Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia z wyobraźnią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON427-AL
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia z wyobraźnią
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza o społeczeństwie. Umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów naukowych i publicystycznych. Umiejętność uczestniczenia w dyskusji akademickiej. Podstawowa umiejętność pracy na platformie internetowej COME UW.




Skrócony opis:

Kurs ma charakter ogólnego wprowadzenia do socjologii. Celem kursu jest zaangażowanie studenta w proces samodzielnego, krytycznego poszukiwania wiedzy i budowania umiejętności analizy zjawisk, struktur i procesów współczesnego społeczeństwa. W ramach kursu stosowane będą mieszane metody dydaktyczne: klasyczne konwersatorium z elementami pracy warsztatowej uzupełnione pracą na Platformie E-Learningowej.

Materiały źródłowe będą stanowić zarówno klasyczne teksty socjologiczne, jak i filmy, artykuły prasowe, raporty badawcze.

Pełny opis:

Kurs ma charakter teoretycznego i metodologicznego wprowadzenia do socjologii wraz z omówieniem najważniejszych trendów badawczych. Celem kursu jest zaangażowanie studenta w proces samodzielnego, krytycznego poszukiwania wiedzy i budowania umiejętności analizy struktur i procesów współczesnego społeczeństwa. W ramach kursu stosowane będą mieszane metody dydaktyczne: klasyczne konwersatorium z elementami pracy warsztatowej uzupełnione pracą na Platformie E-Learningowej (przygotowanie na Platformie będzie poprzedzać zajęcia w kontakcie bezpośrednim, co ma ukierunkować zainteresowania studenta, a jednocześnie skłonić go do systematycznej pracy).

Materiały źródłowe będą stanowić zarówno klasyczne teksty socjologiczne, jak i filmy, artykuły prasowe, raporty badawcze.

Kurs składa się z 10 bloków tematycznych, przy czym 4 spośród nich są wyznaczone z góry przez prowadzącą:

1. Tytułem wstępu: czym zajmuje się socjologia? Podstawowe pojęcia socjologii i wyjaśnienie, dlaczego nie sposób ich porządnie zdefiniować.

2. Trochę o teorii: „klęska teoretycznego urodzaju” w socjologii i jak sobie z tym radzić.

3. Trochę metodologii: jak i dlaczego robi się badania w socjologii i komu są one potrzebne.

4. Trochę empirii: przykłady klasycznych badań socjologicznych od Durkheima po współczesność

Pozostałe 6 bloków tematycznych zostanie wybranych wspólnie ze studentami. Na zajęciach możemy zająć się socjologicznym ujęciem: socjalizacji, tożsamości, rodziny i seksualności, religii, polityki i państwa, globalizacji, kultury, procesów grupowych, polityki społecznej, problemów rasowych i etnicznych, gender, sportu itp. Studenci będą też mogli zaproponować własne tematy.

Literatura:

- Anthony Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004;

- Jonathan H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998;

- Piotr Sztompka, Marek Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Warszawa 2005 (wybrane teksty)

- C. Wright Mills, Wyobraźnia socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Materiały internetowe wskazane przez wykładowcę

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny będzie ocena aktywnego udziału w zajęciach (ocena przygotowania do zajęć, udział w dyskusji) oraz ocena zadań wyznaczanych na Platformie e-learningowej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)