Polska transformacja - czy przykład udanej zmiany społecznej?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-CPS-14-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Polska transformacja - czy przykład udanej zmiany społecznej? |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. wykłady 30 h (semestr letni) Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Socjologii Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Zakłada się: 1.ogólną wiedzę i umiejętności socjologa na poziomie licencjata, 2.zainteresowanie problematyką zmiany społecznej |
Skrócony opis: |
WYkład z konwersatorium - w części wykładowej zaprezentuję zarówno różne koncepcje teoretyczne polskiej transformacji, w tym - zaprezentuję własną koncepcję, jak i empiryczne badania nad przebiegiem transformacji. WYkład będzie efektem ubiegłorocznego seminarium ze studentami. Będę się starał przedstawić wniosek, że transformacja w sensie przemiany ustrojowej była udana, natomiast błędy polityki, dotyczące niektórych aktorów życia politycznego przyniosły negatywne konsekwencje. Studenci będą poproszeni przygotowanie 2-3 referatów i dyskusję na tematy wykładu. |
Pełny opis: |
WYkład będzie poświęcony krytycznej analizie teori polskiej transformacji, przede wszystkim krytycznej analizie teorii Jadwigi Staniszkis oraz fragmentów teoretycznych innych autorów (WNuk-Lipiński, Rychard, Marody) oraz prezentować będzie własną koncepcję autora. Postaram się uwzględnić niektóre analizy autorów niepolskich, jak np. Kennedy’ego i Kubika-Bernharda. Jednakże teoretyczne rozważania będą się odwoływać do zasadniczych badań empirycznych nad transformacją, z uwzględnieniem długoletniego programu badawczego pod kierunkiem Marii Jarosz. Pozwoli to na reinterpretację danych, zbieranych w latach 90. (badania Wnuk-Lipińskiego i Wasilewskiego oraz Wesołowskiego i Ireny Pańków, Marody, Joanny Kurczewskiej nad elitami,badania własne), których wymowa wyraźnie uległa zmianie po 30 latach. Studenci będą włączeni w wykład poprzez przygotowanie własnych referatów oraz będą dyskutować nad prezentowanymi treściami wykładu. . |
Literatura: |
Literatura do wykładu o transformacji 2019-20 1. I. Krzemiński „Solidarność” – doświadczenie i pamięć. (wraz z zespołem); Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2010, s. 350 2. Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989; koncepcja, wybór i komentarze Ireneusz Krzemiński; Wyd. Naukowe Łośgraf, Warszawa 2011 3. Ireneusz Krzemiński, Paweł Śpiewak Druga rewolucja w małym mieście. Zmiana ustrojowa w oczach mieszkańców Mławy i Szczecinka; Oficyna Naukowa, Warszawa 2001 4. I. Krzemiński red. naukowa, Po rewolucji. Konsolidacja demokracji w małych miastach: Mława i Szczecinek; Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego WUW, Warszawa 2012, s. 305; 5. I. Krzemiński, Solidarność. Niespełniony projekt polskiej demokracji; Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk 2013, s. 586 6. Solidarność - doświadczenie i pamięć po raz drugi, Ireneusz Krzemiński z zespołem, ECS i Instytut Socjologii UW, Gdańsk 2016, s. 356 7. I. Krzemiński red. Naukowa, Pamięć o wielkiej zmianie. Solidarność Rolników Indywidualnych a polska transformacja; Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017 8. Strategie i system: Polacy w obliczu zmiany społecznej; Anna Giza-Poleszczuk, Mirosława Marody, Andrzej Rychard ; Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN, 2000. 9. Oswajanie wielkiej zmiany. IS UW o polskiej transformacji, red. I. Krzemiński, J. Raciborski, Warszawa 2007, Wyd. IFiS PAN 10. Jerzy Szacki, Liberalizm po komunizmie, Znak i Fundacja Batorego, Kraków-Warszawa, 1994 11. Poland's Transformative Years 1988-20131: Social Inequality & the Life Course, rd. K.M. Słomczynski, Ilona Wysmułek, IFiS Publ. Warsaw 2016. 12. Poland's Transformative Years 1988-2013 2: Dynamics of Social Structure, ed. K.M. Słomczynski, Irina Tomescu-Dubrow; IFiS Publ. Warsaw2016 13. Maria Jarosz, Piotr Kozarzewski, Sukcesy i klęski prywatyzacji w krajach postkomunistycznych. 14. Maria Jarosz, red. Wygrani i przegrani polskiej transformacji. 15. Pułapki prywatyzacji, pod red. Marii Jarosz. 16. Maria Jarosz, Władza, przywileje, korupcja. 17. Polacy równi i równiejsi, Maria Jarosz red. 18. Świat elity politycznej, red. W. Wesołowski, I. Pańków 19. Elity w Polsce, Rosji i na Węgrzech. Wymiana czy reprodukcja, red. I. Szelenyi, Don Treiman, E. Wnuk-Lipiński 20. J. Staniszkis, W poszukiwaniu paradygmati transformacji 21. L. Staniszkis, Postkomunistyczne państwo: w poszukiwaniu tożsamości 22. E. Wnuk-Lipiński, Rozpad połowiczny 23. M. Marody, Między rynkiem a etatem. 24. M. Bernhard and J. Kubik, Twenty years after communism |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.) K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) Presence at the lecture, participation in discussions, preparing the presentations and final paper. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.