Semantyka eksperymentalna - moduł praktyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-KOG-SE-MP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Semantyka eksperymentalna - moduł praktyczny |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem części praktycznej zajęć jest zapoznanie z programami wykorzystywanymi w badaniach z zakresu semantyki eksperymentalnej. Studenci nauczą się korzystać z platformy do przeprowadzania badań ankietowych Limesurvey, oprogramowania do tworzenia eksperymentów psycholingwistycznych on-line Ibex oraz z pakietu PsychoPy i programu PsychoPy Builder służących do tworzenia materiałów badawczych w eksperymentach psychologicznych. Same zajęcia dzielić się będą na dwie części. W pierwszej z nich studenci zapoznają się z podstawami pracy z tymi programami, w drugiej zaś będą uczyć się rozwiązywać praktyczne problemy związane z ich własnymi projektami badawczymi. Szczególny nacisk położony będzie na wykorzystanie najnowszej literatury naukowej poświęconej projektowaniu ankiet badawczych on-line. Nie wymaga się wcześniejszej styczności z tego rodzaju oprogramowaniem. |
Pełny opis: |
Zakres poszczególnych tematów I. Tworzenie badań kwestionariuszowych za pomocą programu Limesurvey Każdy ze studentów przed rozpoczęciem zajęć otrzyma konto w instancji Limesurveya administrowanej przez Pracownię Filozofii Eksperymentalnej (www.kognilab.pl). Przewagą Limesurveya nad innymi narzędziami tego rodzaju (ankiety Google czy Surveymonkey) jest fakt, że jest rozwiązaniem open-source oraz daje większe możliwości niż inne tego rodzaju darmowe programy, porównywalne z Qualtricsem (który jest płatny). Więcej informacji o Limesurvey można znaleźć na stronie autorów: https://www.limesurvey.org/. Zajęcia 1. „Moja pierwsza ankieta” - wprowadzenie do Limesurveya - przegląd możliwości programu Limesurvey - struktura ankiety (pytania, grupy) - opcje prezentacji ankiety - elementy tekstowe i graficzne ankiety - cel praktyczny zajęć: każdy uczestnik potrafi stworzyć bardzo prostą ankietę Zajęcia 2. Rodzaje pytań. - omówienie podstawowych rodzajów pytań i sposobów ich tworzenia - dobre praktyki w tworzeniu ankiet on-line - cel praktyczny zajęć: każdy uczestnik wie, jakie rodzaje pytań oferuje Limesurvey i jak dobrać odpowiedni rodzaj pytania do celu badawczego Zajęcia 3. Zaawansowane możliwości Limesurveya. Instrukcje warunkowe. - omówienie rodzajów randomizacji pytań w Limesurvey i celu jaki ma randomizacja pytań w ankiecie badawczej - omówienie sposobów tworzenia rozgałęzionych ankiet dostosowujących się do odpowiedzi badanego (równania relewancji) - cel praktyczny zajęć: każdy uczestnik potrafi stworzyć ankietę, z wykorzystaniem instrukcji warunkowych i równań relewancji Zajęcia 4. Przygotowanie badań do publikacji. Import i eksport wyników. - omówienie przykładowych paneli badawczych (mTurk, Clickworker, Prolific Research) i wymagań, jakie musi spełniać ankieta - określanie limitów dotyczących uczestników badania (kwoty, tokeny) - Import pytań i grup pytań do ankiety. - eksport i import wyników do/z popularnych programów i formatów. - archiwizacja ankiet i wyników. - cel praktyczny: student przygotowuje ankietę w formie gotowej do publikacji i umie wyeksportować jej wyniki do wybranego przez siebie programu. II. Eksperymenty psycholingwistyczne w programie Ibex Ibex jest prostym programem pozwalającym na tworzenie i publikowanie badań psycholingwistycznych on-line. W przeciwieństwie do Limesurvey’a pozwala na precyzyjne mierzenie czasu reakcji badanego oraz udostępnia możliwość prezentacji materiałów badawczych w tempie kontrolowanym przez badanego. Tworzenie ankiety wymaga jednak modyfikacji udostępnionych przez autorów szablonów w JavaScripcie. Nie jest to jednak zadanie wymagające jakiejkolwiek wiedzy programistycznej. Więcej informacji o Ibex można znaleźć na stronie autorów: https://code.google.com/archive/p/webspr/ Zajęcia 1. Wstęp do programu Ibex. Struktura ankiety w programie. - sposób działania Ibex - omówienie zawartości poszczególnych plików składających się na badanie w Ibex - cel praktyczny: student potrafi stworzyć proste badanie w Ibex Zajęcia 2. Rodzaje pytań i randomizacja. - omówienie rodzajów pytań oferowanych przez program Ibex - omówienie rodzajów randomizacji kolejności pytań - cel praktyczny: student potrafi zaprojektować odpowiednio ustrukturyzowaną ankietę (z pozycjami treningowymi, pozycjami właściwymi i odpowiednią dobraną metodą randomizacji) Zajęcia 3. Przygotowanie badań do publikacji. Import i eksport wyników - dostosowywanie zachowania i wyglądu ankiety - wgrywanie plików ankiety na serwer kognilab.pl - ściąganie wyników badania na dysk, eksport wyników do popularnych formatów - cel praktyczny: student