Europa insight. Między kryzysem a rewolucją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01EI-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europa insight. Między kryzysem a rewolucją |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Co zmieniło się w naszym rozumieniu Europy i Unii Europejskiej w ciągu ostatnich lat? Jak pogodzić dominujące narracje o Europie i Unii Europejskiej sprzed i po referendum o „Brexicie” oraz te sprzed kryzysu uchodźczego i po? W trakcie konwersatorium przyjrzymy się sposobom, w jaki w ostatnich kilku dekadach określano tożsamość europejską, tłumaczono wewnętrzne podziały Europy oraz jej relacje z resztą świata. Czytając teksty historyczne, literackie i politologiczne, zastanowimy się, jak różne wizje przeszłości kontynentu oraz jego idealnej organizacji politycznej przekładają się na bieżące dyskusje polityczne oraz to, jaką można sobie wyobrazić przyszłość Europy. |
Pełny opis: |
Co zmieniło się w naszym rozumieniu Europy i Unii Europejskiej w ciągu ostatnich lat? Jak pogodzić dominujące narracje o Europie i Unii Europejskiej sprzed i po referendum o „Brexicie” oraz te sprzed kryzysu uchodźczego i po? W trakcie konwersatorium przyjrzymy się sposobom, w jaki w ostatnich kilku dekadach określano tożsamość europejską, tłumaczono wewnętrzne podziały Europy oraz jej relacje z resztą świata. Czytając teksty historyczne, literackie i politologiczne, zastanowimy się, jak różne wizje przeszłości kontynentu oraz jego idealnej organizacji politycznej przekładają się na bieżące dyskusje polityczne oraz to, jaką sobie można wyobrazić przyszłość świata i Europy. Przedmiot będzie podzielony na kilka bloków tematycznych. Pierwszy będzie poświęcony dominującym narracjom na temat Europy, tożsamości kontynentu i jego organizacji politycznej. W drugim przyjrzymy się kilku krytycznym perspektywom wobec tego dyskursu. W trzeciej części semestru zajmiemy się historią dyskusji o podziałach Europy. W czwartej poczytamy najnowsze teksty dotyczące bieżącej sytuacji Europy i zastanowimy się, w jaki sposób ich autorki i autorzy próbują wytłumaczyć obecny kryzys Unii. |
Literatura: |
Będziemy czytali następujące teksty (w całości lub we fragmentach): - Norman Davies, „Europa. Rozprawa historyka z historią”, Znak 1998; - Mark Mazower, „The Dark Continent”, Penguin 1998; - Tony Judt, „Wielkie złudzenie? Esej o Europie”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998; „Powojnie”, Rebis, 2008; - Feliks Gross, „Federacje i konfederacje europejskie. Rodowód i wizje”, IFiS PAN, Warszawa 1994; - Oskar Halecki, „Historia Europy, jej granice podziały”, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej Lublin 2000; - Joseph Weiler, „Chrześcijańska Europa. Konstytucyjny imperializm czy wielkokulturowość?”, Wydawnictwo W drodze, 2003; - Frantz Fanon, “Wyklęty lud ziemi”, PIW 1985; - Silvia Federici, „Caliban and the Witch”, Autonomedia 2004; - Larry Wolff, “Inventing Eastern Europe”, Stanford University Press 1994; - Anna Sosnowska, „Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947-1994)”, Wydawnictwo Trio 2004; - Milan Kundera, “Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej”, „Zeszyty Literackie” 5/1984; - Maria Todorova, „Bałkany wyobrażone”, Czarne 2008, - Andrzej Bobkowski, “Szkice piórkiem”, (wiele wydań); - Jerzy Stempowski, „Eseje dla Kassandry” (wiele wydań); - Andrzej Stasiuk, “Jadąc do Babadag” i „Fado”, Czarne 2004 i 2006. - Ivan Krastew, “After Europe”, University of Pennsylvania Press 2017, - Jan Zielonka, “Europa jako imperium. Nowe spojrzenie na Unię Europejską”, PISM 2007; „Is the EU Doomed?”, Cambridge University Press 2014. - James Meek, „Somerdale to Skarbimierz”, „London Review of Books”, 8/2017. - Leszek Kołakowski, „Cywilizacja na ławie oskarżonych” , Wydawnictwo Res Publica, 1990; - Dan Diner, „Zrozumieć stulecie”, Wydawnictwo Scholar, 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność podczas zajęć, praca pisemna, rozmowa o pracy, egzamin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.