Historia Indii1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-IN1-HI1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Indii1 |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przyjęcie na I rok studiów |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs (trzy semestry wykładu) przedstawia historię Azji Południowej do czasów współczesnych. Ukazuje historyczny rozwój obszaru Azji Południowej (subkontynentu indyjskiego) ze szczególnym uwzględnieniem systemu władzy charakteryzującego różne okresy historii Indii. Semestr pierwszy obejmuje okres do połowy 2. tysiąclecia n.e. |
Pełny opis: |
1.Znaczenie geograficznych uwarunkowań Azji Południowej dla historii politycznej i gospodarczej; cywilizacja Doliny Indusu. 2.Arjowie i ich ekspansja na wschód. 3.Druga urbanizacja Indii i wyłonienie się wczesnych państw. 4.Buddyzm, dźinizm i imperium Maurjów; Aleksander Macedoński w Indiach. 5.Aśoka i dalsza historia Magadhy. 6.Państwa północnych Indii w pierwszej połowie 1 tysiąclecia n.e. 7.Południowe Indie od końca 1 tysiąclecia p.n.e. i w 1 tysiącleciu n.e. (do Ćolów). 8.Dynastia Guptów, ekspansja i budowa imperium, system władzy. 9. Państwo Harszy (VII w.). 10.Ćolowie (tzw. późni Ćolowie) i kontakty Indii z Azją Południowo-Wschodnią. 11.Pojawienie się ludów wyznających islam w Indiach: Arabowie na Malabarze i w Sindhu, pierwsze najazdy tureckie. 12.Sułtanat delhijski. 13. Sułtanaty dekańskie i Widźajanagar. 14.Inne państwa i regionu w XI-XV wieku. 15.Podsumowanie innych niż polityczne procesów pierwszej połowy 2. tysiąclecia w Azji Południowej. |
Literatura: |
Kulke, Hermann; Rothermund, Dietmar: A History of India. Routledge, London-New York 2016, wyd. 6. |
Efekty uczenia się: |
K_W04 ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury K_W06 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Południowej K_W08 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Azji Południowej K_W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Południowej w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej K_W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Południowej K_W14 ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W18 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej K_U04 potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Południowej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata K_U05 potrafi prawidłowo usytuować Azję Południową w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego K_U09 potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Południowej w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U21 posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K07 ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne na ocenę po I i II semestrze. Egzamin po III semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska-Singh | |
Prowadzący grup: | Justyna Wiśniewska-Singh | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
Kulke, Hermann; Rothermund, Dietmar: A History of India. Routledge, London-New York 2016, wyd. 6. Dodatkowo: Jan Kieniewicz, Indie (Rozdz. VI), w: Encyklopedia Historyczna Świata, tom III, Starożytność cz. 2, Opres, Kraków 2000; dodatkowo w tej samej książce - wybrane hasła, kalendarium wydarzeń, zestawienie panujących - Indie (od s. 402). Jan Kieniewicz, Historia Indii, wyd. 3, Ossolineum, Warszawa 2003. Upinder Singh, A history of ancient and early medieval India: from stone age to the 12th century, Delhi, 2009. Fragmenty tekstów źródłowych wybrane przez prowadzącego zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska-Singh | |
Prowadzący grup: | Justyna Wiśniewska-Singh | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.