Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia fortepianu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON263-AL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia fortepianu
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Elementarna wiedza z zakresu historii muzyki oraz znajomość podstawowej terminologii muzycznej nie jest konieczna, choć mile widziana. Niezbędna jest umiejętność posługiwania się językiem angielskim, niemieckim lub francuskim na poziomie umożliwiającym swobodną lekturę tekstów naukowych.

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są wielowymiarowemu fenomenowi fortepianu w kulturze. Podczas spotkań będziemy analizować procesy związane z funkcjonowaniem instrumentu w praktykach społecznych.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest podjęcie interdyscyplinarnej refleksji nad historią fortepianu: fenomenu w kulturze, jak również przedmiotu, w którym „zapisane są” społeczne interakcje. Wspólnie wkroczymy do świata fortepianu, aby poznać jego język, geografię i historię. Będziemy badać procesy społeczne i gry statusowe, w których fortepian odgrywał istotną rolę jako fetysz (Marks, Böhme) lub przedłużenie (McLuhan). Przyglądając się biografiom rzeczy (Kopytoff) i ludzi związanych z instrumentem (budowniczowie, pianiści wirtuozi), poruszać będziemy zarówno wątki popularne (dyskurs gender), jak również nieco mniej oczywiste w tym kontekście (animal studies). Analiza wybranych tekstów i zjawisk, od „narodzin” instrumentu (Petroski) aż po „zmierzch” fortepianu w procesie performatywnej destrukcji (fluxus) pomoże nam nie tylko lepiej poznać kulturę muzyczną XIX i XX wieku: stanowić będzie ona przyczynek do refleksji nad społecznymi funkcjami muzyki oraz organizacją pola sztuki (Bourdieu). W ramach zajęć przewidziane są także spotkania z gośćmi specjalnymi - znawcami problematyki fortepianowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)