Samoświadomość w pracy facylitatora
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10SWPF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Samoświadomość w pracy facylitatora |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Student/ka posiada podstawową wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów i pracy z grupą. wykazuje gotowość do pracy o charakterze warsztatowym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie wybranych teorii i metod pracy zwiększających samoświadomość i umiejętność zarządzania własnymi emocjami i zachowaniami |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie wybranych teorii i metod pracy zwiększających samoświadomość i umiejętność zarządzania czasem oraz własnymi zachowaniami. Szczególny nacisk położony jest na te aspekty wiedzy o sobie oraz techniki, które są przydatne w pracy z ludźmi. W ramach zajęć omawiać będziemy głównie teorie psychoterapeutyczne, z naciskiem na różne sposoby rozumienia człowieka i samoświadomości, teorie ułatwiające rozpoznawanie aktualnie przeżywanych doświadczeń (spostrzeżenia, potrzeby, emocje) i odróżniania ich od z góry założonych przekonań i interpretacji. W czasie zajęć omawiane są wybrane koncepcje dotyczące świadomych i nieświadomych aspektów subiektywnego doświadczenia. W programie uwzględniono również teorie i praktyczne ćwiczenia z zakresu zaawansowanych form świadomej komunikacji. |
Literatura: |
Literatura: Chrząstowski Sz., de Barbaro B., Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii.R.1 Cohen J. (2008) Jak czytać Freuda. Warszawa: Ingenium, R.2,3 Dudek Z.W. (2006) Psychologia integralna Junga. Warszawa: Eneteia R. 4 . Rozwój jednostki- indywiduacji Freud Z., Wstęp do psychoanalizy. Wykład III – Czynności pomyłkowe (c.d.) Kabat-Zin J. (1995) Gdziekolwiek jesteś, bądź. Warszawa: IPSI McKay M.,Fanning P. (2004) Poczucie własnej wartości. Poznań: Rebis R.2,3,4 Mindell A. (1995) Praca nad samym sobą. Warszawa: Wyd.Nuit Magique Mindell A. (1998) Siedząc w ogniu. Warszawa: Wyd.NuitMagique Niedźwieńska, A, Neckar, J. (2009) Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy . Warszawa: Wyd. SWPS Academica. Reynolds S., Valentine D. (2009) Komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Rees S., Graham R.S. (2002) Bądź sobą. Trening asertywności. KiW Rogers C. (2002) O stawaniu się osobą. Poznań:Rebis R. 6 Co oznacza „stać się osobą”?, R.7. Być tym 'Ja' którym się naprawdę jest. Rosenberg M.B.(2014) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Czarna Owca Vedfelt O.(1998) Wymiary snów. Warszawa: Eneteia R. XIII Sny a społeczeństwo |
Efekty uczenia się: |
Student/ka po odbyciu zajęć: Potrafi wyjaśnić różnicę pomiędzy wiedzą teoretyczną a samoświadomością Umie przedstawić wybrane koncepcje opisu subiektywnego doświadczenia Umie zastosować techniki pracy z negatywnymi przekonaniami Zauważa i potrafi wyjaśnić różnicę pomiędzy działaniem automatycznym a spojrzeniem z perspektywy obserwatora Nazywa i umie wykorzystać wybrane techniki radzenia sobie z emocjami Potrafi wyjaśnić zjawisko projekcji w relacjach i dostrzec je w aktualnej sytuacji Rozpoznaje własne nieefektywne nawyki działania i umie zaplanować bardziej skuteczne Rozpoznaje i umie zastosować asertywne formy komunikacji Rozumie i umie zastosować podstawowe założenia NVC (porozumienia bez przemocy) Jest wrażliwa/y na różnice międzykulturowe w komunikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania Podstawą oceny jest: -aktywny udział w zajęciach (20%) -przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na zadany temat (40%) -przygotowanie i opis własnego projektu dotyczącego wybranego aspektu pracy nad rozwojem samoświadomości (40%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.