Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Socjologia konsumpcji – konwersatorium

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKL8-LIC Kod Erasmus / ISCED: 14.2 / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Socjologia konsumpcji – konwersatorium
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. konwersatoria 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

.

Skrócony opis:

Kurs stanowi przegląd najważniejszych tematów pojawiających się w ramach debaty dotyczącej społeczeństwa konsumpcyjnego. Ukazuje dynamikę zmian dotyczących społecznych, ekonomicznych i kulturowych uwarunkowań konsumpcji. Oferuje wgląd w teoretyczne i empiryczne opracowania podejmujące zagadnienia związane z historią społeczeństwa konsumpcyjnego, powstaniem kultury konsumpcyjnej, komercjalizacją, globalizacją, indywidualizacją, ekonomią dóbr symbolicznych, naturą współczesnych potrzeb i aspiracji, charakterem wyborów konsumenckich, relacją między produkcją a konsumpcją, konstrukcją tożsamości społecznej.

Pełny opis:

Kurs stanowi przegląd najważniejszych tematów pojawiających się w ramach debaty dotyczącej społeczeństwa konsumpcyjnego. Ukazuje dynamikę zmian dotyczących społecznych, ekonomicznych i kulturowych uwarunkowań konsumpcji. Oferuje wgląd w teoretyczne i empiryczne opracowania podejmujące zagadnienia związane z historią społeczeństwa konsumpcyjnego, powstaniem kultury konsumpcyjnej, komercjalizacją, globalizacją, indywidualizacją, ekonomią dóbr symbolicznych, naturą współczesnych potrzeb i aspiracji, charakterem wyborów konsumenckich, relacją między produkcją a konsumpcją, konstrukcją tożsamości społecznej.

Literatura:

K.Marks, Kapitał t.I; M.J.Lee, Consumer Culture Reborn; D.Miller, Material Culture and Mass Consumption; D.Slater Consumer Culture and Modernity; R.Sassateli, Consumer Culture. History, Theory and Politics; P.Corrigan, Sociology of Consumption; J.Benson, The Rise of Consumer Society in Britain 1880-1980; B.Fine, What is Consumer Society (w) The World of Consumption. The Material and Cultural Revisited; Y.Gabriel, T.Lang, The Unmanageable Consumer; B.Smart, Consumer Choice: Rhetoric and Reality (w) Consumer Society. Critical Issues and Evironmental Consequences; S. Ratneshwar, D.Mick, Inside Consumption. Consumer motives, goals, and desires; C.Campbell, I Shop therefore I Know that I Am: The Metaphysical Basis of Modern Consumerism; P.Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia; M.Douglas, B.Isherwood, The World of Goods; J.Fiske, Understanding Popular Culture; J.Fiske, Reading the Popular; D.Hebdige, Subculture the Meaning of Style; H.Jenkins, Textual Poachers; M.J.Lee, Consumer Culture Reborn. The Cultural Politics of Consumption; S.Lash, J.Urry, Economies of Signs ans Space; J.Baudrillard, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, A.F.Firat, N.Dholakia, Consuming People. From Political Economy to Theaters of Consumption; J.Kirkpatrick, In Defense of Advertising. Arguments from Reason, Ethical Egoism, and Laissez-Faire Capitalism; P.Odih, Advertising in Modern and Postmodern Times; G.Lipovetsky, The Empire of Fashion; F.Davis, Fashion, Culture and Identity; C.Lury, Brands. The Logos of the Global Economy; D.Holt, How Brands Become Icons; A.Berger, The Objects of Affection. Semiotics and Consumer Culture; A.Bruns, Blogs, Wikipedia, Second Life and Beyond; Y.Benkler, Bogactwo sieci; G.Ritzer, N.Jurgenson, Production, Consumption, Prosumption: The Nature of Capitalism in the Age of the Digital “Prosumer”; P.Gloor, S.Cooper, Coolhunting. Chasing the Next Big Thing; B.Cova, R.Kozinets, A.Shankar, Consumer Tribes; J.Schor, Born to Buy; B.Smart, Consumer Society. Critical Issues and Evironmental Consequences; N.Klein, No Logo; D.Goodman, M.Cohen, Consumer Culture; R.W. Belk The Human Consequences of Consumer Culture;

MATERIAŁY AUDIOWIZUALNE: Neuromarketing. Mózg pod presją – film dok., Francja; Wal-Mart: wysoki koszt niskich cen – film dok., reż R.Greenwald; Gobal Sushi – film dok., reż. J.P.Canet, J.M.Michel, D.Vercaemer; Mondovino – film dok., reż.J.Nossiter; Super Size Me! – film dok.,reż.M.Spurlock; Waste Land – film dok.,reż. L.Walker.; AFOL – film dok., reż.J.Gibson; Just for kicks – reż.T.Longeville

Efekty uczenia się:

po ukończonym kursie student:

-posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa;

-jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych;

-umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa;

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-08-02
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.