Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chrześcijaństwo kręgu śródziemnomorskiego a islam i judaizm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS2-PS-CHKS-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chrześcijaństwo kręgu śródziemnomorskiego a islam i judaizm
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Potrzebna jest ogólna wiedza humanistyczna, podstawowe wiadomości dotyczące Kościoła prawosławnego i katolickiego. Niezbędna jest podstawowa znajomość na temat judaizmu i islamu

Skrócony opis:

Na zajęciach w zarysie będzie omówiona historia chrześcijaństwa w krajach basenu Morza Śródziemnego, a także historia judaizmu i islamu na tych terenach. Zaprezentowane zostaną też w zarysie relacje i wzajemna koegzystencja wyznawców tych trzech wielkich religii monoteistycznych. Jednym z ważniejszych tematów będą chrześcijańskie ośrodki religijne znajdujące się m.in. w Konstantynopolu, Rzymie, Aleksandrii, Antiochii. Priorytetowo zostanie również przedstawiona Jerozolima jako święte miasto chrześcijaństwa, judaizmu oraz islamu. Podczas zajęć studenci poznają także historię relacji chrześcijan Wschodu i Zachodu z wyznawcami islamu. Omówione będą wybrane teksty liturgiczne powstałe w interesującym nas obszarze geograficznym. Studenci zapoznają się także z podstawowymi cechami sztuki tworzonej na tym obszarze na przestrzeni wieków przez chrześcijaństwo, judaizm i islam.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę na temat rozwoju chrześcijaństwa w obszarze Morza Śródziemnego, jego relacji z judaizmem oraz islamem. Studenci zapoznają się z elementami tradycji i obrzędowości Kościoła wschodniego oraz zachodniego w kontekście związków z judaizmem. Wspomniane będą także tradycje obrzędowe islamu. Te trzy religie monoteistyczne zaprezentowane będą także w kontekście sztuki oraz literatury. Zostaną również najważniejsze wydarzenia historyczne oraz podstawy teologiczne, które doprowadziły do uformowania judaizmu, chrześcijaństwa oraz islamu. Studenci zapoznają się z różnicami między tradycją wschodnią (bizantyńską) oraz zachodnią (łacińską ).

Tematy zajęć:

-Święte Pisma (Tora, Ewangelie, Koran)

-Prorok (judaizm, chrześcijaństwo, islam)

-Jezus w chrześcijaństwie i islamie

-Miejsce kultu (Świątynia Jerozolimska, Al.-Kaba, Bazylika Grobu Pańskiego -Anastasis)

-Status Quo

-Święta Paschy (judaizm, chrześcijaństwo), Cud Ognia

-Święta i posty

-Synagoga, kościół, meczet

-Mistycy i mnisi

Zajęcia mają charakter konwersatorium. Każdy z uczestników zobowiązany jest przygotować się do zajęć następnych. Formą przygotowania jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przy zaliczeniu zajęć będą brane pod uwagę następujące elementy: odpowiedź ustna na ocenę, dotycząca omawianych podczas zajęć zagadnień, obecność (możliwe 2 nieobecności w ciągu semestru) i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dla chętnych będzie możliwość przygotowania i wygłoszenia referatu na wybrany przez siebie temat, po wcześniejszym uzgodnieniu tematyki z wykładowcą. Referat będzie brany pod uwagę przy ocenie na koniec semestru.

Literatura:

-Amstrong K., Historia Boga. 4000 lat dziejów Boga w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, B. Cendrowska (tłum.)Warszawa 1996

-Battenberg F., Żydzi w Europie: proces rozwoju mniejszości żydowskiej w nieżydowskim środowisku Europy. Wrocław 2008

-Bendza M., Szymaniuk A., Starożytne patriarchaty prawosławne, Białystok 2005

-Dalven, Rae, The Jews of Ioannina, Cadmus Press, 1989

-Gkoumas, P. Bibliography on the Romaniote, 2016

-Goddard H., Historia stosunków chrześcijańsko-muzułmańskich, tłum. S. Zalewski, Warszawa 2009

-Kameraz-Kos N., Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997

-Koran, tłum. J. Bielawski, Warszawa 1989

-KallistosWare, Kościół prawosławny, tłum. W. Misijuk, Białystok 2002

-O'Shea S., Morze wiary: islam i chrześcijaństwo w świecie śródziemnomorskim doby średniowiecza, tłum. R. Kot, Poznań 2009

-Salomon N., Judaizm, tłum. J. Mytkowska, Warszawa 1997

-Świderkówna A., Rozmowy o Biblii, Warszawa 2000

-Świderkówna A., Rozmowy o Biblii. Nowy Testament, Warszawa 2000

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy: (K_W07, K_W09, K_W14, K_W15)

- wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu historii Kościoła (prawosławnego oraz łacińskiego)

- zna podstawowe zasady wiary chrześcijańskiej, judaizmu oraz islamu

- zna wybraną terminologią w języku polskim

- posiada podstawową wiedzę z zakresu obrzędowości chrześcijańskiej, judaistycznej oraz islamskiej

- posiada podstawową wiedzę teologiczną trzech religii monoteistycznych

- zna przyczyny powstania tych religii

- posiada podstawową wiedzę na temat sztuki i dzieł liturgicznych oraz teologicznych chrześcijaństwa oraz islamu

- rozróżnia terminy: religia, wyznanie, obrządek, obrzęd, świątynia, synagoga

W zakresie umiejętności: (K_U04, K_U06)

- potrafi przygotować referat na wskazany przez prowadzącego temat

- bierze udział w dyskusji na wybrane tematy dotyczące analizowanych zagadnień

- wykorzystuje znajomość terminologii przedmiotowych zagadnień

w wypowiedziach:

- korzysta z wybranych tekstów kultury dla uzasadnienia własnego stanowiska na określony temat

- w wypowiedziach posługuje się określoną w przedmiocie terminologią.

W zakresie kompetencji społecznych: (K_K01, K_K06, K_K07)

- jest otwarty na dialog międzywyznaniowy i międzyreligijny.

- wykazuje postawę otwartą na różnorodną kulturę poszczególnych narodów i grup etnicznych, rozumiejąc w kontekście historycznym formowanie się relacji chrześcijaństwa z judaizmem oraz islamem

-rozumie potrzebę i zasady tolerancji

- wykazuje się szacunkiem dla różnych religii i kultur.

Metody i kryteria oceniania:

-ocena jednego referatu przygotowanego i wygłoszonego przez studenta

-aktywne uczestnictwo w zajęciach

-odpowiedź ustna dotycząca tematyki zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)