Historia Iranu i Afganistanu 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-IR1-HIA1 | Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia Iranu i Afganistanu 1 | ||
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Znajomość historii powszechnej starożytności i wczesnego średniowiecza w zakresie szkoły średniej. |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Jest to pierwsza część wykładu historii Iranu i regionu związanego z Iranem. Wykład obejmuje okres prehistoryczny, starożytny i wczesnośredniowieczny do VII w. i pozwala studentom poznać dzieje polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe obszaru, na którym rozwijała się cywilizacja przedmuzułmańskiego Iranu. |
||
Pełny opis: |
W trakcie wykładu omawiany jest okres prehistoryczny i wczesne osadnictwo protomiejskie na Wyżynie Irańskiej (m. in. Tepe Sialk). Odkrycie śladów rozwiniętej cywilizacji na stanowisku Jiroft w prowincji Kerman w Iranie i przełom w poglądach na najwcześniejsze cywilizacje starożytnego Bliskiego i Środkowego Wschodu. Powstawanie pierwszych wielkich cywilizacji osiadłych posługujących się pismem, zwłaszcza cywilizacji Elamu w południowo-zachodniej części obecnego Iranu. Następnie przemiany etniczno-kulturowe związane z pojawieniem się ludów mówiących językami indoeuropejskimi (Ariów), pierwsze świadectwa historyczne na temat Medów i Persów, w końcu zaś ukształtowanie się pierwszych trwałych organizmów państwowych ludów irańskich. Państwo medyjskie i monarchia Achemenidów jako imperia wieloetniczne i wielokulturowe o ponadregionalnym zasięgu. Omówienie historii politycznej, społecznej i gospodarczej państwa perskiego od Cyrusa Wielkiego po Dariusza III Kodomana. Kwestia pochodzenia Cyrusa i jego przodków. Dojście do władzy Dariusza Wielkiego i tzw. bocznej linii Achemenidów. Kontrowersje związane z Dariuszem. Najazd Aleksandra Macedońskiego i upadek monarchii Achemenidów. Okres diadochów i powstanie państwa Seleucydów, hellenizacja kultury elit Iranu. Przedstawienie procesu kształtowania się państwa Arsacydów, supremacja partyjskich Arsacydów i rewindykacja terytorium irańskiego i Mezopotamii z rąk Selucydów. Konflikt z Rzymem i ustabilizowanie się rywalizacji między republiką, później cesarstwem rzymskim, a Iranem. Znaczenie epoki Arsacydów, ostateczny zanik tradycji achemenidzkiej i zastąpienie jej nową tożsamością historyczno-kulturową. Początki rodu Sasana i upadek Arsacydów. Ardaszir Pabakan, założyciel dynasti Sasanidów. Omówienie historii politycznej, społecznej i gospodarczej państwa Sasanidów od początku do rządów Peroza. Wojny z Rzymem, spór o Armenię. Niepokoje na wschodzie i najazdy ludów tureckich z Azji Środkowej. Ruch mazdakitów i restauracja władzy królewskiej. Reformy Kawada i Chosro Anuszirwana i stan państwa. Chosro Parwez, wojny z Bizancjum i zdobycze terytorialne – opanowanie Azji Mniejszej, podbój Palestyny i Egiptu. Wyczerpanie konfliktami i rozstrój wewnętrzny, problemy społeczne, gospodarcze i stan finansów państwa. Osiągnięcia cywilizacyjne Iranu Sasanidów. Arabowie przed islamem, państwa Ghassanidów i Lachmidów. Misja religijno-polityczna proroka Mahometa i zjednoczenie plemion Półwyspu Arabskiego. Pierwsze najazdy przeciwko Iranowi i Bizancjum. Kolejne najazdy na Iran i koniec ostatniego Sasanidy. Podboje w Azji Środkowej i początek islamizacji Iranu. Utrata suwerenności – Iran w obrębie państwa muzułmańskiego. |
||
Literatura: |
The Cambridge History of Iran, t. I-III, Cambridge 1968-1985 T. Daryaee, Sassanian Persia: The Rise and fall of an Empire, London 2009 A. Krasnowolska (red.), Historia Iranu, Ossolineum 2010, cz. I (Iran starożytny) A.T. Olmstead, Dzieje imperium perskiego, Warszawa 1974 B. Składanek, Historia Persji, t. 1, Warszawa 2008 J. Wolski, Imperium Arsacydów, Poznań 1996 Dodatkowe pozycje do wyboru, zaproponowane przez wykładowcę. |
||
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem: Wiedza: - ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych do rozumienia wybranych aspektów kultury w dziedzinie historii Iranu [K_W04]; - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Iranu od najazdu arabskiego do czasów współczesnych [K_W06]; - ma uporządkowaną wiedzę ogólną o sztuce Iranu [K_W08]; - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Iranu w zakresie sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej od najazdu arabskiego do czasów współczesnych [K_W09]; - ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Iranu [K_W11]; - ma świadomość różnorodności językowej irańskiego obszaru cywilizacyjnego i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14]; - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad historią Iranu od najazdu arabskiego do czasów współczesnych [K_W18]; - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Iranu [K_W19]. Umiejętności: - potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu [K_U02]; - potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii obszaru cywilizacji Iranu do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04]; - potrafi prawidłowo usytuować obszar cywilizacji Iranu w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego [K_U05]; - potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09]; - posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki historycznej Iranu w języku polskim oraz w języku obcym z uwzględnieniem tradycji intelektualnej [K_U21]. Kompetencje: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]; - potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04]; - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05]; - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06]; - ma świadomość znaczenia historii Iranu w kulturze światowej [K_K07]; - działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny cywilizacyjnej Iranu [K_K08]. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
W ocenie będą stosowane następujące kryteria: - bieżące przygotowanie do zajęć; - możliwość zlecenia studentom pracy semestralnej; - obecność na wykładzie; - wiedza, umiejętności i kompetencje wykazane na egzaminie ustnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Michalak | |
Prowadzący grup: | Mirosław Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Michalak | |
Prowadzący grup: | Mirosław Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.