Izrael/Palestyna. Anatomia konfliktu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-AR-IPAK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Izrael/Palestyna. Anatomia konfliktu |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiotem kursu jest przedstawienie i analiza korzeni, mechanizmów oraz stopniowego rozwoju konfliktu arabsko-izraelskiego. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z początkowymi etapami konfliktu arabsko-izraelskiego, począwszy od pierwszych fal imigracji syjonistycznej do Palestyny, poprzez wojnę 1948 roku i utworzenie Izraela, po utrwalenie granic państwa. Podczas kursu zostaną przedstawione i wyjaśnione cechy konfliktu arabsko-izraelskiego, sprawy walki między nacjonalistycznymi ruchami żydowskim i palestyńskim oraz międzynarodowego zaangażowania w wydarzenia. Kurs obejmuje zagadnienia powstania syjonizmu i tożsamości narodowej Arabów palestyńskich, działań i motywacji przywódców syjonistycznych i palestyńskich, okresu mandatu brytyjskiego oraz starań o utworzenie państwa Żydów po drugiej wojnie światowej. Kurs skupia się na analizie wydarzeń w powiązaniu z otoczeniem regionalnym oraz globalnym, które odgrywało rolę w zmaganiach o Izrael/Palestynę. Kontekst ten stanowią rozpad Imperium Osmańskiego, wzrost nacjonalizmu arabskiego i powstanie suwerennych państw arabskich. Takie tło służy wskazaniu zależności przyczyn konfliktu arabsko-izraelskiego z szerszą sferą wydarzeń w regionie. |
Literatura: |
Bensimon, D. & Errera E. (2000). Żydzi i Arabowie: historia współczesnego Izraela. Tłum. Regina Gromacka, Krzysztof Pruski. Warszawa: Cyklady. Bregman, A. (2003). A history of Israel. Houndmills, New York: Palgrave Macmillan. Brenner, M. (2018). In search of Israel: the history of an idea. Princeton, Woodstock: Princeton University Press. Ducker, C. L. (2006). Jews, Arabs and Arab Jews: the politics of identity and reproduction in Israel. The Hague: Institute of Social Studies. Gordis, D. (2016). Israel: a concise history of a nation reborn. New York: Ecco. Khalidi, R. (2010). Palestinian identity: the construction of modern national consciousness. New York, Chichester: Columbia University Press. Klein, M. (2014). Lives in common: Arabs and Jews in Jerusalem, Jaffa, and Hebron. Transl. Haim Watzman. Oxford: Oxford University Press. Morris, B. (2000). Righteous victims: a history of the Zionist-Arab conflict, 1881-1999. London: John Murray. O'Malley, P. (2015). The two-state delusion: Israel and Palestine – a tale of two narratives. New York: Viking. Pappé, I. (2006). A history of modern Palestine: one land, two peoples. Cambridge: Cambridge University Press. Quigley, J. B. (2005). The case for Palestine: an international law perspective. Durham, London: Duke University Press. Shafir, G. (1989). Land, labor and the origins of the Israeli-Palestinian conflict 1882-1914. Cambridge: Cambridge University Press. Smith, Ch. D. (2013). Palestine and the Arab-Israeli conflict. Boston, New York: Bedford/St. Martin's. |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć: – znają w podstawowym zakresie historyczne tło konfliktu izraelsko-arabskiego; – potrafią wskazywać i interpretować sprzeczne racje zaangażowanych stron oraz zdają sobie sprawę ze skali dylematu; – mają wiedzę o głównych etapach konfliktu i związanych z nimi zmianach społecznych i politycznych; – potrafią wyjaśnić zależności między regionalnym a międzynarodowym wymiarem konfliktu; – potrafią wymienić najważniejsze dawne i współczesne implikacje konfliktu dla mieszkańców Izraela i państw sąsiednich; – mają podstawową wiedzę o topografii regionu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny są: – przygotowanie do zajęć i czynny w nich udział; – wyniki cotygodniowego kwizu sprawdzającego wiadomości z poprzednich zajęć; – referat wygłoszony podczas zajęć; – esej końcowy na temat uzgodniony z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.