Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia konsumpcji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-SSZCZ-13
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia konsumpcji
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. wykłady 30 h (semestr zimowy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Wykład stanowi wprowadzenie do socjologii konsumpcji. Przedstawia główne koncepcje jak i autorów, którzy przyczynili się do jej rozwoju. Posiłkując się ustaleniami, których dostarcza socjologia kultury, studia kulturowe i socjologia ogólna zarysowuje podstawowe problemy teoretyczne, wokół których zorganizowana jest dyskusja dotycząca społeczeństwa konsumpcyjnego i jego kultury. W ramach wykładu szczególna uwaga zostanie poświęcona tematyce relacji pomiędzy sferą kulturową a tożsamością. Mimo że, problem ten został włączony do programu zajęć akademickich stosunkowo niedawno to jest on obecny w socjologii od momentu gdy zaczęto na jej gruncie stawiać pytania o wpływ społeczeństwa na jednostkę, rolę kultury w życiu społecznym, zależność tożsamości od kontekstu społecznego.

Pełny opis:

Z perspektywy historycznej wiek XX był wiekiem społeczeństwa konsumpcyjnego. Pomijając wojny światowe, powstanie i upadek tzw. realnego socjalizmu, konflikty polityczne, najistotniejsze zmiany w życiu jednostki przyniosła w tym okresie masowa dostępność dóbr konsumpcyjnych. Żaden aspekt dotychczasowego życia codziennego nie pozostał obojętny wobec oddziaływań kultury konsumpcyjnej: od miejsc w których żyjemy, przez ubiór, dietę, środki transportu i komunikacji, po praktyki czasu wolnego. Zmiana nie dotyczy jedynie form ale również treści codzienności. Nie sprowadza się jedynie do przemiana związanych z postępem naukowo-technicznym ale stanowi odzwierciedlenie transformacji sposobu w jaki organizujemy społeczeństwo, nasze środki egzystencji. Zmiana ta dotyczy zatem nie tyle metod czy skali w jakiej zaspokajane są pewne potrzeby ale sposobu w jaki postrzegamy świat i nasze miejsce w nim i naszą tożsamość, tego jak definiujemy nasze pragnienia, nadzieje, aspiracje, samych siebie oraz relacje z innymi. Pociąga to za sobą konieczność odpowiedzi na kilka istotnych pytań dotyczących związku pomiędzy kulturą społeczeństwa konsumpcyjnego a doświadczeniem rzeczywistości m.in.: jaki wpływ na negocjowanie znaczeń rzeczywistości społecznej posiada fakt, że w znacznej mierze tworzą ją towary? W jakim zakresie ich konsumpcja określa zakres autonomii jednostek, grup społecznych, społeczeństw? W jaki sposób konsumowane dobra oraz ich symboliczne znaczenia podtrzymują wzorce relacji społecznych? Jak pewne interesy społeczne wpisują się w określone dobra i praktyki konsumpcyjne, zaś inne są z nich systematycznie wykreślane? W jakich warunkach owe dążenia mogą być w nie wczytane, tak by stanowiły ekspresję partykularnych potrzeb i pragnień?

Literatura:

A.Aldridge(2006) Konsumpcja; J.Baudrillard(2005)Symulakry i symulacja; Z.Bauman(1992) Intimations of Postmodernity; R.Barthes(2005) System mody; U.Beck, A.Giddens, S.Lash(1994) Re-flexive Modernity; Ch.Becker(2005) Studia kulturowe. Teoria i praktyka; P.Bourdieu(2005) Dystynkcja; D.Chaney(1996)Lifestyles; M.Featherstone(1991) Consumer Culture and Postmodernism; B.Fine, E.Leopold(1993)The World of Consumption; A.Giddens(2001) Nowoczesność i tożsamość. ‘Ja’ i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, R.Jenkins(1996) Social Identity; M.Krajewski(2003) Kultury kultury popularnej; M.Paterson(2006) Consumption and Everyday Life; M.J.Lee, The Consumer Society Reader; R.Bocock Consumption

Efekty uczenia się:

po ukończeniu przedmiotu student:

-posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa;

-jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych;

-umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa;

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 2h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 15h

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)