Konflikt Kultur 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00KKU1-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konflikt Kultur 1 |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zalecane jest, ale nie obowiązkowe, posiadanie wcześniejszego przygotowania z antropologii kulturowej. Zalecane jest, aby student posiadał podstawową wiedzę antropologiczną oraz wiedzę z zakresu socjologii dotyczącą procesów i przemian społecznych |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest przedstawieniu sytuacji wybranych mniejszości narodowych w Polsce, Polaków jako mniejszości za granicą oraz zagadnień najnowszej migracji i sytuacji migrantów. Celem nauczania jest poznanie kultury tych grup oraz relacji pomiędzy mniejszością a większością, integracji i dezintegracji, asymilacji i akulturacji oraz teorii odnoszących się do wielokulturowości oraz do migracji. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony jest przedstawieniu sytuacji wybranych mniejszości narodowych w Polsce (m.in. Łemków, Romów, Białorusinów, Niemców, Ślązaków, Mazurów, Kaszubów), Polaków jako mniejszości za granicą (m.in. w USA, na Bukowinie, na Łotwie, na Ukrainie) oraz zagadnień najnowszej migracji i sytuacji migrantów w Polsce, a także Polaków- migrantów (m.in. Belgii, Irlandii). Celem nauczania jest nie tylko poznanie kultury tych grup, gdyż ich losy i sytuacja są ilustracją różnie układających się relacji między mniejszością a większością (współpraca – konflikt), regulacji prawnych wpływających na sytuację grup mniejszościowych ( zarówno regulacji mających na celu doprowadzenie do rozpadu społeczności jak i pomagających w zachowaniu kultury i spoistości grupy), zagadnień tworzenia i rozpadu więzi, integracji i dezintegracji, asymilacji i akulturacji oraz teorii odnoszących się do wielokulturowości oraz do migracji. |
Literatura: |
Bartosz Adam: Nie bój się Cygana. Sejmy 2004 Borawski Piotr, Dubiński Aleksander: Tatarzy polscy. Dzieje, obrzędy, legendy, tradycje. Warszawa 1986 Czykwin Elżbieta: Białoruska mniejszość narodowa jako grupa stygmatyzowana. Białystok 2000 Ficowski Jerzy: Cyganie na polskich drogach. Kraków 1965 ( lub kolejne wydanie: 1985) Jaźwińska Ewa, Okólski Marek (red): Ludzie na huśtawce. Migracje miedzy peryferiami polski i zachodu. Klimaszewski B (red) Emigracja z Polski po 1989 roku. Kraków 2002 Kłosek Eugeniusz: Świadomość etniczna i kultura społeczności polskiej we wsiach Bukowiny rumuńskiej. Wrocław 2005 Kubiak Hieronim: Polacy i Polonia w ZSRR. Wrocław-Kraków 1992 Kurcz Zbigniew: Mniejszość niemiecka w Polsce. Wrocław 1995 Kurczewski Jacek ( red) Lokalne wzory kultury politycznej. Warszawa 2007 Kurczewski Jacek, Fuszara Małgorzata (red): Polacy nad Dźwiną. Warszawa 2009 Laden Anthony Simon, Owen David: Multiculturalism and Political Theory. Cambridge University Press 2007 Michna Ewa: Łemkowie: grupa etniczna czy naród? Nomos 1995 Ossowski Stanisław: Zagadnienia więzi regionalnej i więzi narodowej na Śląsku Opolskim. Dzieła t. III Polska diaspora. Kraków 2001 Reinfuss Roman: Śladami Łemków. Warszawa 1990 Sakson Andrzej: Mazurzy – społeczność pogranicza. 1990 Szmeja Maria: Niemcy? Polacy? Ślązacy? Kraków 2000 Znaniecki Florian, Thomas Wiliam: Chłop polski w Europie i Ameryce. Warszawa 1976 Żołędowski, Cezary: Białorusini i Litwini w Polsce, Polacy na Białorusi i Litwie, IPS UW, Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - potrafi porównać problemy wybranych mniejszości narodowych w Polsce oraz mniejszości polskiej za granicą. - potrafi opisać zjawiska dotyczące sytuacji współczesnych migrantów. - potrafi wyjaśnić teorie odnoszące się do wielokulturowości oraz do migracji. - dokonuje socjologicznych analiz porównawczych procesów integracji, dezintegracji, asymilacji, akulturacji i relacji między mniejszością a większością. - rozpoznaje wieloaspektowość procesów integracji, dezintegracji, asymilacji, akulturacji i relacji między mniejszością a większością. - potrafi samodzielnie pracować z literaturą dotyczącą zagadnienia konfliktu kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (obecność) Egzamin pisemny 30 godzin kontaktowych 25 godzin przygotowania do egzaminu 25 godzin przygotowania do zajęć – czytanie lektur Ocena ciągła – obecność i przygotowanie do zajęć. Możliwość 2 nieobecności. Zaliczenie całości przedmiotu odbywa się przez pisemny egzamin z lektur obowiązkowych, który obowiązuje wszystkich studentów. Do oceny ostatecznej brana jest pod uwagę ocena z egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.