Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czas i jednostka ludzka na Wschodzie i Zachodzie”

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS-CJLWZ-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Czas i jednostka ludzka na Wschodzie i Zachodzie”
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne IPSIR, studia zaoczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza z kulturoznawstwa

Skrócony opis:

Studia nad zagadnieniami teorii cywilizacji: kategorie czasu i jednostki ludzkiej w cywilizacjach Wschodu i Zachodu.

Pełny opis:

Studia nad zagadnieniami teorii cywilizacji: kategorii czasu i jednostki ludzkiej w cywilizacjach Wschodu i Zachodu. Analiza zmian kulturowych społeczeństw Wschodu i Zachodu. Przedstawienie pogranicza cywilizacyjnego Euro-Azji: zagadnienia tożsamości jednostki. Czas jako kategoria obrazu świata. Jednostka ludzka i czas w kulturach tradycyjnych oraz wspołczesnych: analiza porównawcza. Jednostka ludzka a społeczeństwo w cywilizacjach Wschodu i Zachodu.

Podstawowe zagadnienia. Wartości tradycyjne i współczesne w perspektywie czasu. Specyfika procesów konstruowania tożsamości w społeczeństwie wielokulturowym. Analizie poddane zostaną główne konteksty tworzenia tożsamości w przeszłości i współcześnie, jej zawartość symboliczna, relacje z innymi typami identyfikacji tj. narodową, państwową, regionalną oraz próby teoretycznego ujęcia tych zagadnień. Tożsamość euro-azjatycka a inne typy tożsamości (regionalna, narodowa, państwowa). Wybrane kulturowe, historyczne i polityczne konteksty tworzenia tożsamości.

Czas jako kategoria obrazu świata. Jednostka ludzka i czas w kulturach tradycyjnych oraz współczesnych: analiza porównawcza.

Euro-Azja: próba określenia współistnienia różnych cywilizacji.

analiza zmian kulturowych społeczeństw Wschodu i Zachodu. Pogranicza cywilizacyjne Euro-Azji: zagadnienia tożsamości jednostki.

Jednostka ludzka a społeczeństwo w cywilizacjach Wschodu i Zachodu. Podstawowe zagadnienia. Wartości tradycyjne i współczesne w perspektywie czasu. Specyfika procesów konstruowania tożsamości w społeczeństwie wielokulturowym. Konteksty tworzenia tożsamości w przeszłości i współcześnie, jej zawartość symboliczna, relacje z innymi typami identyfikacji tj. narodową, państwową, regionalną oraz próby teoretycznego ujęcia tych zagadnień.

Tożsamość euro-azjatycka a inne typy tożsamości (regionalna, narodowa, państwowa). Wybrane kulturowe, historyczne i polityczne konteksty tworzenia tożsamości euro-azjatyckiej.

Literatura:

Anderson, B. Wspólnoty wyobrażone, Kraków - Warszawa 1997.

Appadurai, A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.

Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970 .

Benedict R. , Chryzantema i miecz Wzory kultury japońskiej, Warszawa, 1999.

Berger P.L., Luckmann Th., Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1983.

Gračeva G.N.Tradicionnoe mirovozzrenie ochotnikov Tajmyra : (na materialach nganasan XIX-načala XX v.), Leningrad, 1983.

Durrell L., Kwartet aleksandryjski ,Warszawa, 1996.

Jullien Fr., Drogą okrężną i wprost do celu. Strategie sensu w Chinach i Grecji, Kraków 2006.

Hall E., Ukryty wymiar, Warszawa, 1976.

Hall E., Bezgłośny język, Warszawa 1987.

Granet M., Cywilizacja Chińska, Wyd. 2, Warszawa, 1995.

Guriewicz A., Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa 1976, Wstęp: Obraz świata człowieka średniowiecznego, s. 5-28.

Kipling R., Kim, Warszawa 1987

Lukes St., Individualism, Blackwell 1973.

Nakane Ch., Japanese Society, Berkeley 1970.

Nakamura H.,Systemy myślenia ludów Wschodu. Indie, Chiny, Tybet, Japonia, Kraków 2005.

Panikkar R., Religie świata w dialogu, Warszawa 1986.

Paradowski R., Eurazjatyckie imperium Rosji. Studium idei, Toruń 2001.

Patai R., The Arab Mind, Hatherleigh Press, 2002.

Rushdie S., Wschód, Zachód. Dom Wyd. REBIS 1997.

Sieroszewski W., Dwanaście lat w kraju Jakutów. T.1-2. Kraków 1961.

Tan Amy, Klub radości i szczęścia, Prószyński i S-ka 2002.

Whorf B., Język, myśl i rzeczywistość. Warszawa 1982.

Efekty uczenia się:

Uczestnicy zyskują elementy wiedzy o różnych kręgach kulturowych, orientują się w ich podbudowie religijnej i i ideologicznej. Studenci nabywają kompetencje poznawcze oraz funkcjonalne w zakresie dostosowania odpowiedniej metodologii porównawczej do przedmiotu badania. Studenci nabywają umiejętność rozpoznania metod badawczych stosowanych przy opisach różnorodnych kultur i form społecznych z ich instytucjami, wartościami i wzorami zachowań. (K_W01/02/04-09; K_U01-13;; K_K01-12)

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny oparte na kryterium punktacji. Ocena referatów na zajęciach, ocena aktywności i obecności studentów na zajęciach, ocena udziału w dyskusjach (idee, argumentacja), system zaliczeniowy na końcu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)