Prezentują rozwiązania resocjalizacji w społeczności lokalnej, stosowane w innych krajach. 3. Rozpoznają i oceniają prawne i faktyczne możliwości postępowania ze skazanym w warunkach kary nieizloacyjnej. 4. Wyjaśniają rolę procesów resocjalizacyjnych w społecznościach lokalnych. 5. Oceniają stereotypy na temat skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych. 6. Umieją pracować zespołowo i argumentować swoje stanowisko |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność. 2. Ocena prac domowych. 3. Ocena frekwencji na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.