Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Izrael/Palestyna. Anatomia konfliktu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-AR-IPAK-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Izrael/Palestyna. Anatomia konfliktu
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Przedmiotem kursu jest przedstawienie i analiza korzeni, mechanizmów oraz stopniowego rozwoju konfliktu arabsko-izraelskiego.

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z początkowymi etapami konfliktu arabsko-izraelskiego, począwszy od pierwszych fal imigracji syjonistycznej do Palestyny, poprzez wojnę 1948 roku i utworzenie Izraela, po utrwalenie granic państwa.

Podczas kursu zostaną przedstawione i wyjaśnione cechy konfliktu arabsko-izraelskiego, sprawy walki między nacjonalistycznymi ruchami żydowskim i palestyńskim oraz międzynarodowego zaangażowania w wydarzenia.

Kurs obejmuje zagadnienia powstania syjonizmu i tożsamości narodowej Arabów palestyńskich, działań i motywacji przywódców syjonistycznych i palestyńskich, okresu mandatu brytyjskiego oraz starań o utworzenie państwa Żydów po drugiej wojnie światowej.

Kurs skupia się na analizie wydarzeń w powiązaniu z otoczeniem regionalnym oraz globalnym, które odgrywało rolę w zmaganiach o Izrael/Palestynę. Kontekst ten stanowią rozpad Imperium Osmańskiego, wzrost nacjonalizmu arabskiego i powstanie suwerennych państw arabskich. Takie tło służy wskazaniu zależności przyczyn konfliktu arabsko-izraelskiego z szerszą sferą wydarzeń w regionie.

Literatura:

Bensimon, D. & Errera E. (2000). Żydzi i Arabowie: historia współczesnego Izraela. Tłum. Regina Gromacka, Krzysztof Pruski. Warszawa: Cyklady.

Bregman, A. (2003). A history of Israel. Houndmills, New York: Palgrave Macmillan.

Brenner, M. (2018). In search of Israel: the history of an idea. Princeton, Woodstock: Princeton University Press.

Ducker, C. L. (2006). Jews, Arabs and Arab Jews: the politics of identity and reproduction in Israel. The Hague: Institute of Social Studies.

Gordis, D. (2016). Israel: a concise history of a nation reborn. New York: Ecco.

Khalidi, R. (2010). Palestinian identity: the construction of modern national consciousness. New York, Chichester: Columbia University Press.

Klein, M. (2014). Lives in common: Arabs and Jews in Jerusalem, Jaffa, and Hebron. Transl. Haim Watzman. Oxford: Oxford University Press.

Morris, B. (2000). Righteous victims: a history of the Zionist-Arab conflict, 1881-1999. London: John Murray.

O'Malley, P. (2015). The two-state delusion: Israel and Palestine – a tale of two narratives. New York: Viking.

Pappé, I. (2006). A history of modern Palestine: one land, two peoples. Cambridge: Cambridge University Press.

Quigley, J. B. (2005). The case for Palestine: an international law perspective. Durham, London: Duke University Press.

Shafir, G. (1989). Land, labor and the origins of the Israeli-Palestinian conflict 1882-1914. Cambridge: Cambridge University Press.

Smith, Ch. D. (2013). Palestine and the Arab-Israeli conflict. Boston, New York: Bedford/St. Martin's.

Efekty uczenia się:

Uczestnicy zajęć:

– znają w podstawowym zakresie historyczne tło konfliktu izraelsko-arabskiego;

– potrafią wskazywać i interpretować sprzeczne racje zaangażowanych stron oraz zdają sobie sprawę ze skali dylematu;

– mają wiedzę o głównych etapach konfliktu i związanych z nimi zmianach społecznych i politycznych;

– potrafią wyjaśnić zależności między regionalnym a międzynarodowym wymiarem konfliktu;

– potrafią wymienić najważniejsze dawne i współczesne implikacje konfliktu dla mieszkańców Izraela i państw sąsiednich;

– mają podstawową wiedzę o topografii regionu.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiotem oceny są:

– przygotowanie do zajęć i czynny w nich udział;

– wyniki cotygodniowego kwizu sprawdzającego wiadomości z poprzednich zajęć;

– referat wygłoszony podczas zajęć;

– esej końcowy na temat uzgodniony z prowadzącym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)