Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logika i metodologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON68-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Logika i metodologia
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w podstawowe narzędzia warsztatu myślowego humanisty. Pierwszy semestr poświęcony będzie wprowadzeniu podstaw klasycznej logiki formalnej, która ma fundamentalne znaczenie dla rozumienia także nieformalnych metod rozumowania, charakterystycznych dla pracy myślowej humanisty. Prezentacji wybranych narzędzi nieformalnych poświęcony będzie drugi semestr. Przedstawione zostaną wybrane problemy wszystkich trzech głównych składników ogólnej teorii języka: składni (relacje wyrażenie-wyrażenie), semantyki (relacje wyrażenie-rzecz oznaczana) i pragmatyki (relacje wyrażenie-użytkownik). Wszystkie wprowadzane pojęcia i zagadnienia będą ilustrowane przykładowymi zastosowaniami, nierzadko w odniesieniu do rzeczywistych problemów badawczych lub społecznych.

UWAGA: Zaktualizowany opis proszę sprawdzić w cyklu 2019/20

Pełny opis:

Celem zajęć jest wyposażenie słuchaczy w podstawowe narzędzia warsztatu myślowego humanisty. Pierwszy semestr poświęcony będzie wprowadzeniu podstaw klasycznej logiki formalnej, w tym: elementów klasycznego rachunku zdań (definicje spójników logicznych, pojęcie tautologii, prawa logiki a prawa myślenia, wynikanie, dedukcja); elementów klasycznego rachunku kwantyfikatorów (język KRP a założenia metafizyczne o strukturze świata); podstaw teorii mnogości (działania na zbiorach, stosunki zakresowe między zbiorami, pojęcie relacji, własności relacji; intuicyjne pojęcie zbioru i alternatywne teorie zbiorów; zagadnienie typizacji, klasyfikacji i porządku).

Elementarna logika formalna ma fundamentalne znaczenie dla rozumienia także nieformalnych metod rozumowania, charakterystycznych dla pracy myślowej humanisty. Stanowi bowiem idealizację, która pozwala w łatwy sposób uchwycić i przeanalizować zależności, które w rzeczywistym materiale języka naturalnego również są obecne, lecz znacznie trudniej dostępne. Znajomość logiki formalnej pozwala również uchwycić sposób działania bardziej wyrafinowanych narzędzi analizy języka naturalnego. Prezentacji wybranych narzędzi tego rodzaju poświęcony będzie drugi semestr. Przedstawione zostaną wybrane problemy wszystkich trzech głównych składników ogólnej teorii języka: składni (relacje wyrażenie-wyrażenie), semantyki (relacje wyrażenie-rzecz oznaczana) i pragmatyki (relacje wyrażenie-użytkownik). Słuchacze poznają tzw. gramatykę kategorialną, podstawowe pojęcia i problemy semantyki nazw, zdań i funktorów (w tym pojęcie denotacji, konotacji, klasyfikację nazw, stosunki zakresowe między nazwami, semantykę Fregowską, semantykę sytuacyjną, semantykę funkcyjną Ajdukiewicza), teorię definicji w tym szczegółowo wybrane metody definiowania, zagadnienie tzw. wadliwości semantycznych (naturalnych zjawisk językowych utrudniających rozpoznanie formy logicznej wyrażeń), teorię pytań, klasyfikację rozumowań – oraz wybór zjawisk pragmatycznych (performatywy, implikatura)

Wszystkie wprowadzane pojęcia i zagadnienia będą ilustrowane przykładowymi zastosowaniami, nierzadko w odniesieniu do rzeczywistych problemów badawczych lub społecznych.

UWAGA: Zaktualizowany opis proszę sprawdzić w cyklu 2019/20

Literatura:

1. Barbara Stanosz, Ćwiczenia z logiki, WN PWN, Warszawa, wydanie po 1990 r. materiał objęty następującymi zadaniami (nie stronami)

A. Z rachunku zdań: 1-25; 39-57

B. Z rachunku kwantyfikatorów: 58-67 [przy założeniu, że zad. 58 jest pierwszym zadaniem tego działu; w niektórych wydaniach jest inaczej, dział 'Rachunek kwantyfikatorów' zaczyna się od 78 zadania, wtedy obowiązuje zakres 78-87]

C. Z rachunku zbiorów i relacji: 104-126; 150-197 [przy założeniu, że zad. 104 jest pierwszym zadaniem tego działu; w niektórych wydaniach jest inaczej, dział 'Rachunek zbiorów i relacji' zaczyna się od 124 zadania, wtedy obowiązuje zakres 124-146; 170-217]

2. Kazimierz Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1975 – część I.

UWAGA: Zaktualizowaną literaturę prosze sprawdzić w cyklu 2019/20

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)