Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polska transformacja - czy przykład udanej zmiany społecznej?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-CPS-14-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Polska transformacja - czy przykład udanej zmiany społecznej?
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. wykłady 30 h (semestr letni)
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Socjologii
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Zakłada się:

1.ogólną wiedzę i umiejętności socjologa na poziomie licencjata,

2.zainteresowanie problematyką zmiany społecznej


Skrócony opis:

WYkład z konwersatorium - w części wykładowej zaprezentuję zarówno różne koncepcje teoretyczne polskiej transformacji, w tym - zaprezentuję własną koncepcję, jak i empiryczne badania nad przebiegiem transformacji. WYkład będzie efektem ubiegłorocznego seminarium ze studentami. Będę się starał przedstawić wniosek, że transformacja w sensie przemiany ustrojowej była udana, natomiast błędy polityki, dotyczące niektórych aktorów życia politycznego przyniosły negatywne konsekwencje. Studenci będą poproszeni przygotowanie 2-3 referatów i dyskusję na tematy wykładu.

Pełny opis:

WYkład będzie poświęcony krytycznej analizie teori polskiej transformacji, przede wszystkim krytycznej analizie teorii Jadwigi Staniszkis oraz fragmentów teoretycznych innych autorów (WNuk-Lipiński, Rychard, Marody) oraz prezentować będzie własną koncepcję autora. Postaram się uwzględnić niektóre analizy autorów niepolskich, jak np. Kennedy’ego i Kubika-Bernharda. Jednakże teoretyczne rozważania będą się odwoływać do zasadniczych badań empirycznych nad transformacją, z uwzględnieniem długoletniego programu badawczego pod kierunkiem Marii Jarosz. Pozwoli to na reinterpretację danych, zbieranych w latach 90. (badania Wnuk-Lipińskiego i Wasilewskiego oraz Wesołowskiego i Ireny Pańków, Marody, Joanny Kurczewskiej nad elitami,badania własne), których wymowa wyraźnie uległa zmianie po 30 latach. Studenci będą włączeni w wykład poprzez przygotowanie własnych referatów oraz będą dyskutować nad prezentowanymi treściami wykładu. .

Literatura:

Literatura do wykładu o transformacji 2019-20

1. I. Krzemiński „Solidarność” – doświadczenie i pamięć. (wraz z zespołem); Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2010, s. 350

2. Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989; koncepcja, wybór i komentarze Ireneusz Krzemiński; Wyd. Naukowe Łośgraf, Warszawa 2011

3. Ireneusz Krzemiński, Paweł Śpiewak Druga rewolucja w małym mieście. Zmiana ustrojowa w oczach mieszkańców Mławy i Szczecinka; Oficyna Naukowa, Warszawa 2001

4. I. Krzemiński red. naukowa, Po rewolucji. Konsolidacja demokracji w małych miastach: Mława i Szczecinek; Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego WUW, Warszawa 2012, s. 305;

5. I. Krzemiński, Solidarność. Niespełniony projekt polskiej demokracji; Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2013, s. 586

6. Solidarność - doświadczenie i pamięć po raz drugi, Ireneusz Krzemiński z zespołem, ECS i Instytut Socjologii UW, Gdańsk 2016, s. 356

7. I. Krzemiński red. Naukowa, Pamięć o wielkiej zmianie. Solidarność Rolników Indywidualnych a polska transformacja; Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017

8. Strategie i system: Polacy w obliczu zmiany społecznej; Anna Giza-Poleszczuk, Mirosława Marody, Andrzej Rychard ; Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN, 2000.

9. Oswajanie wielkiej zmiany. IS UW o polskiej transformacji, red. I. Krzemiński, J. Raciborski, Warszawa 2007, Wyd. IFiS PAN

10. Jerzy Szacki, Liberalizm po komunizmie, Znak i Fundacja Batorego, Kraków-Warszawa, 1994

11. Poland's Transformative Years 1988-20131: Social Inequality & the Life Course, rd. K.M. Słomczynski, Ilona Wysmułek, IFiS Publ. Warsaw 2016.

12. Poland's Transformative Years 1988-2013 2: Dynamics of Social Structure, ed. K.M. Słomczynski, Irina Tomescu-Dubrow; IFiS Publ. Warsaw2016

13. Maria Jarosz, Piotr Kozarzewski, Sukcesy i klęski prywatyzacji w krajach postkomunistycznych.

14. Maria Jarosz, red. Wygrani i przegrani polskiej transformacji.

15. Pułapki prywatyzacji, pod red. Marii Jarosz.

16. Maria Jarosz, Władza, przywileje, korupcja.

17. Polacy równi i równiejsi, Maria Jarosz red.

18. Świat elity politycznej, red. W. Wesołowski, I. Pańków

19. Elity w Polsce, Rosji i na Węgrzech. Wymiana czy reprodukcja, red. I. Szelenyi, Don Treiman, E. Wnuk-Lipiński

20. J. Staniszkis, W poszukiwaniu paradygmati transformacji

21. L. Staniszkis, Postkomunistyczne państwo: w poszukiwaniu tożsamości

22. E. Wnuk-Lipiński, Rozpad połowiczny

23. M. Marody, Między rynkiem a etatem.

24. M. Bernhard and J. Kubik, Twenty years after communism

Efekty uczenia się:

K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)

K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk

K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach

K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych

K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego

K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej

K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii

K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne

K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi

K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych

K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa

K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Presence at the lecture, participation in discussions, preparing the presentations and final paper.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)