Specyfika pisarstwa naukowego: jak komunikować wyniki badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10SPN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Specyfika pisarstwa naukowego: jak komunikować wyniki badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość programów pakietu MS Office – Word, Excel, PowerPoint. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie Uczestnikom i Uczestniczkom podstawowych umiejętności związanych ze skutecznym komunikowaniem wyników badań, zarówno w formie ustnej (prezentacje, wystąpienia konferencyjne), jak i pisemnej (prace na stopień, artykuły naukowe, raporty z badań) |
Pełny opis: |
Przedstawiając wyniki swoich badań, często robimy to w sposób „intuicyjny” lub podpatrzony u innych badaczy, nie zastanawiając się nad jego skutecznością komunikacyjną. Tak powstają niespójne i przeładowane informacjami prezentacje konferencyjne, pozbawione wyraźnej struktury prace magisterskie i napisane zbyt zawiłym językiem raporty badawcze. Podczas zajęć przećwiczymy podstawowe umiejętności związane z komunikowaniem wyników badań: nadawanie tekstowi lub prezentacji czytelnej struktury logicznej i narracyjnej, posługiwanie się narzędziami do wizualizacji danych ilościowych i jakościowych, opisywanie, analizowanie i podsumowywanie wyników sugestywnym i precyzyjnym językiem dostosowanym do grona odbiorców. |
Literatura: |
Abela Andrew. 2013. Advanced presentations by design, 2. wyd. San Francisco: John Wiley & Sons Inc. Becker Howard S. 2013. Warsztat pisarski badacza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Davis Martha. 2012. Scientific papers and presentations. Academic Press. Kosslyn Stephen Michael. 2007. Clear and to the point: 8 psychological principles for compelling PowerPoint presentations, New York: Oxford University Press. Mayer Richard E. 2009. Multimedia learning. New York: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu Uczestniczki i Uczestnicy będą potrafili: • wizualizować i prezentować wyniki badań w sposób uwzględniający poznawcze możliwości odbiorców • tworzyć zrozumiałe wykresy, diagramy i inne formy wizualizacji danych; • prezentować wyniki badań ilościowych i jakościowych w sposób ułatwiający ich zrozumienie i wzmacniający zapamiętywanie; • upraszczać niepotrzebnie skomplikowane zdania przez zmianę ich podmiotu gramatycznego; • uwypuklać relacje logiczne między zdaniami i akapitami; • opisywać tabele i wykresy bez zbędnego powtarzania ich treści; • zwięźle i przejrzyście podsumowywać wyniki badań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa za kurs będzie średnią arytmetyczną dwóch ocen za projekty zaliczeniowe: prezentację ustną z wykorzystaniem narzędzi graficznych i zadanie pisemne polegające na zredagowaniu, uzupełnieniu i podsumowaniu tekstu naukowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT WAR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Olczyk, Paweł Tomanek | |
Prowadzący grup: | Tomasz Olczyk, Paweł Tomanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.