Socjologia mediów masowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-SSZCZ-4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia mediów masowych |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Fak. wykłady 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pierwszeństwo dla studentów modułu MiK |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu wprowadzenie do szeregu perspektyw socjologicznej analizy mediów masowych, teorii komunikacji masowej, teorii etnografii i antropologii publiczności oraz przedstawienie studentom podstawowych uwarunkowań instytucjonalnych, tworzących rynek mediów masowych, w tym – reklamy, a także przedstawić uwarunkowania tzw. ładu medialnego, w tym szczególnie relacji między mediami prywatnymi i publicznymi. |
Pełny opis: |
Socjologia mediów masowych to wprowadzenie do bardzo szerokiego pola problemów oraz badań przecinających wiele dyscyplin akademickich; punktem ogniskowym są tu współczesne teorie komunikacji, które stanowią nie tylko sposób uporządkowania wiedzy/nauki, ale przede wszystkim wyznaczają perspektywy badawcze oraz skłaniają do koncentracji na wybranych zagadnieniach związanych z komunikacją. Sam termin „komunikacja masowa” stał się problematyczny; skojarzenia z mediami komunikacji masowej, często potocznie zwanymi „starymi mediami” wikłają w perspektywy, które we współczesności, w której dominuje komunikacja oparta na technologiach cyfrowych zdaje się być kompletnie nieadekwatna. Wykład ma za zadanie z jednej strony uporządkować wiedzę na temat mediów jako technologii oraz „pośredników”, z drugiej – być inspiracją do podejmowania przez studentów badań oraz analiz w dalszej nauce. Socjologia mediów masowych obejmuje nie tylko wymiar teorii i narzędzi analizy komunikacji, ale także porządek instytucjonalny, który formuje z jednej strony rynek mediów, z drugiej – media publiczne. Duża część wykładu jest skoncentrowana na analizie tzw. nowych mediów oraz społecznych, kulturowych i ekonomicznych skutków ich rozwoju. |
Literatura: |
1. M. Morozowski, Media, władza, biznes 2. D. Mc Quail Media masowe 3. J.B. Thompson Media i nowoczesność 4. J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów 5. K. Jakubowicz Media publiczne 6. D. Mersch Teorie mediów 7. M. Mc Luhan Wybór pism 8. J. Fiske Wprowadzenie do badań nad komunikacją 9. N. Luhmann Realność mediów masowych 10. L, Manovich Język nowych mediów 11. P. Bourdieu O telewizji 12. M. Filiciak, Media – wersja beta 13. Briggs, Asa. Społeczna Historia Mediów: Od Gutenberga Do Internetu . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010., w tym szczególnie rozdz. 2 i 3 14. Fiske J. (2008) Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem ; Wrocław: Astrum; rozdz. 1 (Teoria komunikacji) i rozdz. 3 (Komunikacja, znaczenie, znak) 15. Jakubowicz K. Media publiczne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, r. 3 i 4 16. Habermas, Jürgen. Strukturalne Przeobrażenia Sfery Publicznej . Biblioteka Współczesnych Filozofów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, rozdz. o genezie mieszczańskiej sfery publicznej oraz o rynku mediów 17. Murdock, Graham. Media, Kultura i Ekonomia: Krytyczne Pytania: Antologia Tekstów . Seria Zerojeden. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2010, część 2 - "zdobycze korporacji" (część dot. rynku mediów) 18. Projekt badawczy State of the News Media - raporty roczne na temat sytuacji mediów informacyjnych w USA. http://stateofthemedia.org 19. Materiały i opracowania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (krrit.gov.pl), w tym przede wszystkim - raporty na temat rynku mediów w Polsce oraz rynków europejskich, a także opracowania na temat mediów publicznych. W tym szczególnie: 20. http://www.krrit.gov.pl/dla-mediow-i-analitykow/publ ikacje/raporty/ http://www.krrit.gov.pl/dla-mediow-i-analitykow/publ ikacje/analizy/ 21. Thompson J. (2001) Media i nowoczesność ; Wrocław: Astrum; rozdz. 4 (widoczność) - problem relacji prywatne-publiczne oraz sfery publicznej 22. Klein N. No Logo, fragmenty 23. Luhmann, Niklas. Realność Mediów Masowych . Studia Brandtiana. Translationes vol. 2. Wrocław: GAJT Wydawnictwo, 2009, rozdz. 1-5 24. Kelty C.M Two Bits. The Cultural Significance of Free Software. Introduction, Duke University Press 25. 12. Benkler Y. Bogactwo Sieci , rozdz. 1. Warszawa: WSiP |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne K_W02 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych K_W03 posiada elementarną wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz o jej relacjach z innymi dyscyplinami K_W04 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat narzędzi i celów polityki społecznej K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką K_W13 jest świadomy znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości człowieka K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi K_W30 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie K_W31 posiada podstawową wiedzę o historii dyscypliny i jej twórcach K_W33 zna podstawowe założenia i twierdzenia głównych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U17 potrafi formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania K_U18 potrafi analizować na podstawowym poziomie interakcje zachodzące w grupach K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 2h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 15h |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.