Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-21SROR
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia rodziny
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty obligatoryjne dla II roku studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w podstawowe pojęcia z zakresu socjologii rodziny. Przekazuje wiedzę dotyczącą rodziny z punktu widzenia znaczenia rodziny dla jej członków, funkcjonowania w społeczeństwie, uwarunkowań dokonujących się przemian.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu socjologii rodziny. Program zawiera kilka wątków tematycznych. Teoretyczne podstawy socjologii rodziny - socjologia rodziny a inne nauki, przedmiot socjologii rodziny, metodologiczne podejścia w badaniach nad rodziną. Rodzina w środowisku społecznym - związek rodziny ze społeczeństwem, wpływ procesów indywidualizacji na rodzinę, socjologiczne podejście do rodziny - cechy grupy i instytucji, społeczno-demograficzne uwarunkowania przemian rodziny. Pojęcie rodziny - analiza definicji. Rodzina i jej rozwój - fazy życia rodziny i ich znaczenie. Rodzina jako środowisko wychowawcze - postawy rodzicielskie, style wychowania. Małżeństwo - teorie doboru, zmiany znaczenia i oczekiwań wobec związku, relacje między małżonkami. Realizacja ról w rodzinie. Zagrożenia dla funkcjonowania rodziny związane z warunkami życia. Rodzina miejsce traumatycznych doświadczeń.

Ćwiczenia służą pogłębieniu i rozszerzeniu tematyki wykładów. Pozwalają studentom na przedyskutowanie m.in. takich zagadnień jak: zmiany w realizacji funkcji, przemiany życia rodzinnego i pojawienie się alternatywnych form, więzi społeczne w rodzinie, prawne aspekty życia małżeńskiego i rodzinnego, koncepcje wyjaśniające przemoc w rodzinie.

Literatura:

" Tyszka Z., Wachowiak A., Podstawowe pojęcia i zagadnienia socjologii rodziny. Poznań 1997, s. 21-30

" Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2005, s. 12-32; 50-69

" Graniewska D., Rodzina a bezrobocie. Sytuacja w Polsce [w] Z. Tyszka (red), Współczesne rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2001, 333-341

" Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002, s. 27-33

" Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISNS UW, Warszawa 1994, s. 9-26

" Dyczewski L, Rodzina, społeczeństwo, państwo. KUL, Lublin 1994, s. 11-27

" Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Wyd. UAM, Poznań 2001, R.5, 69-87

" Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1975, s. 35-41

" Ziemska M., Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny [w] M. Ziemska (red), Rodzina współczesna. Wyd. UW, Warszawa 2001, s. 44-56

" Kotlarska-Michalska A., Ważność problematyki "doboru małżeńskiego" w socjologicznych badaniach nad małżeństwem. Rocznik Socjologii Rodziny 1994, T.VI, s. 221-233

" Taranowicz I., Małżeństwo partnerskie - mity czy rzeczywistość. Roczniki Socjologii Rodziny 1991, T. III, s. 227-244

" Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako związek, wspólnota, instytucja społeczna, podsystem i rodzaj stosunku społecznego. Roczniki Socjologii Rodziny 1998, 49-66

" Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 1973, s. 31-75

" Praszkier R., W głąb szczerości. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988, s. 83-108

" Harwas-Napierała B., Modele ról płciowych i ich psychologiczne konsekwencje dla małżeństwa i rodziny [w] H. Liberska, M. Matuszewska (red), Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Wydawnictwo Fundacji Humaniora. Poznań 2001, 75-94

" Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994, R. IV, [Uwarunkowania przemocy w rodzinie]

" Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.185-197

" Kwak A., Społeczny wymiar choroby w rodzinie. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne 2000, 3-4, s. I-IX

" Taranowicz I., Rola rodziny w opiece nad człowiekiem przewlekle chorym [w] Z. Tyszka (red,) Rodzina w czasach szybkich przemian. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002, s. 209-227 [seria Roczniki Socjologii Rodziny]

" Wrzesień W., Żurek A., Wzory współzależności pomiędzy jednostką a rodziną. Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Nauk.UAM, Poznań 1999, T.XI, s. 73-86

" Giddens A., Socjologia. PWN, Warszawa 2004, s.192-220

" Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2005, s.70-96

" Giza-Poleszczuk A., Małżeństwo według Europejczyków (w) A.Jasińska-Kania, M.Marody (red) Polacy wśród Europejczyków. Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2002, s.238-248

