Kon. hiszpańskie. Z Napoleonem w Hiszpanii. Udział Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość (1808-1813)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-1-K-HIS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kon. hiszpańskie. Z Napoleonem w Hiszpanii. Udział Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość (1808-1813) |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia Przedmioty fakultatywne dla kierunku kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (I i II stopnia) Przedmioty: Kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość języka hiszpańskiego. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium na temat udziału Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość w latach 1808-1813. W ramach tych zajęć poddane zostaną analizie porównawczej źródła polskie i hiszpańskie na temat ważnych z punktu widzenia historii Polski i Hiszpanii epizodów, takich jak szarża pod Somosierrą i oblężenia Saragossy. |
Pełny opis: |
Konwersatorium na temat udziału Polaków w hiszpańskiej Wojnie o Niepodległość w latach 1808-1813. W ramach tych zajęć poddane zostaną analizie porównawczej źródła polskie i hiszpańskie na temat ważnych z punktu widzenia historii Polski i Hiszpanii epizodów, takich jak szarża pod Somosierrą i oblężenia Saragossy, a także ech tych wydarzeń w literaturze i kinematografii („Popioły” Stefana Żeromskiego oraz ich ekranizacja w reżyserii Andrezja Wajdy). |
Literatura: |
Literatura zostanie podana każdorazowo przez zajęciami. Zostaną zaprezentowane filmy związane z analizowanymi tematami. Najważniejsze teksty: Anonim, Saragossa w roku 1809. Wyjątek z niedrukowanych dotąd pamiętników; Anonim, Wąwóz Sommo-Sierra, wyjątek z opowiadania majora; BRANDT, Henryk, Moja służba w Legii Nadwiślańskiej. Wspomnienia z Hiszpanii oraz Rosji 1807-1812; DOBIECKI, Wojciech Józef. Wspomnienia wojskowe; ŁUBIEŃSKI, Roger. Generał Tomasz Pomian hrabia Łubieński; ŁUBIEŃSKI, Tomasz. Krótki opis bitwy pod Somo-Sierrą, przez Tomasza Łubieńskiego, podówczas podpułkownika w pułku lekkokonnym gwardii; MŁOKOSIEWICZ, Franciszek. Wspomnienie z wojny hiszpańskiej r. 1810; MROZIŃSKI, Józef. Oblężenie i obrona Saragossy w latach 1808 i 1809, ze względem szczególniejszym na czynności korpusu polskiego; NIEGOLEWSKI, Andrzej. Somosierra; Pamiętniki Józefa Rudnickiego od r. 1806 do 1815; Pamiętniki moje w Hiszpanii przez Kajetana Wojciechowskiego; Pamiętniki Wincentego Płaczkowskiego, porucznika dawnéj gwardyi cesarsko-francuzkiéj. Spisane w roku 1845; Pamiętniki z wojny hiszpańskiéj (1808-1814) Stanisława B[r]oekera, b. oficera b. legionów francuzko-polskich; SUŁKOWSKI, Antoni Paweł. Listy do żony z wojen napoleońskich; Wspomnienia o pułku lekkokonnym polskim Gwardyi Napoleona I, przez cały czas od zawiązania pułku w r. 1807, aż do końca w roku 1814, przez Józefa Załuskiego, byłego jenerała brygady w głównym sztabie wojska polskiego, niegdyś oficera i szefa szwadronu rzeczonej gwardyi cesarza Francuzów. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji; ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza; potrafi interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki; ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy; rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu danej kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy historyczne i kulturowe; potrafi wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, krytycznie oceniając ich wiarygodność; potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny; aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach. Liczba dopuszczalnych nieobecności – 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.