Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia Chin (Z)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-7-SI1-HCH1
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia Chin (Z)
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot obowiązkowy dla studentów pierwszego roku sinologii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń i procesów dziejowych w historii Chin do drugiej dekady XXI w.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi wydarzeniami i procesami dziejowymi w historii Chin do współczesności, od najwcześniejszych wspólnot ludzkich na terenie Chin w czasach prehistorycznych, poprzez formowanie się lepiej rozwiniętych społeczności w okresie przedynastycznym, aż do powstania zalążków organizmów państwowych. W toku zajęć omawiane są początki formowania się odrębnej cywilizacji na obszarach współczesnych Chin w epoce brązu. W toku zajęć słuchacze poznają dzieje kolejnych dynastii cesarskich, oraz kształtujące się w czasie ich panowania instytucje polityczne, administracyjne, społeczne i gospodarcze, a także rozwój chińskiej myśli politycznej w kolejnych okresach historycznych. W trakcie zajęć przedstawiana jest również problematyka kontaktów chińskiego obszaru cywilizacyjnego z innymi kulturami i tworami państwowymi, w różnych okresach historycznych, oraz kwestia rządów dynastii wywodzących się spoza tradycyjnie rozumianych kulturowych Chin. W trakcie zajęć omówione zostaną: okres panowania dynastii Zhou, okres „królestw walczących”, zjednoczenie w okresie dynastii Qin, panowanie dynastii Han, „okres trzech królestw”, dynastii Jin, „dynastii północnych i południowych”, zjednoczenie w okresie dynastii Sui i panowanie dynastii Tang, okres „pięciu dynastii i dziesięciu królestw, panowanie dynastii Song oraz powstanie i istnienie na części obszarów współczesnych Chin etnicznie niechińskich dynastii Liao, Jin, Zachodniej Xia, podbój mongolski i panowanie dynastii Yuan, ze szczególnym naciskiem na jej instytucje, kulturę i miejsce w chińskiej historii, panowanie dynastii Ming, podbój mandżurski i panowanie dynastii Qing, ze szczególnym naciskiem na charakterystykę jej rządów, podboje i wpływ na kształt terytorialny współczesnych Chin, oraz narodziny nowoczesnej chińskiej tożsamości etnicznej i narodowej w tym okresie. Omówione zostaną również okresy Republiki Chińskiej, 1912-1949 oraz Chińskiej Republiki Ludowej do chwili obecnej.

Literatura:

1. Wybrane rozdziały The Cambridge History of China, tomy I, III, VI-X.

2. Bai Shouyi, An outline history of China, Beijing 2002.

3. Blunden C., Elvin M. Chiny, przekład z ang. Mieczysław Jerzy Künstler, Warszawa : Świat Książki, 1997.

4. Dillon M., Chiny: historia współczesna, przekład z ang. Leszek Otrębski, Warszawa 2012.

5. Dikötter F., Tragedia wyzwolenia : historia rewolucji chińskiej 1945-1957, przekł. z ang. Barbara Gadomska, Wołowiec 2016.

