Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teatr w Afryce, Afryka w teatrze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-AF-TAAT-OW
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teatr w Afryce, Afryka w teatrze
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Zajęcia składające się z części wykładowej i konwersatoryjnej, których celem jest przedstawienie najważniejszych zagadnień związanych z rozwojem teatru afrykańskiego oraz jego wpływu na teatr europejski i amerykański.

Pełny opis:

Kurs obejmuje zarówno wykłady z historii teatru w Afryce jak część warsztatową, w trakcie której studenci, bazując na materiałach źródłowych, będą musieli zinterpretować dany spektakl teatralny lub zjawisko teatralne. Przewiduje się również (w miarę możliwości) spotkania z przedstawicielami środowiska teatralnego.

Studenci są zobowiązani do przeczytania wszystkich tekstów umieszczanych przez prowadzącą na stronie internetowej Katedry Języków i Kultur Afryki.

Literatura:

Steiner, M. Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2003.

Szturc, W. Rytualne źródła teatru, Kraków: PWST im. Ludwika Solskiego 2013.

Falkiewicz, A. Teatr. Społeczeństwo, Wrocław: Ossolineum 1980.

Plastow, J., African Theatre and Politics, Amsterdam-Atlanta: Rodopi 1996.

Boon, R., Plastow J., (eds.), Theatre Matters, Cambridge: Cambridge University Press 1998.

Breitinger, E., Sander, R. (eds.). Drama and theatre in Africa, Bayreuth, W. Germany:Bayreuth University 1986.

Conteh-Morgan, J., Olaniyan, T. (eds.),African drama and performance, Bloomington: Indiana University Press 2004.

Traoré, B., The black African theatre and its social functions, Ibadan: Ibadan University Press, 1972.

Banu, B., Peter Brook: ku teatrowi pierwszemu, Wrocław: Instytut Jerzego Grotowskiego 2013.

Banham, M., Wake, C., Współczesny teatr Czarnej Afryki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1980.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu konwersatorium student:

Wiedza:

- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury z zakresu zagadnień społeczno-kulturowych wybranych krajów Afryki (K_W03)

- ma orientację we współczesnym życiu kuturalnym wybranych krajów Afryki (K_W08)

Umiejętności:

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy (K_U01)

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury wybranego regionu Afryki w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki (K_U10)

- potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu sytuacji społeczno-kulturowej wybranych krajów Afryki (K_U11)

Kompetencje:

- potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)

- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową (K_K05)

- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych, politycznych oraz prawnych (K_K06)

- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz wybranych krajów Afryki (K_K08)

- aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej (K_K10)

- aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury wybranego regionu Afryki (K_K11)

- potrafi wykorzystać kompetencje kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju (K_K12)

Metody i kryteria oceniania:

- Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność

- Kontrola obecności

- Praca semestralna (II semestr)

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)