Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

ABC obcokrajowca w Chinach - czyli co mówić i jak się zachowywać, aby nie popełnić chińskiego faux pas

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-SJW-ABCOCH-OG Kod Erasmus / ISCED: 08.9 / (0229) Nauki humanistyczne (inne)
Nazwa przedmiotu: ABC obcokrajowca w Chinach - czyli co mówić i jak się zachowywać, aby nie popełnić chińskiego faux pas
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: (brak)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Student nie musi posiadać żadnej elementarnej wiedzy z zakresu kultury, historii i geografii Chin. Nie jest również wymagana znajomość języka chińskiego. 

Język wykładowy – polski.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia „ABC obcokrajowca w Chinach - czyli co mówić i jak się zachowywać, aby nie popełnić chińskiego faux pas” mają na celu wprowadzenie Słuchacza do fascynującego świata Chin: kultury, historii, życia codziennego Chińczyków, a także podstaw języka chińskiego (mandaryńskiego). Zajęcia będą podzielone na dwie części: kulturową i językową. W części kulturowej Słuchacz dowie się, jak powinien zachowywać się w konkretnej sytuacji, czego unikać, oraz jak odpowiednio reagować. W części językowej przedstawione zostanie podstawowe słownictwo i zwroty w języku chińskim przydatne w konkretnych sytuacjach, np. podczas robienia zakupów, w rozmowie biznesowej, w banku, u lekarza itp. Dzięki temu Słuchacz nie tylko będzie umiał się porozumieć, ale także odpowiednio zachować, aby nie popełnić chińskiego faux pas. Nie można bez znajomości języka w pełni zrozumieć kultury danego państwa. Dlatego właśnie zajęcia zostały podzielone na dwie części.

Pełny opis:


Tematyka zajęć dotyczyć będzie szeroko pojętego życia codziennego, a także podróży. Planowane wstępne tematy to:

1. Kim jestem? - jak poprawnie się przedstawić.

2. Dom i rodzina - jak wygląda chińska rodzina.

3. Liczby i wiek - „zakazane” liczby w języku chińskim.

4. W sklepie - proces robienia zakupów.

5. Chińskie jedzenie - najpopularniejsze potrawy.

6. W restauracji - jak zamówić danie oraz jak zachować się przy stole.

7. Transport - jak kupić bilet i zaplanować podróż.

8. Spotkanie biznesowe - jak zyskać przychylność chińskiego biznesmena.

9. Emocje - jak Chińczycy okazują uczucia.

10. Zwierzęta - ich sytuacja w Chinach.

11. U lekarza - choroby i dolegliwości oraz jak rozmawiać z chińskim lekarzem.

12. Chińska ulica - jakimi prawami się rządzi oraz jak reagować na zaczepki.

13. Na poczcie - jak wysłać paczkę oraz jak wygląda proces kupowania rzeczy online.

14. Bank - wymiana pieniędzy.

15. Chińskie święta - podobieństwa i różnice między polskimi a chińskimi obchodami.

Pełne zajęcia trwają 1,5 h, dlatego zarówno część kulturowa jak i językowa będą trwały po 45 minut każda. W części kulturowej Słuchacz nauczy się, jak reagować w danej sytuacji, natomiast w części językowej pozna odpowiednie zwroty, których będzie mógł użyć w tych konkretnych okolicznościach. Dzięki temu zostanie on wstępnie przygotowany na spotkanie z kulturą chińską zarówno pod względem merytorycznym jak i językowym. Zajęcia są jak kompendium wiedzy na temat „ABC przetrwania w Chinach”. 


Literatura:

1. Lin Kai-yu, Pawlak, K. (2009). Mówimy po chińsku. Warszawa: Wiedza Powszechna.

2. Munhak, K. (2010). Koreańczycy, Chińczycy, Japończycy. Skarżysko-Kamienna: Kwiaty Orientu.

3. Wardęga, J. (2015). Współczesne społeczeństwo chińskie. Konsekwencje przemian modernizacyjnych. Toruń: AM - Wydawnictwo Adam Marszałek.

4. Zemanek, A. (2012). Chińszczyzna po polsku. Tom 1 i 2. Poznań: nowela.pl, Instytut Konfucjusza Uniwersytet Jagielloński.

Efekty uczenia się:

Wiedza (część kulturowa): 

-Słuchacz przedstawia schemat klasycznej rodziny chińskiej;

-Słuchacz zachowuje się zgodnie z przyjętymi dla społeczeństwa chińskiego normami;

-Słuchacz opisuje sytuację zwierząt w społeczeństwie chińskim;

-Słuchacz porównuje chińskie i polskie święta;

-Słuchacz wyjaśnia, na czym polegają różnice w okazywaniu uczuć przez Chińczyków i Europejczyków;

-Słuchacz opowiada o potrawach charakterystycznych dla konkretnych regionów Chin;

-Słuchacz odpowiednio reaguje na chińskie zaczepki słowne;

-Słuchacz planuje trasę swojej wymarzonej podróży po Chinach.


Umiejętności (część językowa): 

-Słuchacz poprawnie wymawia i rozróżnia tony;

-Słuchacz stosuje odpowiednie zwroty podczas przedstawiania własnej osoby;

-Słuchacz mówi o sobie podstawowe informacje (ile ma lat, skąd pochodzi, ilu członków liczy jego rodzina itp.);

-Słuchacz opowiada, co lubi, a czego nie;

-Słuchacz zamawia jedzenie w restauracji;

-Słuchacz poprawnie liczy po chińsku;

-Słuchacz w jasny i klarowny sposób pyta o drogę;

-Słuchacz opisuje swoje dolegliwości podczas wizyty u lekarza;

-Słuchacz bezproblemowo wymienia pieniądze w banku;

-Słuchacz używa podstawowego słownictwa z zakresu egzaminu państwowego HSK1 (Hanyu Shuiping Kaoshi 1).


Kompetencje społeczne:

-Słuchacz omawia podstawowe różnice kulturowe pomiędzy chińskim, a europejskim stylem życia, w związku z czym potrafi zachować się stosownie w konkretnych sytuacjach.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z zaliczenia zajęć jest średnią ocen uzyskanych z dwóch części: kulturowej i językowej.

Zaliczenie części kulturowej podzielone jest na dwa etapy:

Etap 1: test składający się z pytań zamkniętych typu ABC jednokrotnego wyboru. Zakres materiału obejmuje wyłącznie tematykę poruszoną podczas zajęć.

Etap 2: jedno dłuższe zadanie opisowe, na które słuchacz powinien odpowiedzieć w sposób zwięzły, ale i wyczerpujący, a także zawrzeć w nim kilka podstawowych, a zarazem najważniejszych informacji dotyczących danego zagadnienia (informacje te zostaną dodatkowo podkreślone przez prowadzącego podczas każdych zajęć).

Zaliczenie części językowej również jest podzielone na dwa etapy:

Etap 1: test składający się z pytań zamkniętych typu ABC jednokrotnego wyboru (materiał i zagadnienia poruszane podczas zajęć).

Etap 2: krótka rozmowa z wykładowcą na wylosowany przez Słuchacza temat. Lista tematów zostanie odpowiednio wcześniej podana przez wykładowcę. Rozmowa prowadzona będzie w języku chińskim.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.