6. Ebrey P.B., Ilustrowana historia Chin, przekład z ang. Irena Kałużyńska, Warszawa 2002.

7. Fairbank J.K. Historia Chin, nowe spojrzenie, przekład z ang. T. Lechowska, Z. Słupski, Gdańsk 1996.

8. Granet M, Cywilizacja chińska, przekład Mieczysław Jerzy Künstler, Wyd. 2, Warszawa 1995.

9. Pawłowski J. Państwo we wczesnej filozofii konfucjańskiej, Warszawa 2010.

10. Pimpaneau J. Chiny. Kultura i tradycje, Warszawa 2001

11. Rodziński W., Historia Chin wyd. II, Wrocław 1992.

12. Rossabi M., A History of China, Wiley Blackwell 2014.

13. Rowe W.T., China's last empire: the great Qing, The Belknap Press of Harvard University Press, 2009.

14. Shaughnessy E. L., z ang. przeł. Anna Katarzyna Maleszko, Chiny: życie, legendy, sztuka, Warszawa, 2009.

15. Sidichmienow W., Ostatni cesarze Chin, tłum. J. Abkowicz i R. Sławiński, Katowice 1990.

16. Słupski Z. Wczesne piśmiennictwo chińskie, Warszawa, 2001.

17. Słupski Z. Wczesne piśmiennictwo chińskie, wybór tekstów, Warszawa, 2004.

18. Spence J., The Search for Modern China, Norton, 1991.

19. Sy-ma Ts ́ien. Syn Smoka. Fragmenty zapisków historyka. Przekład Mieczysław Jerzy Künstler, Warszawa, 2000

20. Wilkinson E., Chinese history: a new manual, Harvard University Press, 2015.

Rozszerzona lista literatury zostanie podana na zajęciach

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury: literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii K_W04, H1A_W03, H1A_W07

- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Chin i Tajwanu K_W06, H1A_W04

- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Chin w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej K_W09, H1A_W04

- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Chin i Tajwanu K_W11, H1A_W04

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii Chin K_W18, H1A_W07

Umiejętności:

- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki K_U02, H1A_U05

- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Chin i Tajwanu do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata K_U04, H1A_U02, H1A_U05

-potrafi prawidłowo usytuować Chiny i Tajwan w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego K_U05, H1A_U05

- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U09, H1A_U04

- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Chin w języku polskim oraz we współczesnym standardowym języku chińskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin K_U21

Kompetencje społeczne:

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01, H1A_K01

- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04, H1A_K03

- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05, H1A_K04, H1A_K05

- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06

- ma świadomość znaczenia kultury Chin w kulturze światowej K_K07, H1A_K05

- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Chin K_K08, H1A_K05, H1A_K06

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z egzaminu pisemnego testowego na podstawie wiedzy zdobytej podczas wykładów i z zalecanych lektur. Egzamin testowy w sesji zimowej składa się z 30 pytań jednokrotnej odpowiedzi (ABCD). Zaliczenie za minimalną liczbę 16 prawidłowych odpowiedzi. Punktacja ocen:

16-18 pkt. - ocena dostateczna (3)

19-21 pkt. - ocena dostateczna + (3+)

22-24 pkt. - ocena dobra (4)

25-27 pkt. - ocena dobra + (4+)

28-30 pkt. - ocena bardzo dobra (5)

Egzamin końcowy w sesji letniej składa się z 70 pytań testowych jednokrotnej odpowiedzi (ABCD) - wynik z egzaminu zostaje zsumowany ze zdobyczą punktową z egzaminu w sesji zimowej dając w sumie 100 możliwych punktów do zdobycia. Minimum zaliczenia przedmiotu to 61 punktów. Punktacja ocen:

0-60 pkt. - niedostateczna. (2)

61-68 pkt. - dostateczna (3)

69-76 pkt. - dostateczna+ (3+)

77-84 pkt. - dobra (4)

85-92 pkt. - dobra+ (4+)

