Philosophie und Kritik
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-PK19-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Philosophie und Kritik |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza o społeczeństwie i podstawowa znajomość języka niemieckiego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest wspólna lektura i interpretacja wybranych tekstów w języku niemieckim. Seminarium jest otwarte dla studentów spoza Instytutu Filozofii, udział w nim nie wymaga uprzedniego ukończenia kursu filozofii. Zajęcia odbywają się w języku niemieckim, co umożliwia rozwijanie kompetencji językowych uczestników. Prowadzący zajęcia uwzględnia zróżnicowany poziom znajomości języka niemieckiego. W ramach zajęć odbywają się regularnie wykłady gości z Niemiec, Austrii i Szwajcarii; praktykowany jest także krótki wspólny wyjazd studyjny do Niemiec. Tematem zajęć będą aktualne, ważne z punktu widzenia filozofii społecznej zagadnienia, takie jak wolność, indywidualizm, emancypacja, krytyka, uznanie. W skład omawianych lektur wchodzą zarówno pozycje współczesne (Habermas, Honneth, Forst, Sloterdijk), jak i klasyczne (Kant, Hegel, Nietzsche, Freud, Heidegger). |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest wspólna lektura i interpretacja wybranych tekstów w języku niemieckim. Seminarium jest otwarte dla studentów spoza Instytutu Filozofii, udział w nim nie wymaga uprzedniego ukończenia kursu filozofii. Zajęcia odbywają się w języku niemieckim, co umożliwia rozwijanie kompetencji językowych uczestników. Prowadzący zajęcia uwzględnia zróżnicowany poziom znajomości języka niemieckiego. W ramach zajęć odbywają się regularnie wykłady gości z Niemiec, Austrii i Szwajcarii; praktykowany jest także krótki wspólny wyjazd studyjny do Niemiec. Tematem zajęć będą aktualne, ważne z punktu widzenia filozofii społecznej zagadnienia, takie jak wolność, indywidualizm, emancypacja, krytyka, uznanie. W skład omawianych lektur wchodzą zarówno pozycje współczesne (Habermas, Honneth, Forst, Sloterdijk), jak i klasyczne (Kant, Hegel, Nietzsche, Freud, Heidegger). Wybór fragmentów tekstów dokonywany jest w ten sposób, by nawet dzieła autorów uznawanych za trudnych były dostępne również dla tych osób, które dopiero doskonalą swoje kompetencje w języku niemieckim. |
Literatura: |
Zob. opis zajęć w danym roku akademickim |
Efekty uczenia się: |
Uczestnik seminarium po jego ukończeniu osiąga następujące efekty kształcenia: W zakresie wiedzy: – ma usystematyzowaną znajomość i zrozumienie głównych kierunków rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięć w obszarze filozofii niemieckiej, a w szczególności niemieckiej filozofii społecznej – zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla niemieckiej tradycji filozoficznej – zna metody interpretacji tekstu filozoficznego, w szczególności niemieckojęzycznego W zakresie umiejętności: – czyta, interpretuje i konfrontuje różne teksty filozoficzne w języku niemieckim – słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych oraz posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku niemieckim – dobiera strategie argumentacyjne, konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę – prowadzi na poziomie podstawowym (na pierwszym stopniu) lub zaawansowanym (na drugim i trzecim stopniu), pracę badawczą pod kierunkiem prowadzącego seminarium W zakresie kompetencji społecznych: - samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze - potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role - aktywnie uczestniczy w podejmowanych w ramach współpracy polsko-niemieckiej działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa filozoficznego i wykorzystywania go w rozumieniu wydarzeń społecznych i kulturalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie własnego przekładu fragmentu tekstu (możliwe zaliczenie jako translatorium) lub krótkiego eseju w języku niemieckim na jeden z omawianych podczas zajęć tematów. Prowadzący zajęcia bierze pod uwagę aktywność uczestników podczas seminarium, a także ich zaangażowanie we wspólne, polsko-niemieckie przedsięwzięcia naukowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.