Płeć w teoriach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00-PTS-OG | Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Płeć w teoriach społecznych | ||
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych | ||
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Założenia (opisowo): | Przedmiot ma na celu prezentację i poddanie analitycznej interpretacji zagadnienia płci w wybranych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu prezentację i poddanie analitycznej interpretacji zagadnienia płci w wybranych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych. |
||
Pełny opis: |
Konwersatorium służy prezentacji i omówieniu oraz analitycznej interpretacji sposobów rozumienia zagadnienia płci w wybranych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych. W ramach zajęć przedstawione są wybrane podejścia do tematu płci obecne w społecznej filozofii starożytnej, europejskiej myśli oświeceniowej, teoriach socjologicznych XIX i XX wieku, w tym w przełomowych publikacjach teorii feministycznych. |
||
Literatura: |
Lektury: 1. Raewyn Connell, Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym, PWN, Warszawa 2013, s. 9-60. 2. Platon, Państwo, księga V, przeł. W. Witwicki, Spółdzielnia Wydawnicza „Wiedza”, Warszawa 1948, t. I, s. 235-294 (punkty 449-480). 3. Jan Jakub Rousseau, Emil czyli o wychowaniu, księga V, przeł. E. Zieliński, Zakład im. Ossolińskich Wydawnictwo PAN, Wrocław 1955, s. 219-299, oraz Olimpia de Gouges, Deklaracja praw kobiety i obywatelki, przeł. Agata Araszkiewicz, Biuletyn OŚKi 2000 (11). Dostępne pod: http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/fe0021gouges.pdf 4. Mary Wollstonecraft, Wołanie o prawa kobiety, Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2011, s. 238-288. 5. Fryderyk Engels, Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa: w związku z badaniami Lewisa H. Morgana, przeł. R. Panasiuk, „Książka i Wiedza”, Warszawa 1979, s. 30-103. 6. John Stuart Mill, Poddaństwo kobiet, w: O rządzie reprezentatywnym. Poddaństwo kobiet, przeł. G. Czernicki, M. Chyżyńska, Znak, Kraków 1995, s. 285-312, 321-361. 7. Talcott Parsons, Szkice z teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 1972, s. 103-125. 8. Simone de Beauvoir, Druga płeć, przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska, Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warszawa 2003, s. 171-228, 737-782. 9. Pierre Bourdieu, Męska dominacja, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004, s. 7-67. 10. Silvia Federici, Kapitał a płeć, w: Praktyka Teoretyczna, 3(25)/2017. Dostępne: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_prt_2017_3_7 11. Dorothy Smith, Poznawanie społeczeństwa od wewnątrz: kobiecy punkt widzenia, w: Współczesne teorie socjologiczne, t. II, wybór i oprac. A. Jasińska-Kania i in., Scholar, Warszawa 2006, s. 1182-1184 oraz Donna Haraway, Manifest cyborgów i pęknięte tożsamości, przeł. S. Królak i E. Majewska, w: Współczesne teorie socjologiczne, op. cit., t. 2, s. 1197-1205. 12. Patricia Hill Collins, Czarna myśl feministyczna w macierzy dominacji, w: Współczesne teorie socjologiczne, op. cit., s. 1185-1196, oraz Kimberlé Crenshaw, „Pilna potrzeba intersekcjonalności” (nagranie), TEDWomen 2016, Dostępne: https://www.ted.com/talks/kimberle_crenshaw_the_urgency_of_intersectionality?language=pl#t-181762 13. Judith Butler, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. K. Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 43-95, 255-263, oraz „Paris is burning” (film), reż. Jennie Livingston (1991). 14. Jack Halberstam, Przedziwna sztuka porażki, przeł. M. Denderski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018, fragmenty. |
||
Efekty uczenia się: |
Student prezentuje podstawowe ujęcia problematyki płci w wybranych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych. Student krytycznie omawia, analizuje i interpretuje poszczególne ujęcia teoretyczne zagadnienia płci. Dyskutowanie na forum publicznym pozwala studentowi na ćwiczenie umiejętności prezentacji i obrony własnych założeń analitycznych w konfrontacji z różnorodnością opinii. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia dydaktyczne - 30 Przygotowanie się do zajęć: czytanie lektur i analiza, przygotowanie referatów - 30 Przygotowanie się do zaliczenia - 30 Łączny nakład pracy studenta w godz. - 90 Kryteria oceniania: - ocena ciągła (obecność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć, aktywność na zajęciach, przygotowanie referatu) - zaliczenie na ocenę na podstawie merytorycznej aktywności na zajęciach i przygotowanego referatu |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Rawłuszko, Zuzanna Rokita | |
Prowadzący grup: | Marta Rawłuszko, Zuzanna Rokita | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.