" Kotlarska- Michalska A., Poczucie osamotnienia w małżeństwie (w) H. Liberska, M. Matuszewska (red) Małżeństwo: męskość, kobiecość, miłość, konflikt. Wyd. Fundacji Humaniora. Poznań 2001, s.155-170

" Goldenberg H., Goldenberg I., Terapia rodzin. Wydawnictwo UJ, Kraków 2006, s.24-53

" Filipiak G., Funkcja wsparcia społecznego w rodzinie. Roczniki Socjologii Rodziny 1999, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999, s.131-144

" Titkow A., Duch-Krzystoszek D, Budrowska B., Nieodpłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy. Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2004, s.17-36 i 205-232

" Browne K., Herbert M., Zapobieganie przemocy w rodzinie. WSiP, Warszawa 1999, s. 32-44

* Giza-Poleszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Wyd. UW, Warszawa 2005

Szukalski P., Demograficzne przemiany rodziny - wyzwania dla współczesnych społeczeństw. Ruch prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2004, LXVI(4), s. 169-186

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z tematyką małżeństwa i rodziny

• zna i opisuje mechanizmy i kierunek przemian rodziny

• wie jak analizować wyniki badań oraz dane statystyczne dotyczące rodziny

• ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych – szczególnie w odniesieniu do rodziny

• ma rozszerzoną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi a rodziną

• posiada pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w rodzinie w warstwie teoretycznej i empirycznej

Umiejętności:

• potrafi wykorzystywać interdyscyplinarne aspekty wiedzy o rodzinie

• potrafi analizować zmienne życia rodzinnego w oparciu o kilka perspektyw badawczych, potrafi badać zmienne dotyczące małżeństwa i rodziny

• potrafi opisać znaczenie rodziny dla jej członków i dla społeczeństwa

• potrafi analizować i wyjaśniać procesy przemian społecznych w odniesieniu do rodziny

• potrafi identyfikować zagrożenia dla funkcjonowania rodziny

Kompetencje:

• jest przygotowany do podejmowania merytorycznej dyskusji dotyczącej sytuacji rodziny

• potrafi wskazywać obszary zagadnień dotyczące problematyki rodziny, które można objąć badaniami

• potrafi samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę z wykorzystaniem podejścia interdyscyplinarnego

• potrafi tworzyć projekty badawcze dotyczące problemów małżeństwa i rodziny

Metody i kryteria oceniania:

• egzamin pisemny

• ćwiczenia - zaliczenie na ocenę, kontrola obecności, aktywność na zajęciach, realizacja wymagań wynikających z toku zajęć, przygotowanie projektu badawczego/prezentacji w grupach/indywidualna, analiza i omówienie projektu badawczego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Wykład, 20 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Kwak
Prowadzący grup: Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w podstawowe pojęcia z zakresu socjologii rodziny. Przekazuje wiedzę dotyczącą rodziny z punktu widzenia znaczenia rodziny dla jej członków, funkcjonowania w społeczeństwie, uwarunkowań dokonujących się przemian. Przygotowuje do prowadzenia i analizy badań z szeroko pojętej problematyki małżeństwa i rodziny.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu socjologii rodziny. Program zawiera kilka wątków tematycznych. Teoretyczne podstawy socjologii rodziny - socjologia rodziny a inne nauki, przedmiot socjologii rodziny, metodologiczne podejścia w badaniach nad rodziną. Rodzina w środowisku społecznym - związek rodziny ze społeczeństwem, wpływ procesów indywidualizacji na rodzinę, socjologiczne podejście do rodziny - cechy grupy i instytucji, społeczno-demograficzne uwarunkowania przemian rodziny. Pojęcie rodziny - analiza definicji. Rodzina i jej rozwój - fazy życia rodziny i ich znaczenie. Rodzina jako środowisko wychowawcze - postawy rodzicielskie, style wychowania. Małżeństwo - teorie doboru, zmiany znaczenia i oczekiwań wobec związku, relacje między małżonkami. Realizacja ról w rodzinie. Zagrożenia dla funkcjonowania rodziny związane z warunkami życia. Rodzina miejsce traumatycznych doświadczeń.

