CPS: Społeczeństwo i polityka Unii Europejskiej – kierunki zmian
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL450 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | CPS: Społeczeństwo i polityka Unii Europejskiej – kierunki zmian |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. wykłady 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Studenci powinni posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu socjologii polityki oraz kompetencje i umiejętności analizy procesów politycznych. |
Skrócony opis: |
Wykład w szeroki sposób omawia przemiany społeczne i polityczne w Unii Europejskiej jako całości i w poszczególnych państwach członkowskich. Celem jest przybliżenie i analiza najważniejszych zmian społecznych i politycznych w Unii i ich uwarunkowań, w tym pogłębiającego się kryzysu demograficznego, przekształceń systemu wartości, rosnącego bezrobocia, radykalizacji nastrojów politycznych, ale też rosnącego poparcia dla ściślejszej integracji europejskiej, a także polityki UE wobec tych trendów. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest analiza najnowszych trendów i przemian politycznych i społecznych w UE oraz ich uwarunkowań. Podstawowe tematy zajęć to: kierunki przemian demograficznych społeczeństw w Europie (w tym starzenie się społeczeństwa), system wartości Europejczyków, stereotypy i uprzedzenia w Europie, obywatelstwo narodowe a obywatelstwo UE, przemiany tożsamości narodowej i europejskiej, problemy rynku pracy (w tym bezrobocie), postawy i opinie wobec integracji europejskiej, deficyt demokratyczny w Unii i jego skutki, aktywność polityczna i partycypacja społeczna, europejskie partie polityczne – istotny czy pomijany aktor europejskiej sceny politycznej?; grupy interesu i interesariusze jako współdecydenci w politykach publicznych, organy UE – instytucje polityczne czy administracyjne?; elity władzy w Brukseli, linie podziałów i konfliktów w UE. Głównym celem wykładu jest nie tylko pogłębienie wiedzy o integracji europejskiej, ale też wnikliwa analiza najważniejszych aktualnych wydarzeń. Wykład jest realizowany jako European Module w ramach programu Jean Monnet Action EU. |
Literatura: |
Literatura S.Hix, System polityczny UE, PWN Warszawa 2010 U.Beck, E.Grande, Europa kosmopolityczna. Społeczeństwo i polityka w drugiej nowoczesności, Scholar 2009 M.Cini, Unia Europejska – organizacja i funkcjonowanie, PWE 2007; J.Barcz, E.Kawecka-Wyrzykowska, Integracja europejska, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2007 K.Żukrowska, Integracja europejska – nowe bariery czy trwały kryzys?, SGH, Warszawa 2006 M.Jarosz, Polacy we wspólnej Europie, ISP PAN 2011 A.Zielińska-Głebocka, Integracja europejska, Akademia Oeconomica 2004; A.Marszałek, Integracja Europejska, PWE 2004; H.Wallace, W.Wallace, Policy-Making in the EU, London 2010; R.Trzaskowski, Dynamika reformy systemu podejmowania decyzji w UE, WPiPG 2005. |
Efekty uczenia się: |
Poznanie podstaw integracji europejskiej oraz najważniejszych przemian społecznych i politycznych UE, kierunków jej dalszego rozwoju oraz wyzwań i dylematów w ramach UE. Umiejętności: Identyfikacja i analiza przemian społecznych i politycznych w UE oraz ich uwarunkowań. Umiejętność wykorzystania wiedzy socjologicznej i politologicznej do badania procesów integracji w Europie, rozumienia relacji między teorią i praktyką, dokonywania krytycznej oceny wybranych wydarzeń. Kompetencje społeczne: Ukształtowanie postawy otwarcia na współpracę europejską, na innowacyjność, na tolerancję i różnorodność europejską. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: ocena uzyskana na egzaminie oraz ocena aktywności w debatach i grach symulacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.