Nacjonalizm, antysemityzm, ksenofobia w Polsce.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL59-LIC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Nacjonalizm, antysemityzm, ksenofobia w Polsce. |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. seminaria 30 h (semestr zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Umiejętność czytania raportów z badań, włącznie z analizą tabel wynikowych |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę zjawisk świadomości narodowej ze szczególnym uwzględnieniem ideologii narodowej - nacjonalizmu w przypadku Polski. Tezą autora jest związek między nacjonalizmem polski i antysemityzmem. W chwili obecnej obserwować możemy - na bazie badań empirycznych - tworzenie się silnego, antymuzułmańskiego nastawienia narodowego o strukturze podobnej do antysemityzmu. |
Pełny opis: |
Seminarium jest pomyślane jako prezentacja empirycznych badań nad stereotypami narodowymi, w tym - autostereotypu Polaków - na bazie krótkiej prezentacji teorii nacjonalizmu. Autor będzie dążył do ukazania antysemityzmu w Polsce jako części nowoczesnej ideologii narodowej, stworzonej przez Romana Dmowskiego i ruch endecji. Współczesny antysemityzm i jego struktura posłużyła do wykreowania treści antymuzułmańskich, antyarabskich, co daje się zilustrować danymi empirycznymi . Ponadto na seminariu studenci będą się mogli zapoznać ze stereotypami narodowymi obecnymi w polskiej świadomości społecznej oraz dynamiką obrazu własnej grupy narodowej. Zagadnienie ksenofobii jako przejawu splotu innych postaw wobec świata - światopoglądowych, ideologicznych - będą analizowane. Ważną kwestią jest odpowiedż na pytanie, w jaki sposób religijność Polaków oraz rola Kościoła katolickiego sprzyja umacnianiu się bądź trwałości nacjonalistycznych postaw. Także rozważane będzie znaczenie polityki i działań ideologiczno-politycznych dla rozwoju nacjonalizmu. |
Literatura: |
1. I. Krzemiński, red. ,Czy Polacy są antysemitami? Warszawa 1992 2. I. Krzemiński, red., Antysemityzm w Polsce i na Ukrainie, Warszawa 2004 3. I. Krzemiński z zespołem, Żydzi - problem prawdziwego Polaka, Warszawa 2015 4. I. Krzemiński, Tożsamość narodowa Polaków a antysemityzm i stosunek do innych , w: Polska po 20 latach, red. M. Bucholc, S. Mandel, T. Szawiel, J. Wawrzyniak, Wyd. UW, Warszawa 2011, s.315 – 336 5. Uprzedzenia etniczne w Polsce. Raport z ogólnopolskiego sondażu Polish Prejudice Survey 2009; M. Bilewicz i inni, Centrum Badań nad Uprzedzeniami, UW (bez daty) 6. M. Bilewicz, Żydzi i komunizm, Warszawa 2000 7. Poza stereotypy: dehumanizacja i esencjalizm w postrzeganiu grup społecznych / red. nauk.: Marek Drogosz, Michał Bilewicz, Mirosław Kofta; Warszawa, Scholar 2012. 8. J. Tokarska - Bakir, Legendy o krwi, Warszawa 2008 9. A. Weinberg, Understanding how anti-Western biases realte to anti-Semitism and anti-Israelism, Institute for Jewish and Community Research 2012 10. L. Donskis, Another Word of Uncertainty: Anti-Semitism in Modern Lithuania, Nordeuropa forum , 2/2006 11. M. Winiewski, M. Bilewicz, Are surveys and opinion polls always a valid to asses abnti-Semitism? Methodological consideration. ISS, 2012. 12. A. Sułek (autor raportu), O Polakach i Żydach tuż przed "Strachem", OBOP, 2008 13. V. Altglas, Antisemitism in France, European Societas, 14(2)/2012. Uwaga. lista będzie uzupełniona |
Efekty uczenia się: |
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej K_W27 posiada pogłębioną wiedzę o ideach i procesach społecznych XIX, XX i XXI w., które ukształtowały oblicze współczesnego świata K_U02 umie odróżnić interpretację socjologiczną od interpretacji przeprowadzonej na gruncie pokrewnych nauk społecznych (np. psychologii, ekonomii, itp.) K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U07 potrafi dokonać krytycznej i refleksyjnej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U14 potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania K_U15 potrafi określić wpływ procesów grupowych na zachowanie jednostki K_U16 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U17 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem Metody i |
Metody i kryteria oceniania: |
Wygłoszenie referatu, esej Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, przygotowanie referatu) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania eseju) – 10h |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.