Ćwiczenia służą pogłębieniu i rozszerzeniu tematyki wykładów. Pozwalają studentom na przedyskutowanie m.in. takich zagadnień jak: zmiany w realizacji funkcji, przemiany życia rodzinnego i pojawienie się alternatywnych form, więzi społeczne w rodzinie, prawne aspekty życia małżeńskiego i rodzinnego, koncepcje wyjaśniające przemoc w rodzinie.

Literatura:

* Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002, s. 27-33

* Dyczewski L, Rodzina, społeczeństwo, państwo. KUL, Lublin 1994, s. 11-27

* Doniec R., Rodzina wielkiego miasta. Wyd. UJ, Kraków 2001, s. 11-13

" Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2005, s. 12-32; 50-69 ; 70-96

* Slany K., Socjo-demograficzny "syndrom opóźniania" i jego konsekwencja dla polityki społecznej [w] A. Michalska (red.), Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Seria Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13-19

* Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISNS UW, Warszawa 1994, s. 9-26

" Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Wyd. UAM, Poznań 2001, R.5, 69-87

* Kwak A., Uniwersalność instytucji rodziny i kierunku jej przemian [w] Z. Tyszka (red.), Życie rodzinne - uwarunkowania makro i mikrostrukturalne. Seria: Roczniki Socjologii Rodziny, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002, s. 14-22

* Harwas-Napierała B., Wykorzystywanie wiedzy psychologicznej o rozwoju człowieka w odniesieniu do rodziny [w] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002, s. 70-85 (p. 2.1; 2.2)

* Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako związek, wspólnota, instytucja społeczna, podsystem i rodzaj stosunku społecznego. Roczniki Socjologii Rodziny 1998, 49-66

* Rostowski J., Rostowski T., Małżeństwo i miłość. Difin, Warszawa 2014, p. 3 i p.5

" Ziemska M., Rodzina a osobowość, Warszawa 1975, s. 35-41

" Ziemska M., Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny [w] M. Ziemska (red), Rodzina współczesna. Wyd. UW, Warszawa 2001, s. 44-56

" Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 1973, s. 31-75

"Praszkier R., W głąb szczerości. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988, s. 83-108

* Kwak A., Społeczny i indywidualny wymiar rodzicielstwa [w] A. Kwak (red.), Rodzicielstwo - między domem, prawem, służbami socjalnymi. Wyd. APS, Warszawa, 2008, s. 18-39

* Żurek A., Przymus kreowania ról rodzinnych [w] A. Żurek, I. Przybył (red.), Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2016, s. 19-26

* Ostrouch-Kamińska J. Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2011, s. 89-106; 231-234

* Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994, R. IV, [Uwarunkowania przemocy w rodzinie]

" Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.185-197

* Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Wyd. Akad. Żak, Warszawa, 2002, s. 67-73; 81-84

* Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. Wyd. Akad i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 129-207

" Browne K., Herbert M., Zapobieganie przemocy w rodzinie. WSiP, Warszawa 1999, s. 32-44

* Cielecka-Kuszyk J., Medyczne skutki krzywdzenia dzieci [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s. 200-206

* Giza-Poleszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Wyd. UW, Warszawa 2005

* Szukalski P., Demograficzne przemiany rodziny - wyzwania dla współczesnych społeczeństw. Ruch prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2004, LXVI(4), s. 169-186

* Michoń P., Udział ojców w czynnościach związanych z opieką nad

dzieckiem . międzynarodowa analiza porównawcza. Prace Nauk. Uniw. Ekonom we Wrocławiu, Wrocłam2016, nr 438, s. 64-80

* Szachowicz-Sempruch J., Nieodpłatna praca w domu i polityka rodzinna jako forma przemocy instytucjonalnej. Prace Nauk. Uniw. Ekon we Wrocławiu, Wrocław 2016, nr 438, s. 107-125

* Pietras A., Praca kobiet w gospodarstwie domowym wyzwaniem dla prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych. [w] E. Staszewska, A. Pietras, I. Miernicka (red.), Prawo pracy a prawo ubezpieczeń społecznych, Wyd. UŁ, Łódź 2018, s.93-105

Kwak A., Społeczny wymiar choroby w rodzinie. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne 2000, 3-4, s. I-IX

" Taranowicz I., Rola rodziny w opiece nad człowiekiem przewlekle chorym [w] Z. Tyszka (red,) Rodzina w czasach szybkich przemian. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002, s. 209-227 [seria Roczniki Socjologii Rodziny]

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)