93-100 pkt. - bardzo dobra (5)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Włodzimierz Cieciura
Prowadzący grup: Włodzimierz Cieciura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe
obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń i procesów dziejowych w historii Chin do drugiej dekady XXI w.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi wydarzeniami i procesami dziejowymi w historii Chin do współczesności, od najwcześniejszych wspólnot ludzkich na terenie Chin w czasach prehistorycznych, poprzez formowanie się lepiej rozwiniętych społeczności w okresie przedynastycznym, aż do powstania zalążków organizmów państwowych. W toku zajęć omawiane są początki formowania się odrębnej cywilizacji na obszarach współczesnych Chin w epoce brązu. W toku zajęć słuchacze poznają dzieje kolejnych dynastii cesarskich, oraz kształtujące się w czasie ich panowania instytucje polityczne, administracyjne, społeczne i gospodarcze, a także rozwój chińskiej myśli politycznej w kolejnych okresach historycznych. W trakcie zajęć przedstawiana jest również problematyka kontaktów chińskiego obszaru cywilizacyjnego z innymi kulturami i tworami państwowymi, w różnych okresach historycznych, oraz kwestia rządów dynastii wywodzących się spoza tradycyjnie rozumianych kulturowych Chin. W trakcie zajęć omówione zostaną: okres panowania dynastii Zhou, okres „królestw walczących”, zjednoczenie w okresie dynastii Qin, panowanie dynastii Han, „okres trzech królestw”, dynastii Jin, „dynastii północnych i południowych”, zjednoczenie w okresie dynastii Sui i panowanie dynastii Tang, okres „pięciu dynastii i dziesięciu królestw, panowanie dynastii Song oraz powstanie i istnienie na części obszarów współczesnych Chin etnicznie niechińskich dynastii Liao, Jin, Zachodniej Xia, podbój mongolski i panowanie dynastii Yuan, ze szczególnym naciskiem na jej instytucje, kulturę i miejsce w chińskiej historii, panowanie dynastii Ming, podbój mandżurski i panowanie dynastii Qing, ze szczególnym naciskiem na charakterystykę jej rządów, podboje i wpływ na kształt terytorialny współczesnych Chin, oraz narodziny nowoczesnej chińskiej tożsamości etnicznej i narodowej w tym okresie. Omówione zostaną również okresy Republiki Chińskiej, 1912-1949 oraz Chińskiej Republiki Ludowej do chwili obecnej.

Literatura:

1. Wybrane rozdziały The Cambridge History of China, tomy I, III, VI-X.

2. Bai Shouyi, An outline history of China, Beijing 2002.

3. Blunden C., Elvin M. Chiny, przekład z ang. Mieczysław Jerzy Künstler, Warszawa : Świat Książki, 1997.

4. Dillon M., Chiny: historia współczesna, przekład z ang. Leszek Otrębski, Warszawa 2012.

5. Dikötter F., Tragedia wyzwolenia : historia rewolucji chińskiej 1945-1957, przekł. z ang. Barbara Gadomska, Wołowiec 2016.

6. Ebrey P.B., Ilustrowana historia Chin, przekład z ang. Irena Kałużyńska, Warszawa 2002.

7. Fairbank J.K. Historia Chin, nowe spojrzenie, przekład z ang. T. Lechowska, Z. Słupski, Gdańsk 1996.

8. Granet M, Cywilizacja chińska, przekład Mieczysław Jerzy Künstler, Wyd. 2, Warszawa 1995.

9. Pawłowski J. Państwo we wczesnej filozofii konfucjańskiej, Warszawa 2010.

10. Pimpaneau J. Chiny. Kultura i tradycje, Warszawa 2001

11. Rodziński W., Historia Chin wyd. II, Wrocław 1992.

12. Rossabi M., A History of China, Wiley Blackwell 2014.

13. Rowe W.T., China's last empire: the great Qing, The Belknap Press of Harvard University Press, 2009.

14. Shaughnessy E. L., z ang. przeł. Anna Katarzyna Maleszko, Chiny: życie, legendy, sztuka, Warszawa, 2009.

15. Sidichmienow W., Ostatni cesarze Chin, tłum. J. Abkowicz i R. Sławiński, Katowice 1990.

16. Słupski Z. Wczesne piśmiennictwo chińskie, Warszawa, 2001.

17. Słupski Z. Wczesne piśmiennictwo chińskie, wybór tekstów, Warszawa, 2004.

18. Spence J., The Search for Modern China, Norton, 1991.

19. Sy-ma Ts ́ien. Syn Smoka. Fragmenty zapisków historyka. Przekład Mieczysław Jerzy Künstler, Warszawa, 2000

20. Wilkinson E., Chinese history: a new manual, Harvard University Press, 2015.

Rozszerzona lista literatury zostanie podana na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)