WAR BAD: Gimnazjaliści uwikłani w płeć. Konstruowanie tożsamości płciowych przez uczniów i uczennice gimnazjów.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL645 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | WAR BAD: Gimnazjaliści uwikłani w płeć. Konstruowanie tożsamości płciowych przez uczniów i uczennice gimnazjów. |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. warsztaty 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość metod jakościowych |
Skrócony opis: |
Celem warsztatu jest zbadanie sposobów, w jakie uczniowie i uczennice gimnazjów kształtują swoją tożsamość płciową. Konkretnie interesuje nas, w jaki sposób młodzi ludzie opisują i praktykują swoją płciowość w kontekście społecznym oraz w jaki sposób ich płciowe tożsamości powiązane są z kategoriami takimi jak seksualność, status ekonomiczny, religijność i normatywność cielesna (pełnosprawność, zdrowie, waga). |
Pełny opis: |
Warsztaty oparte są na dorobku gender i sexuality studies oraz teorii queer. Przyjmujemy zatem, że tożsamość płciowa jest wielowymiarowa, relacyjna, niestabilna i często niespójna, a jej cementowanie odbywa się za pomocą społecznych norm. Podkreślamy także rolę narracji oraz performatywności kształtowaniu tożsamości płciowej (Plummer, 1995; Butler, 2008). Zakładamy, że żyjemy w kulturze płciowej nierówności, w której dziewczęta i kobiety spotykają się z wieloaspektową dyskryminacją oraz w której nienormatywne wyrażanie płciowości i seksualności związane jest z marginalizacją, stygmatyzacją oraz przemocą. Ponadto uważamy, że różne instytucje, takie jak szkoła, rodzina, media, przekazują niespójne płciowe modele i komunikaty, a współczesna kultura z jednej strony przesycona jest seksem, a z drugiej wiąże seksualność ze wstydem, niemoralnością i niebezpieczeństwem (Kimmel i Plante, 2004). W tym kontekście interesujące jest, jak młodzi ludzie negocjują zastane kulturowe znaczenia i w jaki sposób tworzą, odtwarzają i umacniają rozumienie swojej płciowości. Podkreślamy przy tym zarówno aktywną rolę cielesnego podmiotu w tworzeniu własnej tożsamości, jak i społeczna rolę kontekstu, w którym tworzone są tożsamościowe narracje (Connell, 2013). W ramach prowadzonych badań na terenie wybranego gimnazjum będziemy próbowali ustalić rozumienie i znaczenie tożsamości płciowej – na ile kategoria ta ujmowana jest dychotomicznie, na ile jest stabilna i esencjalizowana, i jakie jest jej znaczenie dla tożsamości jednostkowych. Będziemy badać strategie płciowe jednostek: jakimi osobistymi definicjami kobiecości i męskości posługują się gimnazjaliści, jak ustosunkowują się do wzorców i norm płci kulturowej, oraz jak zarządzają różnicami pomiędzy narzuconym ideałem a swoim obrazem własnej płciowości. Będziemy także sprawdzać, jakich kategorii gimnazjaliści używają do opisu swoich płciowych doświadczeń oraz jakie konteksty okazują się dla nich decydujące dla rozumienia płciowości. Michael S. Kimmel i Rebecca Plante. Sexualities. New York 2004. Raewyn Connel. Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym. Warszawa 2013. Judith Butler. Uwikłani w płeć. Warszawa 2008. Ken Plummer. Telling Sexual Stories. London 1995 |
Literatura: |
Raewyn Connel. Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym. Warszawa 2013. Judith Butler. Uwikłani w płeć. Warszawa 2008. Lucyna Kopciewicz, Rodzaj I edukacja, Wrocław 2007. Chomczyńska-Rubacha M., Etnografia jako metoda badań nad szkolną socjalizacją w zakresie ról płciowych. ,,Socjologia Wychowania AUNC" , 2003 Chomczyńska-Rubacha M., Szkoła i dyskryminacja ze względu na płeć w perspektywie krytycznej socjologii edukacji. ,,Kultura i Edukacja" nr 1 2011 |
Efekty uczenia się: |
Student/studentka: Posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badawczych ich ograniczeń i specyfiki; Wie jak zaplanować i zrealizować badania jakościowe, dobrać odpowiednie metody i jest świadomy/a konsekwencji metodologicznych; Umie zaplanować i zrealizować badania jakościowe przy użyciu jakościowych technik badawczych; Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu Jest świadomy/a istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (do dwóch nieobecności w semestrze – w tym zwolnienia lekarskie; nadliczbowe nieobecności należy zaliczyć); Badania zrealizowane zgodnie z ustalonym planem; Opracowanie raportu zgodnie z ustalonymi zasadami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.