Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Samoświadomość w pracy facylitatora

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-10SWPF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Samoświadomość w pracy facylitatora
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Student/ka posiada podstawową wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów i pracy z grupą. wykazuje gotowość do pracy o charakterze warsztatowym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie wybranych teorii i metod pracy zwiększających samoświadomość i umiejętność zarządzania własnymi emocjami i zachowaniami

Pełny opis:

Celem zajęć jest poznanie wybranych teorii i metod pracy zwiększających samoświadomość i umiejętność zarządzania czasem oraz własnymi zachowaniami. Szczególny nacisk położony jest na te aspekty wiedzy o sobie oraz techniki, które są przydatne w pracy z ludźmi.

W ramach zajęć omawiać będziemy głównie teorie psychoterapeutyczne, z naciskiem na różne sposoby rozumienia człowieka i samoświadomości, teorie ułatwiające rozpoznawanie aktualnie przeżywanych doświadczeń (spostrzeżenia, potrzeby, emocje) i odróżniania ich od z góry założonych przekonań i interpretacji. W czasie zajęć omawiane są wybrane koncepcje dotyczące świadomych i nieświadomych aspektów subiektywnego doświadczenia. W programie uwzględniono również teorie i praktyczne ćwiczenia z zakresu zaawansowanych form świadomej komunikacji.

Literatura:

Literatura:

Chrząstowski Sz., de Barbaro B., Postmodernistyczne inspiracje w psychoterapii.R.1

Cohen J. (2008) Jak czytać Freuda. Warszawa: Ingenium, R.2,3

Dudek Z.W. (2006) Psychologia integralna Junga. Warszawa: Eneteia R. 4 . Rozwój jednostki- indywiduacji

Freud Z., Wstęp do psychoanalizy. Wykład III – Czynności pomyłkowe (c.d.)

Kabat-Zin J. (1995) Gdziekolwiek jesteś, bądź. Warszawa: IPSI

McKay M.,Fanning P. (2004) Poczucie własnej wartości. Poznań: Rebis R.2,3,4

Mindell A. (1995) Praca nad samym sobą. Warszawa: Wyd.Nuit Magique

Mindell A. (1998) Siedząc w ogniu. Warszawa: Wyd.NuitMagique

Niedźwieńska, A, Neckar, J. (2009) Poznaj samego siebie, czyli o źródłach samowiedzy . Warszawa: Wyd. SWPS Academica.

Reynolds S., Valentine D. (2009) Komunikacja międzykulturowa. Warszawa: Wolters Kluwer Polska

Rees S., Graham R.S. (2002) Bądź sobą. Trening asertywności. KiW Rogers C. (2002) O stawaniu się osobą. Poznań:Rebis R. 6 Co oznacza „stać się osobą”?, R.7. Być tym 'Ja' którym się naprawdę jest.

Rosenberg M.B.(2014) Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Czarna Owca

Vedfelt O.(1998) Wymiary snów. Warszawa: Eneteia R. XIII Sny a społeczeństwo

Efekty uczenia się:

Student/ka po odbyciu zajęć:

Potrafi wyjaśnić różnicę pomiędzy wiedzą teoretyczną a samoświadomością

Umie przedstawić wybrane koncepcje opisu subiektywnego doświadczenia

Umie zastosować techniki pracy z negatywnymi przekonaniami

Zauważa i potrafi wyjaśnić różnicę pomiędzy działaniem automatycznym a spojrzeniem z perspektywy obserwatora

Nazywa i umie wykorzystać wybrane techniki radzenia sobie z emocjami

Potrafi wyjaśnić zjawisko projekcji w relacjach i dostrzec je w aktualnej sytuacji

Rozpoznaje własne nieefektywne nawyki działania i umie zaplanować bardziej skuteczne

Rozpoznaje i umie zastosować asertywne formy komunikacji

Rozumie i umie zastosować podstawowe założenia NVC (porozumienia bez przemocy)

Jest wrażliwa/y na różnice międzykulturowe w komunikacji

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania

Podstawą oceny jest:

-aktywny udział w zajęciach (20%)

-przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na zadany temat (40%)

-przygotowanie i opis własnego projektu dotyczącego wybranego aspektu pracy nad rozwojem samoświadomości (40%)

Praktyki zawodowe:

Nie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)