Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jacques Tati albo nowoczesna komedia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-JTNK-QHU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Jacques Tati albo nowoczesna komedia
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do humanistycznego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Ukończone studia I stopnia

Skrócony opis:

Podczas seminarium chciałbym zastanowić się nad wizją świata nowoczesnego, która da się wyprowadzić z filmów (stale nie dość docenionego) francuskiego reżysera (rosyjskiego pochodzenia) Jacquesa Tatiego. Twierdzę, że jego filmy opowiadają o komedii świata nowoczesnego.

Pełny opis:

Filmy Tatiego to wielka satyra na nowoczesność we wszystkich jej aspektach – nowoczesnego miasta, nowoczesnych form zachowań, nowoczesnych form komunikacji, nowoczesnych urządzeń i technologii, nowoczesnych wakacji, nowoczesnej rodziny. U Tatiego modernizacja zostaje wprowadzona w kryzys, w drżenie i w samo-ośmieszenie. Do tego ośmieszenia i auto-denuncjacji doprowadza ulubiony bohater filmów Tatiego pan Hulot, który porusza się po świecie rozklekotanym autem lub rowerem. Bill Murray, inspektor Clouseau, a nawet Jaś Fasola i postacie z filmów Vesa Andersona są już tylko powtórzeniami tego „obiektu komicznego” jakim jest pan Hulot (we wszystkich odsłonach). Choć z drugiej strony należałoby zapytać, na ile sam pan Hulot sam jest „powtórzeniem” gestykulacji (działających i gadających gagów) Charlie Chaplina? Chciałbym się zastanowić przez (najbliższe pół roku) nad sensem i bezsensem tej nowoczesnej komedii. Czym jest „obiekt komiczny”? Czym jest komiczna nowoczesność?

1-2. Dzień świąteczny albo geniusz prowincjonalnego listonosza

3-4. Wakacje pana Hulot albo dźwięki, które przypominają ponawianą czkawkę

5-6. Mój wujaszek albo Anty-Edyp z plastiku szukający zatrudnienia

7-8. Playtime albo drzwi, które zatrzaskują się w „złotej ciszy” w restauracji The Royal Garden

9-10. Pan Hulot wśród samochodów albo technologia demoniczna, szalona i tylko zwyczajna. Jednym słowem trafic

11-12. Parada albo społeczeństwo spektaklu w społeczeństwie kaźni

13-14. Let’s Go Crazy: Charlie Chaplin (Dzień wypłaty), Bill Murray (Dzień świstaka), Peter Sellers (A Day at the Beach), czyli po prostu „dzień na ziemi”

15-16. Stanley Kubrick na dobranoc: Doktor Strangelove, czyli jak przestałem się martwić i pokochałem bombę. Apokalipsa oswojona śmiechem

Literatura:

Malcolm Turvey, Jacques Tati and comedic modernism, New York: Columbia University Press 2019. Michel Chion, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. K. Szydłowski, Kraków: Wydawnictwo: Ha!art 2012. Henri Bergson, Wykład o wychowaniu, przeł. P. Kostyło, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 2004, Gilles Deleuze, Kino. 1. Obraz-ruch, Kino. 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. Philip Watts, Roland Barthes’ Cinema, Oxford University Press, 2016. Guy Debord, Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu, tłum. M. Kwaterko, PIW, Warszawa 2006, Guy Debord, Dzieła filmowe, przeł. Mateusz Kwaterko, Kraków 2007. Alenka Zupancic, The Odd One In: On Comedy, The MIT Press 2008.

Efekty uczenia się:

K_W01 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w kulturze

K_W03 zna i rozumie zależności pomiędzy dyscyplinami nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

K_W04 zna i stosuje metody analizy i interpretacji tekstów naukowych

K_W06 zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych

K_W08 zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury

K_U01 potrafi samodzielnie selekcjonować informacje pochodzące z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych oraz dokonać ich krytycznej oceny

K_U02 potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych

KU_05 wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury

KU_08 potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym

KK_01 jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning)

KK_02 jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

KK_05 szanuje zasady tolerancji i wykazuje wrażliwość wobec różnic kulturowych

KK_07 ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie do zajęć / aktywność na zajęciach (ocena ciągła)

Prace cząstkowe

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)