Filozofia starożytna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-FST22-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia starożytna |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zaliczone zajęcia z historii filozofii |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na problemowej prezentacji historii filozofii, przez co student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się kluczowych zagadnień filozofii (problemów etycznych, ontologicznych i kosmologicznych, relacji duszy i ciała, myśli i języka do rzeczywistości) oraz pojęć filozoficznych z dziedziny filozofii starożytnej (takich jak filozofia, piękno, dobro, byt, Bóg, idea, wola, intelekt, cnota, twórczość, natura, czas). Ponadto, z perspektywy problemowej przedstawione zostanie formowanie się i wzajemne oddziaływanie szkół i nurtów filozoficznych. Istotnym wątkiem kursu jest ukazanie specyfiki poszczególnych epok w historii filozofii starożytnej, zwłaszcza tych mniej znanych, takich jak filozofia hellenistyczna oraz filozofia późnej starożytności. Dopełnieniem wykładów są ćwiczenia oparte na lekturze kanonicznych tekstów źródłowych. Ćwiczenia mają za zadanie przygotować warsztatowo studenta do samodzielnej pracy badawczej. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na problemowej prezentacji historii filozofii, przez co student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się kluczowych zagadnień filozofii (problemów etycznych, ontologicznych i kosmologicznych, relacji duszy i ciała, myśli i języka do rzeczywistości) oraz pojęć filozoficznych z dziedziny filozofii starożytnej (takich jak filozofia, piękno, dobro, byt, Bóg, idea, wola, intelekt, cnota, twórczość, natura, czas). Ponadto, z perspektywy problemowej przedstawione zostanie formowanie się i wzajemne oddziaływanie szkół i nurtów filozoficznych. Dzięki takiemu porządkowi wykłady ofiarowują wieloaspektową syntezę filozofii starożytnej. Podczas wykładów omawiana będzie najnowsza literatura przedmiotu, sporne kwestie badawcze, nowe interpretacje oraz "białe plamy" w stanie badań. Chcemy pokazać, że historia filozofii jest dyscypliną, która jest żywa i wciąż się rozwija (zarówno w sensie merytorycznym – hermeneutyki problemów, jak i metodologicznym). Istotnym wątkiem kursu jest ukazanie specyfiki poszczególnych epok w historii filozofii starożytnej, zwłaszcza tych mniej znanych, takich jak filozofia hellenistyczna oraz filozofia późnej starożytności. Dopełnieniem wykładów są ćwiczenia oparte na lekturze kanonicznych tekstów źródłowych (wybór z zaproponowanej listy). Ćwiczenia mają za zadanie przygotować warsztatowo studenta do samodzielnej pracy badawczej. Na kurs składają się dwa wątki. Pierwszy z nich jest dla studenta okazją do zapoznania się z rozszerzonym kanonem historii filozofii; w ramach tego wątku będziemy czytać klasyczne teksty, które wprowadzają nową problematykę w stosunku do kursu podstawowego lub na bardziej zaawansowanym poziomie podejmują poruszane już tematy. Drugi wątek ma charakter monograficzny i stanowi wybrany przez prowadzącego motyw przewodni dla danego cyklu zajęć. |
Literatura: |
Wybór z tekstów źródłowych: Autorzy starożytni analizowani we fragmentach: Homer, Hezjod, presokratycy, Platon, Arystoteles, Epikur, Lukrecjusz, Cyceron, Muzoniusz Rufus, Epiktet, Seneka, Marek Aureliusz, Simplikios, Porfiriusz, Plotyn, myśliciele arabscy. Sugerowana literatura przedmiotu: H. Arendt, Wola; Dembińska D., Człowiek odkrywa człowieka; E.R. Dodds, Grecy i irracjonalność; J. Domański, Scholastyczne i humanistyczne pojęcie filozofii; M. Erler, Homoiosis theoi and Epicurean Self-cultivation; M. Foucault, Sobąpisanie; M. Foucault, Hermeneutyka podmiotu; O. Gigon, Główne problemy filozofii starożytnej; P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe; P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?; P. Hadot, Twierdza wewnętrzna; W. Jaeger, Paideia; P. Laín Entralgo, The therapy of the word in classical antiquity; R.J. Newman, 'Cotidie meditare: Theory and Practice of the meditatio in Imperial Stoicism'; J. Sellars, Lekcje stoicyzmu M. Stróżyński; Filozofia jako terapia w pismach Marka Aureliusza, Plotyna i Augustyna |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych; - zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; - zna metody interpretacji tekstu filozoficznego; - ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; - zna na poziomie rozszerzonym terminologię filozoficzną w języku polskim w wybranej subdyscyplinie filozoficznej; - zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym; - wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie historii filozofii starożytnej; - ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej oraz gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego; - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz historycznej zmienności jego znaczeń. Nabyte umiejętności: - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną; - wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami; - konstruuje i rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. Nabyte kompetencje społeczne: - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; - ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie; - ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
- wykład: egzamin ustny - ćwiczenia: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach oraz przedstawienia referatu lub pracy semestralnej. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu - ćwiczenia: 2, wykład: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.