Konkurencja, kooperacja, racjonalny podział: Teoria gier – gry wieloosobowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL41-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Konkurencja, kooperacja, racjonalny podział: Teoria gier – gry wieloosobowe |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. konwersatoria 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Teoria gier jest teorią formalną posługuje się językiem matematyki, choć (w naszym ujęciu) na bardzo elementarnym poziomie: uczestnik zajęć musi być na to przygotowany Wskazany jakikolwiek wcześniejszy kontakt z teorią gier, lub gotowość do pewnego uzupełnienia wiedzy w oparciu o elementarne lektury. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia rozpoczną się krótkim wprowadzeniem/przypomnieniem podstawowych pojęć teorii gier oraz podstawowych gier dwuosobowych, jednakże w głównej części poświęcone będą zastosowaniu gier wieloosobowych do opisywania problemów konkurencji i kooperacji w działaniach zbiorowych, przede wszystkim (choć nie tylko) – problemów podziału dóbr, obciążeń, kosztów i korzyści w warunkach zróżnicowanej pozycji strategicznej i/lub uprawnień poszczególnych jednostek (zastosowanie gier w postaci funkcji charakterystycznej lub funkcji rozbicia); także problemy działania zbiorowego (wieloosobowy dylemat więźnia – dylemat wspólnego pastwiska); omówione zostaną również zastosowania „gier głosowania” do analizy decyzji społecznych i siły głosu uczestników ciał decyzyjnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia rozpoczną się krótkim wprowadzeniem/przypomnieniem podstawowych pojęć teorii gier oraz podstawowych gier dwuosobowych, jednakże w głównej części poświęcone będą zastosowaniu gier wieloosobowych do opisywania problemów konkurencji i kooperacji w działaniach zbiorowych, przede wszystkim (choć nie tylko) – problemów podziału dóbr, obciążeń, kosztów i korzyści w warunkach zróżnicowanej pozycji strategicznej i/lub uprawnień poszczególnych jednostek (zastosowanie gier w postaci funkcji charakterystycznej lub funkcji rozbicia); także problemy działania zbiorowego (wieloosobowy dylemat więźnia – dylemat wspólnego pastwiska); omówione zostaną również zastosowania „gier głosowania” do analizy decyzji społecznych i siły głosu uczestników ciał decyzyjnych. Kolejne tematy zajęć (uwaga: temat może być realizowany na więcej lub mniej niż jednym spotkaniu): 1. Teoria gier – podstawowe pojęcia (przypomnienie/wprowadzenie) 2. Najważniejsze gry dwuosobowe i ich własności – dylemat więźnia, chicken, gra koordynacji, wojna płci, pościg 3. Gry wieloosobowe – co mają wspólnego, czym się różnią od gier dwuosobowych? 4. Wieloosobowy dylemat więźnia: dylemat wspólnego pastwiska i pułapki zbiorowego działania 5. Teoria użyteczności. Porównywalność, transferowalność, wypłaty uboczne. 6. Gry w postaci funkcji charakterystycznej 7. Rdzeń gry: podział, którego nikt nie zakwestionuje 8. Zbiory przetargowe, nukleolus, punkt Gately’ego: podziały, które będą najmniej kwestionowane 9. Wartość Shapleya: podział sprawiedliwy? 10. Podział zysków, podział kosztów, podział spornej szaty: Wartość Shapleya od Talmudu do Tennessee Valey Authority 11. Gry głosowania i indeksy siły 12. Gra w postaci funkcji rozbicia: (niedoszłe) koalicje wyborcze 1993 |
Literatura: |
Podstawowa: Ph. D. Straffin: Teoria gier Uzupełniająca: H.P.Young: Sprawiedliwy podział Kamiński M., Gryz J. (1997), Koalicje wyborcze: lekcja 1993 roku, w: J. Wasilewski (red.), Zbiorowi aktorzy polskiej polityki, Warszawa, ISP PAN. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 posiada pogłębioną wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk, w tym o jej możliwych zastosowaniach na gruncie innych dyscyplin K_W03 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk K_W04 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W06 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych K_W17 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W26 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych, w szczególności Teorii Racjonalnego Wyboru i Teorii Wyboru Społecznego K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U13 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych K_U17 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe K_K02 umie zaproponować rozwiązanie problemów, które wymagają interdyscyplinarności w podejściu badawczym K_K04 potrafi w podstawowym zakresie przewidywać skutki projektów społecznych K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny, warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywny udział na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.