potrafi przygotowane przez siebie badanie psycholingwistyczne umieścić w internecie i ściągnąć jego wyniki III. Podstawy pakietu PsychoPy oraz środowiska PsychoPy Builder PsychoPy jest darmową i otwartoźródłową alternatywą dla komercyjnych programów takich jak Presentation™ lub e-Prime™. Pozwala on na tworzenie złożonych eksperymentów psychologicznych zarówno przy użyciu graficznego interfejsu (Builder) jak i wysokopoziomowej biblioteki Pythona. Więcej informacji można znaleźć na stronie autorów: http://www.psychopy.org/ Zajęcia 1. Wstęp do programu PsychoPy Builder (interfejs, architektura badania) - omówienie interfejsu programu PsychoPy Builder - struktura badania projektowanego w Builderze - cel praktyczny: student zna podstawy obsługi PsychoPy Buildera, rozumie jak działa, potrafi wczytać przykładowe badanie i dokonać prostej modyfikacji jego elementów Zajęcia 2. Różne rodzaje bodźców eksperymentalnych i ich tworzenie w Builderze. - tworzenie dostępnych w PsychoPy bodźców (z naciskiem na te wykorzystywane w semantyce eksperymentalnej czyli bodźce tekstowe [graficzne i dźwiękowe], obrazy, filmy) - cel praktyczny: student potrafi wybrać i stworzyć odpowiednie bodźce eksperymentalne dla swojego badania Zajęcia 3. Kontrola elementów eksperymentu za pomocą różnych urządzeń wejścia (klawiatura, mysz, mikrofon, inne kontrolery). - różne sposoby obsługi odpowiedzi badanych (z naciskiem na te wykorzystywane w semantyce eksperymentalnej, czyli wybieranie odpowiedzi klawiaturą, myszą, kontrolerem, kategoryzacja, rankingi) - cel praktyczny: student potrafi wybrać odpowiednią metodę interakcji człowieka z komputerem dla swojego celu badawczego i zaimplementować ją w PsychoPy Zajęcia 4. Przygotowywanie eksperymentu, eksport danych. - sposoby rejestrowania i kontrolowania różnych parametrów odpowiedzi badanych (czasy reakcji, ograniczenia czasowe) - eksport danych do znanych formatów - cel praktyczny: student potrafi przygotować gotowy do przeprowadzenia projekt eksperymentu, zebrać w nim interesującego go dane i wyeksportować wyniki do odpowiedniego formatu IV. Praca nad projektami studentów W tym bloku studenci będą pracować w zespołach nad własnymi projektami (projekt końcowy). Będą musieli przedstawić projekt eksperymentu i wybrać odpowiednie narzędzie spośród tych, które omówione były na kursie. Program zajęć zostanie dostosowany do tego, czego dotyczyły będą studenckie projekty. Przewidziane są indywidualne konsultacje poszczególnych projektów. |
Literatura: |
Strona programu Limesurvey: https://www.limesurvey.org/ Strona programu Ibex: https://code.google.com/archive/p/webspr/ Strona programu PsychoPy: http://www.psychopy.org Na książkach i artykułach opierać będziemy bardziej „teoretyczną” część kursu dotyczącą designu ankiet internetowych. To jest przykładowa bibliografia, jeżeli napotkamy jakiś konkretny problem będziemy szukać odpowiednich źródeł. Tourangeau, R., Couper, M. P., & Conrad, F. (2007). Color, labels, and interpretive heuristics for response scales. Public Opinion Quarterly, 71(1), 91-112. Tourangeau, R., Rips, L. J., & Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. Cambridge University Press. Groves, R. M., Fowler Jr, F. J., Couper, M. P., Lepkowski, J. M., Singer, E., & Tourangeau, R. (2011). Survey methodology (Vol. 561). John Wiley & Sons. Tourangeau, R., Conrad, F. G., & Couper, M. P. (2013). The science of web surveys. Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - wie, w jaki sposób zaprojektować i przeprowadzić badanie z zakresu semantyki eksperymentalnej - wie, jakie rodzaje pytań oferuje Limesurvey i jak dobrać odpowiedni rodzaj pytania do celu badawczego - zna zasady tworzenia badań ankietowych - zna dobre praktyki dotyczące prowadzenia badań ankietowych, w szczególności przez internet Nabyte umiejętności: - umie zaprojektować przygotować i przeprowadzić badanie ankietowe za pomocą platformy LimeSurvey - umie korzystać z opragramowania do tworzenia eksperymentów psycholingwistycznych Ibex - umie przygotować prosty eksperyment psycholingwistyczny, korzystając z pakietu PsychoPy i programu PsychoPy Builder - przygotować i przeprowadzić własne badanie z zakresu semantyki eksperymentalnej Nabyte kompetencje społeczne: - potrafi wspólnie z zespołem zrealizować prosty projekt badawczy, w tym zaplanować wspólne działania oraz podzielić się zadaniami - potrafi planować swoją pracę - potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w zrozumiały sposób |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiona zostanie na podstawie cotygodniowych praco domowych oraz końcowego projektu w następujący sposób: Prace domowe – 70% oceny Projekt końcowy – 30% oceny Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.