Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Japońskie kino nowofalowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON392-AL Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Japońskie kino nowofalowe
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla studentów I stopnia AL w cyklu 2020Z
Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Theatrum mundi" - I stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Do realizacji opisywanego przedmiotu nie jest konieczne wcześniejsze zaliczenie innych przedmiotów

Skrócony opis:

Kurs wprowadza studentów w specyfikę Japońskiej Nowej Fali, która w historii kina japońskiego zapisała sięjakozjawiskowyjątkowoważnedla konstruowania filmowej tożsamości kraju. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi japońskimi twórcami nowofalowymi, a także przybliżenie historycznego tła, tj. burzliwej atmosfery lat 60. w Japonii - kontrkulturowego okresu przemianpolitycznych,kulturowychi seksualnych​ .

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Mańkowski
Prowadzący grup: Łukasz Mańkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Kurs jest propozycją autorską. Wybrane przez prowadzącego filmy są najważniejszymi, z punktu widzenia badaczy kina, ale i najciekawszymi, pod wzlędem estetyki i eksperymentalności, zjawiskami w historii filmu japońskiego. Analizowane podczas kursu filmy stanowią wyraziste świadectwa powojennego okresu przemian w Japonii i są równie wyraźną reprezentacją charakterystycznej wrażliwości estetycznej twórców, na którą składa się chęć dialogu z formą filmową, stałe jej poszerzanie, jak również oddanie tym samym burzliwych czasów transformacji powojennej Japonii.

Wśród wybranych tematów znalazły się kluczowe dla Nowej Fali sylwetki twórców, jak również te mniej znane, którym nie poświęcono do tej pory dostatecznego miejsca w perspektywie filmoznawczej. Tym samym, zakres tematyczny kursu obejmować będzie zarówno reżyserów nowofalowych (np. Ōshima, Shinoda, Yoshida) , jak i tych z pogranicza awangardy (Terayama, Matsumoto) i kina transgresji (Wakamatsu). Starannie dobrane filmy są przykładem kina autorskiego, tworzonego przez uznanych dla danej lokalnej kinematografiireżyserów, przy tym w Polsce niekoniecznie znanego, a tym bardziej zyskującego, gdy czytanego kluczem politycznej atmosfery lat 60. (protesty ANPO), fenomenów kulturowych (japoński grupizm) lub traum narodowych (np. trauma hiroszimska, powojenna, po okupacji amerykańskiej).

Obszary tematyczne, które obejmuje kurs: kino autorskie, Nowa Fala, kontrkultura, kino azjatyckie, arthouse, sztuka japońska.

Student będzie potrzebował ok. 30 h poza zajęciami na obejrzenie filmów i zapoznanie się z tekstami źródłowymi.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.