Czas wolny, turystyka, rekreacja - podstawowe informacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON340-AL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czas wolny, turystyka, rekreacja - podstawowe informacje |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Student powinien być bacznym obserwatorem otaczającego go świata oraz mieć pragnienie jak najlepszego jego zrozumienia (w różnych aspektach i przejawach). Ponadto studenci powinni mieć podstawową wiedzę (przynajmniej na poziomie dobrej oceny maturalnej) z zakresu historii powszechnej (rozwoju cywilizacji), rozwoju myśli ludzkiej (podstawy filozofii, kultury, religii), geografii i geopolityki, świata przyrody i wyzwań (zagrożeń) jakie przed nim stoją. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom podstawowych zagadnień związanych z czasem wolnym oraz turystyką i rekreacją jako masowymi fenomenami współczesnego świata. Będą one analizowane w aspektach: społeczno-kulturowym, psychologicznym, środowiskowo-przyrodniczym oraz gospodarczym. W ujęciach retrospektywnym (historycznym) i współczesnym, a także przy zastosowaniu podejścia ilościowego i jakościowego – w odniesieniu do głównych współczesnych paradygmatów nauk społecznych. Szczególnie mile widziani są studenci będący uważnymi obserwatorami świata społecznego i natury (także podczas swoich podróży wakacyjnych) – w jego różnych aspektach i przejawach. W powyższym kontekście zajęcia te powinny pomóc studentom lepiej zrozumieć otaczający ich bliższe i dalsze (czasami odległe) otoczenie. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest przedstawienie studentom podstawowych zagadnień związanych z czasem wolnym oraz turystyką i rekreacją jako masowymi fenomenami współczesnego świata. Będą one analizowane w różnych aspektach, w tym przede wszystkim: społeczno-kulturowym, psychologicznym, środowiskowo-przyrodniczym oraz gospodarczym. W ujęciach retrospektywnym (historycznym) i współczesnym, a także przy zastosowaniu podejścia ilościowego i jakościowego – w odniesieniu do głównych współczesnych paradygmatów nauk społecznych – od realistycznego obiektywizmu do relatywistycznego konstruktywizmu. Uwaga będzie równie zwrócona na bardzo namacalne (w sensie materialnym) konsekwencje rozwoju różnych form spędzania czasu wolnego, począwszy od zagospodarowania przestrzeni, aż do ich wpływu (zwłaszcza turystyki) na ekonomię światową, a także na gospodarki poszczególnych państw, regionów, miejscowości (skala mikro i makro). Na zajęciach szczególnie mile widziani są studenci będący uważnymi obserwatorami świata społecznego i natury (także podczas swoich podróży wakacyjnych) – w jego różnych aspektach i przejawach. W powyższym kontekście zajęcia te powinny pomóc studentom lepiej zrozumieć ich bliższe i dalsze (czasami odległe) otoczenie, zarówno w kontekście kulturowym, jak i strukturalno-funkcjonalnym. |
Literatura: |
Butowski, L. (2007). Turystyka w Polsce. Uwarunkowania organizacyjne i prawne. Lublin: Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej w Lublinie. Gaworecki, W.W. (2007). Turystyka. Warszawa: PWE. Kowalczyk, A. (2000). Geografia turyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lijewski, T., Mikułowski, B., Wyrzykowski, J. (2015). Geografia turystyki Polski. Warszawa PWE. Mączak, A. (2001). Peregrynacje, wojaże, turystyka. Warszawa: Książka i Wiedza. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia (EU) EU 1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu czasu wolnego, rekreacji i turystyki jako fenomenów współczesnego świata. K_W01, K_W02, K_W03 EU 2. Zna i rozumie uwarunkowania i konsekwencje (środowiskowe, społeczne, gospodarcze) rozwoju turystyki (i innych form spędzania czasu wolnego) – w ujęciu ilościowym, jak i jakościowym – w odniesieniu do różnych wzorców kulturowych współczesnego świata. K_W04, K_W08 EU 3. Rozumie znaczenie aktywności turystycznej w rozwoju społeczno-kulturowym współczesnego człowieka (ale również całych grup społecznych). K_W10 EU 4. Zna podstawowe kwantyfikowalne wielkości opisujące współczesną turystykę (gospodarkę turystyczną) w ujęciu ilościowym i jakościowym (w aspekcie retrospektywnym i prognostycznym). K_W07 EU 5. Potrafi identyfikować zagrożenia środowiskowe, społeczne i gospodarcze związane z rozwojem turystyki. K_U01, K_U04 EU 6. Potrafi interpretować dane liczbowe dotyczące podstawowych gałęzi sektora turystycznego. K_U01 EU 7. Kieruje się uniwersalnymi normami etycznymi podczas uprawiania turystyki. K_K06, K_K07, K_K08, K_K09 . . |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena odbywać się na podstawie aktywności studentów na poszczególnych zajęciach (konwersatoriach). Na koniec cyklu przeprowadzony będzie pisemny sprawdzian zaliczeniowy, dający podstawę (wraz z oceną aktywności studentów) do uznania czy zostały osiągnięte założone efekty uczenia się. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.