Seminarium magisterskie: Dyskurs – interakcja – tożsamość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-JIS-SEMMGR2-S-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie: Dyskurs – interakcja – tożsamość |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Seminaria magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest zastosowanie wybranych modeli socjologicznej analizy dyskursu w badaniach współczesnych procesów i zmian społeczno-kulturowych. Perspektywę socjologiczną analizy dyskursu wyróżnia założenie, że struktura interakcji społecznych i relacji społecznych przejawia się w komunikacji, a dyskurs jest nośnikiem znaczeń życia społecznego. W analizie dyskursu istotne jest uwzględnianie kontekstu społecznego i kontekstu kulturowego. W centrum pozostają ludzie, którzy komunikują się, i którzy interpretują znaczenia. Analiza dyskursu jako analiza użycia języka obejmuje badanie przekazywanych treści, przedstawień, czyli sferę ideacyjną oraz wymiar interpersonalny, a więc ekspresywny i interakcyjny. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest zastosowanie wybranych modeli socjologicznej analizy dyskursu w badaniach współczesnych procesów i zmian społeczno-kulturowych. Perspektywę socjologiczną analizy dyskursu wyróżnia założenie, że struktura interakcji społecznych i relacji społecznych przejawia się w komunikacji, a dyskurs jest nośnikiem znaczeń życia społecznego. W analizie dyskursu istotne jest uwzględnianie kontekstu społecznego i kontekstu kulturowego. W centrum pozostają ludzie, którzy komunikują się, i którzy interpretują znaczenia. Analiza dyskursu jako analiza użycia języka obejmuje badanie przekazywanych treści, przedstawień, czyli sferę ideacyjną oraz wymiar interpersonalny, a więc ekspresywny i interakcyjny. Badane będzie dyskursywne konstruowanie rzeczywistości społecznej i kulturowej na poziomie mikrospołecznym życia codziennego, na poziomie mezospołecznym organizacji społecznych i ruchów i na poziomie makrospołecznym, ze szczególnym uwzględnieniem dyskursów tożsamościowych, tak w odniesieniu do tożsamości indywidualnych jak i tożsamości zbiorowych. Analiza dyskursu ma zastosowanie tak w odniesieniu do sfery prywatnej, do życia codziennego, jak i sfery publicznej, w badaniach komunikacji w interakcjach bezpośrednich i zapośredniczonych przez różne media komunikacji, wśród których szczególnie ważne miejsce zajmuje komunikacja w Internecie. Jakościowa analiza dyskursu w socjologii pozostaje w związku z szerzej pojętymi jakościowymi metodami badań (badania terenowe, wywiad narracyjny; metoda biograficzna, analiza konwersacyjna i in.) Projekty badawcze uczestników seminarium magisterskiego obejmować mogą szeroki zakres współczesnych przemian społeczno-kulturowych, a zwłaszcza problemy dyskursywnego tworzenia tożsamości. W tych procesach istotną rolę odgrywa kultura jako repertuar znaczeń, symboli i wartości używanych i formowanych w dyskursie. |
Literatura: |
1. Bourdieu Pierre, Loic Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001: Oficyna naukowa, a: s. 45-56; b: 131-141. 2. Hałas Elżbieta, Jakie nowe zasady metody socjologicznej? O wielości socjologii interpretacyjnych, w: Jacek Leoński, Agnieszka Kołodziej-Durnaś (red.), W kręgu socjologii interpretacyjnej – zastosowanie metod jakościowych, Szczecin 2005: Economicus, s. 7-25. 3. Lofland John et al., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Warszawa 2009: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 130-147. |
Efekty uczenia się: |
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej z szeroko pojętą humanistyką oraz z naukami społecznymi, w zakresie pozwalającym na integrowanie perspektyw właściwych dla tych dyscyplin naukowych. K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej. K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego. K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych. Umie rozpoznawać środki, które budują ich znaczenia i oddziaływanie społeczne. K_U06 Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie. K_U07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania. K_U09 Posiada umiejętność formułowania i prezentowania – w różnych formach i za pośrednictwem różnych mediów - krytycznych opinii o zjawiskach społecznych oraz mechanizmach językowych komunikacji międzyludzkiej zachodzącej w rozmaitych kontekstach kulturowych i zawodowych. K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze. K_U12 Potrafi wskazać i uwzględniać w swoim działaniu normy i zasady etyki zawodowej. K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania. K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę. K_K0 1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, jest gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia, potrafi inspirować proces uczenia się innych osób. K_K0 6 Potrafi wskazać priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. K_K0 8 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych i potrafi przewidywać społeczne skutki swoich działań. K_K0 9 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusji i prezentacja, przygotowanie projektu pracy magisterskiej, zredagowanie pracy magisterskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.