Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Karski czy Pilecki - bohaterzy polskiej wyobraźni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3620-KPBPW-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Karski czy Pilecki - bohaterzy polskiej wyobraźni
Jednostka: Studium Europy Wschodniej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Konfrontacja obecnych w dyskursie publicznym stanowisk odnoszących się do znaczenia dla współczesnych Polaków zmitologizowanego obrazu dwóch żołnierzy Polski Podziemnej z lat okupacji niemieckiej – Jana Karskiego (Kozieleckiego, 1914-2000) i Witolda Pileckiego (1900-1948).

Pełny opis:

1. Jan Karski-Kozielecki – młodość, tradycje rodzinne, studia i zaangażowanie polityczne

2. Witold Pilecki – młodość, tradycje rodzinne, działalność harcerska i służba wojskowa w czasie walk o niepodległość Polski, życie rodzinne w latach międzywojennych

3. Jan Karski – niewola sowiecka i początki działalności konspiracyjnej

4. Witold Pilecki – początki działalności konspiracyjnej w Tajnej Armii Polskiej

5. Jan Karski – dwie pierwsze misje kurierskie, aresztowanie przez gestapo i ucieczka

6. Witold Pilecki – „dobrowolna” misja, kontrowersje co do przebiegu aresztowania i wysłania do obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu

7. Jan Karski – przygotowania do misji kurierskiej do Londynu, wizyty w getcie warszawskim i obozie tranzytowym dla Żydów w Izbicy

8. Witold Pilecki – działalność konspiracyjna w Oświęcimiu

9. Jan Karski i jego tzw. raport londyński

10. Witold Pilecki – raporty oświęcimskie

11. Jan Karski – audiencja u E.D. Rooselvelta i działalność propagandowa w imieniu Rządu Londyńskiego

12. Witold Pilecki – powstanie warszawskie, służba w 2 Korpusie PSZ

13. Jan Karski – działalność powojenna

14. Witold Pilecki – aresztowanie, proces, egzekucja w 1948 r.

15. Karski – Pilecki – zbieżności i różnice życiorysów

Literatura:

Cyra Adam, Ochotnik do Auschwitz, 2000

Karski Jan, Tajne państwo: opowieść o polskim Podziemiu, przekład i uzupełnienie Waldemar Piasecki, 1999

Konik Roman, Znamię na potylicy. Opowieść o rotmistrzu Pileckim, 2013

Pawłowicz Jacek, Rotmistrz Witold Pilecki, 1901-1948, 2008

Piasecki Waldemar, Jan Karski. Jedno życie, tom. I „Madagaskar”, 2015

Piasecki Waldemar, Jan Karski. Jedno życie, tom. II „Inferno”, 2017

Wysocki Wiesław Jan, Rotmistrz Pilecki, 1994

Żbikowski Andrzej, Karski, 2014

Efekty uczenia się:

Student powinien: poznać specyfikę narodowościową i wyznaniową regionu, poznać podstawowe pojęcia i zasady dominujących religii, zrozumieć genezę i

istotę konfliktów narodowościowych i etnicznych, zapoznać się z

procesem eksterminacji ludności żydowskiej.

Wiedza

Student posiada rozszerzoną, interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą okupacji niemieckie, organizacji polskiej konspiracji zbrojnej, Zagłady europejskich Żydów w latach II wojny światowej. Student zna i rozumie mechanizmy lokalnych stosunków politycznych oraz ich wpływ na bieżącą politykę państw obszaru studiów. Student zdobywa pogłębioną wiedzę na temat dziejów społeczności żydowskich w regionie, rozumie ich zróżnicowania kulturowe. Student orientuje się w głównych problemach globalnych i funkcjonowaniu instytucji międzynarodowych mających wpływ na dzieje Żydów w latach 2 wojny światowej; ma wiedzę na temat głównych kierunków polityki nazistowskich Niemiec i innych krajów w regionie, ich znaczenia i wpływu na sytuację międzynarodową, ma pogłębioną znajomość relacji politycznych i kulturalnych między Polską a krajami regionu w tym czasie. Student zdobywa gruntowną znajomość metod badawczych we współczesnych naukach społecznych i politycznych. Student wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej humanistyki i nauk społecznych wobec zbrodni nazistowskich na europejskich Żydach. Poznaje także profesjonalne narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na dziedziny nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej dyscypliny specjalistycznej i jej problematyki

[K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12]

Umiejętności

Student po zakończeniu cyklu zajęć dysponuje podstawami metodologicznymi oraz umiejętnościami analitycznymi, które pozwolą mu identyfikować, diagnozować i prognozować kierunki przemian społecznych, gospodarczych, politycznych, kulturowych i etnicznych na obszarze zainteresowań. Student dysponuje pogłębioną wiedzą na temat Holokaustu europejskich Żydów. Student potrafi prawidłowo zaprojektować własny proces badawczy, umie dyskutować na tematy dotyczące przedmiotu wykładu, posiada umiejętność porównywania różnych mechanizmów przemian narodowościowych państw regionu. Student zdobywa umiejętności percypowania oraz interpretowania współczesnej literatury oraz różnych dziedzin sztuki regionu zainteresowań, a także rozumie kontekst ich powstania i funkcjonowania, szczególnie odnoszącej się do sfery kontaktów mniejszości żydowskiej z ludnością dominującą w krajach europejskich. [K_U01 – K_U08]

Student zdobywa umiejętność czytania i rozumienia trudniejszych tekstów oraz umiejętność wyrażania własnych poglądów na różne tematy w wybranym języku obcym oraz posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat życia społecznego i kulturalnego regionu specjalizacji.

[K_U09-K_U014]

Kompetencje społeczne

Podczas zajęć student nabywa następujące kompetencje społeczne: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego, jest przygotowany do podejmowania pracy badawczej oraz studiów trzeciego stopnia; staje się wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej; uczestniczy w różnych formach aktywności w zakresie stosunków międzynarodowych, ma pogłębioną świadomość znaczenia zasad współżycia międzyetnicznego i interkonfesyjnego dla formowania się więzi społecznych.

[K_K01, K_K03, K_K05, K_K05, K_K06]

Metody i kryteria oceniania:

Esej na wybrany temat, aktywność i obecność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Żbikowski
Prowadzący grup: Andrzej Żbikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)