Sztuka starożytnej Grecji wokół nas
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON306-AL |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka starożytnej Grecji wokół nas |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Od uczestników wykładów będzie wymagana podstawowa znajomość historii starożytnej Grecji. Przewidziane jest także zadawanie lektur tekstów antycznych ważnych dla historii sztuki starożytnej Grecji (Pauzaniasz, Witruwiusz, Pliniusz Starszy, Platon) |
Skrócony opis: |
Tematem wykładów będzie przybliżenie słuchaczom najważniejszych kwestii związanych z historią sztuki starożytnej Grecji (IX-I w. przed Chr.) w kontekście jej wpływu (na wybranych przykładach) na sztukę nowożytną zwłaszcza XIX-XX i XXI wieku. Będzie to połączenie omówienia najważniejszych zjawisk artystycznych greckiej sztuki wraz z odniesieniami tych zjawisk w sztuce najnowszej. Podczas wykładów nie będzie przedstawiony pełnych, chronologiczny opis rozwoju greckiej sztuki. Nadrzędnym celem zajęć jest dostarczenie narzędzi umożliwiających samodzielne dostrzeganie wpływów greckiej kultury I sztuki w otaczającym nas świecie. |
Pełny opis: |
Tematem wykładów będzie przybliżenie słuchaczom najważniejszych kwestii związanych z historią sztuki starożytnej Grecji w okresie klasycznym (IX – I w. przed Chr.) w kontekście jej wpływu (na wybranych przykładach) na sztukę nowożytną zwłaszcza XIX-XX i XXI wieku. Będzie to połączenie omówienia najważniejszych zjawisk artystycznych greckiej sztuki z ich wpływem na współczesną kulturę (także masową). Podczas wykładów nie będzie przedstawiony pełnych, chronologiczny opis rozwoju greckiej sztuki. Pierwszy wykład będzie miał charakter syntetyczny i zostanie poświęcony znaczeniu greckiej sztuki dla cywilizacji europejskiej i poza nią. W trakcie kolejnych wykładów wstępnych zostaną omówione najważniejsze zabytki poszczególnych epok. Oddzielny wykład będzie poświęcony przełomowi będącemu konsekwencją Wojen Perskich i ostatecznemu wyzwoleniu się greckiej sztuki spod wschodnich wpływów. Myślą przewodnią wykładów jest poszukiwanie ideału piękna przez Greków i reminiscencje tych poszukiwań w nowożytnej sztuce europejskiej. Oddzielnie zostaną przeanalizowane przemiany w rzeźbie, architekturze i malarstwie wazowym. |
Literatura: |
Encyklopedia sztuki starożytnej, praca zbiorowa, Warszawa 1998 Bernhard M.L., Greckie malarstwo wazowe, Warszawa 1966 (i następne wydania) Bernhard M.L., Sztuka grecka IV w. p.n.e., Warszawa 1978 Bernhard M.L., Sztuka grecka V w. p.n.e., Warszawa 1975 Bernhard M.L., Sztuka grecka, Warszawa 1980 Bernhard M.L., Sztuka grecka. Okres archaiczny, Warszawa 1989 Bernhard M.L., Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1980 Boardman J., Sztuka grecka, Warszawa 1999 Conolly P., Dodge H., Antyczne miasta, Warszawa 1987 Estreicher Karol, Historia Sztuki w zarysie, Kraków, 1973 Michałowski K., Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa 1985 Nowicka M., Malarstwo antyczne. Zarys, Warszawa-Wrocław 1985 Nowicka M., Z dziejów malarstwa greckiego i rzymskiego, Warszawa 1988 Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Kraków 2001 Parnicki-Pudełko S., Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1985 Stierlin H., Grecja. Od Myken do Partenonu, Warszawa 1998 Tatarkiewicz Władysław, Historia estetyki. T. 1 Estetyka Starożytna, Ossolineum, 1962 Twardecki A., Mały słownik historii sztuki starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1998, Wersja on-line (Prószyński i S-ka) Źródła Pauzaniasz: W świątyni i w micie (księgi I, II, III, i VII), Wrocław 1973 Na olimpijskiej bieżni i w boju (księgi V, VI i IV), Wrocław 1968 U stóp boga Apollona (księgi VIII, IX, X), Wrocław 1989 Gaius Pliniusz Secundus, Historia Naturalna, (wybór), Ossolineum, 1961 (i następne wydania) Witruwiusz, O architekturze, ksiąg X, Warszawa 1999 |
Efekty uczenia się: | |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), napisanie eseju na minimum 5 stron jako podsumowania zajęć (koniec 2 semestru), aktywny udział w zajęciach, udział w dyskusji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.