Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie: Dyskurs – interakcja – tożsamość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-JIS-SEMMGR2-S-Z
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie: Dyskurs – interakcja – tożsamość
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Seminaria magisterskie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem seminarium jest zastosowanie wybranych modeli socjologicznej analizy dyskursu w badaniach współczesnych procesów i zmian społeczno-kulturowych. Perspektywę socjologiczną analizy dyskursu wyróżnia założenie, że struktura interakcji społecznych i relacji społecznych przejawia się w komunikacji, a dyskurs jest nośnikiem znaczeń życia społecznego. W analizie dyskursu istotne jest uwzględnianie kontekstu społecznego i kontekstu kulturowego. W centrum pozostają ludzie, którzy komunikują się, i którzy interpretują znaczenia. Analiza dyskursu jako analiza użycia języka obejmuje badanie przekazywanych treści, przedstawień, czyli sferę ideacyjną oraz wymiar interpersonalny, a więc ekspresywny i interakcyjny.

Pełny opis:

Celem seminarium jest zastosowanie wybranych modeli socjologicznej analizy dyskursu w badaniach współczesnych procesów i zmian społeczno-kulturowych. Perspektywę socjologiczną analizy dyskursu wyróżnia założenie, że struktura interakcji społecznych i relacji społecznych przejawia się w komunikacji, a dyskurs jest nośnikiem znaczeń życia społecznego. W analizie dyskursu istotne jest uwzględnianie kontekstu społecznego i kontekstu kulturowego. W centrum pozostają ludzie, którzy komunikują się, i którzy interpretują znaczenia. Analiza dyskursu jako analiza użycia języka obejmuje badanie przekazywanych treści, przedstawień, czyli sferę ideacyjną oraz wymiar interpersonalny, a więc ekspresywny i interakcyjny. Badane będzie dyskursywne konstruowanie rzeczywistości społecznej i kulturowej na poziomie mikrospołecznym życia codziennego, na poziomie mezospołecznym organizacji społecznych i ruchów i na poziomie makrospołecznym, ze szczególnym uwzględnieniem dyskursów tożsamościowych, tak w odniesieniu do tożsamości indywidualnych jak i tożsamości zbiorowych.

Analiza dyskursu ma zastosowanie tak w odniesieniu do sfery prywatnej, do życia codziennego, jak i sfery publicznej, w badaniach komunikacji w interakcjach bezpośrednich i zapośredniczonych przez różne media komunikacji, wśród których szczególnie ważne miejsce zajmuje komunikacja w Internecie. Jakościowa analiza dyskursu w socjologii pozostaje w związku z szerzej pojętymi jakościowymi metodami badań (badania terenowe, wywiad narracyjny; metoda biograficzna, analiza konwersacyjna i in.) Projekty badawcze uczestników seminarium magisterskiego obejmować mogą szeroki zakres współczesnych przemian społeczno-kulturowych, a zwłaszcza problemy dyskursywnego tworzenia tożsamości. W tych procesach istotną rolę odgrywa kultura jako repertuar znaczeń, symboli i wartości używanych i formowanych w dyskursie.

Literatura:

1. Bourdieu Pierre, Loic Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001: Oficyna naukowa, a: s. 45-56; b: 131-141.

2. Hałas Elżbieta, Jakie nowe zasady metody socjologicznej? O wielości socjologii interpretacyjnych, w: Jacek Leoński, Agnieszka Kołodziej-Durnaś (red.), W kręgu socjologii interpretacyjnej – zastosowanie metod jakościowych, Szczecin 2005: Economicus, s. 7-25.

3. Lofland John et al., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Warszawa 2009: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 130-147.

Efekty uczenia się:

K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej z szeroko pojętą humanistyką oraz z naukami społecznymi, w zakresie pozwalającym na integrowanie perspektyw właściwych dla tych dyscyplin naukowych.

K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.

K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego.

K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych. Umie rozpoznawać środki, które budują ich znaczenia i oddziaływanie społeczne.

K_U06 Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie.

K_U07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania.

K_U09 Posiada umiejętność formułowania i prezentowania – w różnych formach i za pośrednictwem różnych mediów - krytycznych opinii o zjawiskach społecznych oraz mechanizmach językowych komunikacji międzyludzkiej zachodzącej w rozmaitych kontekstach kulturowych i zawodowych.

K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze.

K_U12 Potrafi wskazać i uwzględniać w swoim działaniu normy i zasady etyki zawodowej.

K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania.

K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę.

K_K0 1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, jest gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia, potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.

K_K0 6 Potrafi wskazać priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

K_K0 8 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych i potrafi przewidywać społeczne skutki swoich działań.

K_K0 9 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną.

Metody i kryteria oceniania:

udział w dyskusji i prezentacja, przygotowanie projektu pracy magisterskiej, zredagowanie pracy magisterskiej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)