Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nacjonalizm, antysemityzm, ksenofobia w Polsce.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKL59-LIC
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nacjonalizm, antysemityzm, ksenofobia w Polsce.
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. seminaria 30 h (semestr zimowy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Umiejętność czytania raportów z badań, włącznie z analizą tabel

wynikowych

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w

problematykę zjawisk świadomości narodowej ze

szczególnym uwzględnieniem ideologii narodowej -

nacjonalizmu w przypadku Polski. Tezą autora jest związek

między nacjonalizmem polski i antysemityzmem. W chwili

obecnej obserwować możemy - na bazie badań

empirycznych - tworzenie się silnego, antymuzułmańskiego

nastawienia narodowego o strukturze podobnej do

antysemityzmu.

Pełny opis:

Seminarium jest pomyślane jako prezentacja empirycznych

badań nad stereotypami narodowymi, w tym - autostereotypu

Polaków - na bazie krótkiej prezentacji teorii nacjonalizmu.

Autor będzie dążył do ukazania antysemityzmu w Polsce

jako części nowoczesnej ideologii narodowej, stworzonej

przez Romana Dmowskiego i ruch endecji. Współczesny

antysemityzm i jego struktura posłużyła do wykreowania

treści antymuzułmańskich, antyarabskich, co daje się

zilustrować danymi empirycznymi . Ponadto na seminariu

studenci będą się mogli zapoznać ze stereotypami

narodowymi obecnymi w polskiej świadomości społecznej

oraz dynamiką obrazu własnej grupy narodowej.

Zagadnienie ksenofobii jako przejawu splotu innych postaw

wobec świata - światopoglądowych, ideologicznych - będą

analizowane. Ważną kwestią jest odpowiedż na pytanie, w

jaki sposób religijność Polaków oraz rola Kościoła

katolickiego sprzyja umacnianiu się bądź trwałości

nacjonalistycznych postaw. Także rozważane będzie

znaczenie polityki i działań ideologiczno-politycznych dla

rozwoju nacjonalizmu.

Literatura:

1. I. Krzemiński, red. ,Czy Polacy są antysemitami? Warszawa 1992

2. I. Krzemiński, red., Antysemityzm w Polsce i na Ukrainie,

Warszawa 2004

3. I. Krzemiński z zespołem, Żydzi - problem prawdziwego Polaka,

Warszawa 2015

4. I. Krzemiński, Tożsamość narodowa Polaków a antysemityzm i

stosunek do innych , w: Polska po 20 latach, red. M. Bucholc, S.

Mandel, T. Szawiel, J. Wawrzyniak, Wyd. UW, Warszawa 2011,

s.315 – 336

5. Uprzedzenia etniczne w Polsce. Raport z ogólnopolskiego

sondażu Polish Prejudice Survey 2009; M. Bilewicz i inni, Centrum

Badań nad Uprzedzeniami, UW (bez daty)

6. M. Bilewicz, Żydzi i komunizm, Warszawa 2000

7. Poza stereotypy: dehumanizacja i esencjalizm w postrzeganiu

grup społecznych / red. nauk.: Marek Drogosz, Michał Bilewicz,

Mirosław Kofta; Warszawa, Scholar 2012.

8. J. Tokarska - Bakir, Legendy o krwi, Warszawa 2008

9. A. Weinberg, Understanding how anti-Western biases realte to

anti-Semitism and anti-Israelism, Institute for Jewish and

Community Research 2012

10. L. Donskis, Another Word of Uncertainty: Anti-Semitism in

Modern Lithuania, Nordeuropa forum , 2/2006

11. M. Winiewski, M. Bilewicz, Are surveys and opinion polls

always a valid to asses abnti-Semitism? Methodological

consideration. ISS, 2012.

12. A. Sułek (autor raportu), O Polakach i Żydach tuż przed

"Strachem", OBOP, 2008

13. V. Altglas, Antisemitism in France, European Societas,

14(2)/2012.

Uwaga. lista będzie uzupełniona

Efekty uczenia się:

K_W10 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego

przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji

międzykulturowej

K_W27 posiada pogłębioną wiedzę o ideach i procesach społecznych

XIX, XX i XXI w., które ukształtowały oblicze współczesnego świata

K_U02 umie odróżnić interpretację socjologiczną od interpretacji

przeprowadzonej na gruncie pokrewnych nauk społecznych (np.

psychologii, ekonomii, itp.)

K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów

społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa

polskiego

K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat

przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U07 potrafi dokonać krytycznej i refleksyjnej analizy konsekwencji

procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach

K_U14 potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów

ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego

działania

K_U15 potrafi określić wpływ procesów grupowych na zachowanie

jednostki

K_U16 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i

społeczeństwa

K_U17 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z

problemami życia społecznego i ich badaniem

Metody i

Metody i kryteria oceniania:

Wygłoszenie referatu, esej

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, przygotowanie referatu) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania eseju) – 10h

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)