Współczesne teorie antropologiczne I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00WTAZW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne teorie antropologiczne I |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Strona przedmiotu: | http://www.isns.uw.edu.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zakładam, że Uczestnicy wykładu interesują się problematyką kultury, w szczególności współczesnej. Wykład może pomóc zrozumieć bardziej specjalistyczne zajęcia np. poświęcone kulturze miejskiej, kulturze ludowej czy subkuturom. Teoria stanowi też fundament specjalizacji z zakresu antropologii współczesności, a przyczyniać się ma do rozumienia podobieństw i różnic pomiędzy np. socjologią kultury, psychologią kultury, filozofią kultury i antropologią kultury. Bardzo ułatwia prowadzenie wykładu gdy PT Uczestnicy posiadają już wstępną wiedzę z zakresu nauk o kulturze. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład jest zorganizowany jako typowy, chociaż zdecydowanie autorski - "przewodnik po teorii". Kontynuacją i przedłużeniem problematyki są Teorie antropologiczne II. Podczas wykładu omawiane są klasyczne teorie antropologii współczesnej: strukturalizm, nurty semiotyczne (w tym w szczególności dorobek Umberto Eco i Szkoły Tatruskiej, antropologia interpretatywna. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przekazanie wiedzy dotyczącej współczesnych teorii antropologicznych i ich korzeni. Wykład jest oparty na założeniu, iż Uczestnicy mają podstawową wiedzę dotyczącą klasycznych teorii antropologicznych (od odkrywców, konkwistadorów, kupców i misjonarzy przez pierwsze szkoły ewolucjonizm, dyfuzjonizm i funkcjonalizm) oraz przybliżone pojęcie o tym czym jest antropologia jako nauka. Dlatego zaczynam od strukturalizmu, z którego, w związku z którym (lub w opozycji do którego), rozwijają się współczesne teorie antropologiczne. Dużo uwagi poświęcam także tzw. paradygmatowi semiotycznemu w badaniach kultury, bowiem bez podstaw trudno wiedzieć co się mówi, kiedy zaczyna się dywagować o symbolach, znaczeniach, interpretacji, itp. Wykład kończy się na przedstawieniu kategorii teoretycznych Clifforda Geertza oraz przeglądem koncepcji teoretycznych w polskiej nauce o kulturze. Wykład jest bogato ilustrowany przykładami zastosowania poznawanych pojęć i koncepcji w praktyce badawczej i ich wiązania z metodologią badań. Podczas wykładu możliwe jest zadawanie pytań i dzielenie się wątpliwościami przez PT Słuchaczy. |
Literatura: |
1) C. Lévi-Strauss, Antropologia Strukturalna, Warszawa 1970, Wstęp i przedmowa, ss. 5-52. 2) R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka, t.I, Warszawa 1989, ss.51-74. 3) C. Lévi-Strauss, Antropologia Strukturalna, Warszawa 1970, roz. Czy istnieją organizacje dualistyczne, ss. 201-235. 4) C. Lévi-Strauss, Myśl nieoswojona, Warszawa 1969, ss. 5-55; 405-407; roz.: Wiedza konkretu; Dodatek (o dzikim bratku). 5) E. Leach., A. Greimas, Rytuał i narracja, Warszawa 1989, wstęp + tekst Leacha. 6) P. Bogatyriew, Funkcje stroju ludowego na obszarze morawskosłowackim, (w:) tegoż, Semiotyka kultury, Warszawa 1979. 7) W. Propp, Bajki magiczne, (w:) tegoż, Nie tylko bajka, Warszawa 2000. 8) J.Łotman, B. Uspieński, O semiotycznym mechanizmie kultury, w: S. Żółkiewski (red.), Semiotyka kultury, Warszawa 1977, ss. 147-170. 9) J. Łotman, Kultura i eksplozja, Warszawa 1999. 10) U. Eco, Nieobecna struktura, Warszawa 1996, rozdział: kody wzrokowe 123-159; 11) 13) C. Geertz, Pokaz slajdów, (w:) tegoż, Dzieło i życia, Warszawa 2000. 14) A. Kłoskowska, Rozumienie kultury, (w:) tejże Kultura masowa.Krytyka i obrona, Warszawa 1980, lub wcześniejsze wydanie. 15) J. Kmita, rozdział Kultura symboliczna, (w:) tegoż, O kulturze symbolicznej, Warszawa 1982. 16) S. Pietraszko, O sferze aksjosemiotycznej (w:) A. Siciński (red.) Problemy teoretyczne i metodologiczne badań stylu życia, Warszawa 1980. 17) O. Werner, Wiedza ludowa niekoniecznie rozmyta, (w:) M. Buchowski, W. Burszta (red.), Amerykańska antropologia kognitywna,Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
Efektem wysłuchania wykładu i zapoznania się z lekturami do egzaminu ma być znajomość podstawowych koncepcji teoretycznych i charakterystycznych dla nich pojęć, umożliwiająca swobodne dalsze studiowanie współczesnych teorii antropologicznych i rozumienie dyskursu antropologicznego, a także umiejętność poprawnego stosowania poznanych pojęć do celów badawczych oraz w zastosowaniach praktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. Podczas egzaminu obowiązuje Państwa zarówno materiał wykładowy, jak i znajomość podanego zestawu lektur. Oceniane są: stopień przyswojenia materiału, umiejętność odnoszenia poznanych pojęć do rzeczywistości kulturalnej (podawanie przykładów interpretacji zjawisk i praktyk kulturalnych) oraz umiejętność krytycznej oceny danego pojęcia lub teorii. Dodatkowym extra ocenianym walorem jest umiejętność twórczego, niebanalnego myślenia teoretycznego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się praktyk obligatoryjnych dla tego przedmiotu. Istnieje możliwość włączania się Studentów do prac nad Wieloźródłowym Słownikiem Kultury oraz do realizacji projektów badawczych w zespołach naukowo-badawczych Katedry Metod Badania Kultury i w Fundacji Obserwatorium Żywej Kultury - Sieć Badawcza. Realizacja takich zajęć dodatkowych umożliwia sprawdzenie w praktyce zdobytej podczas wykładu wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Fatyga, Bogna Kietlińska | |
Prowadzący grup: | Barbara Fatyga, Bogna Kietlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.