Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-10ZTKAD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z narzędziami i technikami analizy danych ilościowych oraz jakościowych. Każda metoda jest jednak osadzona w założeniach metodologicznych, dlatego każde narzędzie będzie wprowadzane jako pomoc umożliwiająca rozwiązywanie problemów określonego typu – wynikających z teorii. Poznawanie narzędzi technicznych będzie zawsze osadzane jako część działań powiązanych z teorią.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z narzędziami i technikami analizy danych ilościowych i jakościowych. Pracujemy na różnych typach danych – zarówno zastanych, np. urzędowych, jak i pochodzących z badań społecznych. Przedstawię techniki redukcji danych do postaci umożliwiającej formułowanie wniosków i prezentację informacji syntetycznych. Podczas zajęć omówię różnorodne źródła danych oraz przypomnę zasady formułowania problemu badawczego. Główna część kursu poświęcona będzie ćwiczeniu metod opracowywania danych liczbowych i tekstowych.

Pełny opis:

Przedmiot składa się z trzech naczelnych bloków, w których poszczególne zagadnienia mają stanowić pewną całość treściową.

Część pierwsza zostanie poświęcona bazom danych i repozytorium, które mogą być użyteczne badaczom społecznym. Punktem wyjścia będzie refleksja o danych zastanych w praktyce badawczej, z przywołaniem badań (klasycznych i nowych), które bazują tylko na tego rodzaju informacjach. Następnie zobaczymy, w jaki sposób można skorzystać z tych źródeł. (4 godziny)

Część druga skoncentruje się na analizie danych liczbowych, już skwantyfikowanych. Rozpoczniemy od analizy eksploracyjnej, traktowanej jako narzędzie opisu danych, ale przede wszystkim jako punkt wyjścia do formułowania hipotez badawczych. W dalszej części omówione zostaną podstawowe założenia analizy konfirmacyjnej – jako sposobu odpowiadania na pytania o związki między zmiennymi. Wszystkie ćwiczenia będą realizowane na danych pochodzących z Głównego Urzędu Statystycznego, co pozwoli również na wprowadzenie pojęcia przestrzenności danych i jej konsekwencji analitycznych. (16 godzin)

Część trzecia dotyczyć będzie przetwarzania danych nieuporządkowanych, tekstowych. Zaprezentowane zostaną zarówno podejścia automatyczne i korpusowe, jak i głęboko interpretatywne, zorientowane na analizę semantyczną. (10 godzin)

Literatura:

* Field A., Discovering Statistics Using SPSS, (wydanie obojętne)

* Mider D., Analiza danych ilościowych dla politologów, (wyd. II)

* instrukcje użytkowania wybranych programów na http://ozkultura.pl/archiwum

Efekty uczenia się:

Uczestnik zajęć:

-ma pogłębioną wiedzę o wybranych metodach i narzędziach stosowanych w socjologii. Potrafi je zanalizować i krytycznie zinterpretować ze względu na trafność i rzetelność prowadzonych badan naukowych.

-potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązanie danego problemu i potrafi w tym celu zastosować odpowiednie procedury metodologiczne

-potrafi tworzyć zespoły zadaniowe i aktywnie w nich uczestniczyć w różnych rolach

Metody i kryteria oceniania:

Poznane techniki i narzędzia mają posłużyć za podstawę stworzenia ra-

portu prezentującego problem badawczy. Raport powinien opisywać i próbo-

wać wyjaśniać zjawisko społeczne (przykładowo, ale nie wyłącznie - migra-

cje, edukację, zdrowie, aktywność kulturalną, sport) w kontekście gminnym.

Praca zaliczeniowa powinna spełniać warunki raportu badawczego. Ocenie podlegać będą następujące elementy:

* umiejętność sformułowania problemu badawczego

* wybór danych,

* sformułowanie hipotez

* analiza

* prezentacja wyników.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Piotrowski
Prowadzący grup: Mariusz Piotrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Piotrowski
Prowadzący grup: Mariusz Piotrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)