Historia Korei1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-KO1-HK1 | Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia Korei1 | ||
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Wykład na temat historii Korei od początków państwowości do końca XX wieku: - pierwsze formacje państwowe na Półwyspie Koreańskim -zjednoczenie Trzech Królestw (Samgukshidae) -historia państwa Koryŏ -historia państwa Chosŏn -okres nowożytny XIX/XX (kaehwagi) -okupacja japońska (1910-1945) -podział Półwyspu Koreańskiego -wojna koreańska (1950-1953) -powojenna Korea |
||
Pełny opis: |
Wykłady obejmują czasy od zarania dziejów Korei do końca XX wieku: -formacje państwowe na Płw. Koreańskim oraz zjednoczenie Trzech Królestw, -dzieje państwa Koryŏ, najazdy mongolskie oraz rola buddyzmu, -rozdział władzy cywilnej i wojskowej, przyczyny upadku królestwa Koryŏ; -powstanie państwa Chosŏn (Yi-Sshi Chosŏn Wangjo) oraz rola administracji cywilnej, -historia powstania alfabetu koreańskiego HANGŬLi „złoty okres kultury koreańskich w czasach panowania króla Sejonga, - najazdy japońskie w latach 1592-1598 i najazdy Mandżurów w I połowie XVII wieku, - rozwój myśli społecznej w XVII i XVIII wieku oraz rola neokonfucjanizmu w Korei, - okres modernizacji Korei, tzw. Kaehwagi, -utrata niepodległości Korei oraz okupacja japońska w latach 1910-1945, wyzwolenie kraju i powojenna podzielona Korea; |
||
Literatura: |
Joanna P. Rurarz „HISTORIA KOREI” Dialog, Warszawa; Lektura uzupełniająca wskazana przez prowadzącą wykład. |
||
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem: WIEDZA: - ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych do rozumienia wybranych aspektów kultury w dziedzinie historii Korei [K_W04]; - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Korei z uwzględnieniem podziału dziejów na historię starożytną, nowożytną i współczesną [K_W06]; - ma uporządkowaną wiedzę o sztuce Korei [K_W08]; - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Korei w zakresie środowiska środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej Półwyspu Koreańskiego na przestrzeni dziejów [K_W09]; - ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Korei [K_W11]; - ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14]; - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad historią Korei [K_W18]; UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu ze szczególnym uwzględnieniem różnic kulturowych i cywilizacyjnych Azji Wschodniej (Korei. Chin i Japonii) [K_U02]; - potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii obszaru cywilizacyjnego Korei do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04]; - potrafi prawidłowo usytuować obszar cywilizacji Korei w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego [K_U05]; - potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09]; - posiada umiejętności prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki historycznej Korei w języku polskim lub obcym (europejskim, koreańskim) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej [K_U21]; KOMPETENCJE: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]; - potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04]; - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla zrozumienia współczesnego świata [K_K05]; - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06]; - ma świadomość znaczenia historii Korei w kulturze światowej {K_K07}; - działa na rzecz udostępnienia i promowania spuścizny kulturowej i cywilizacyjnej Korei [K_K08]; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Umiejętności i kompetencje wykazane na egzaminie pisemnym; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kamila Kozioł | |
Prowadzący grup: | Kamila Kozioł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.