Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Neurokognitywistyka - wybrane problemy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-KOG-MS2-NWP
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neurokognitywistyka - wybrane problemy
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy: Przedmioty MS2, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Mózgowe korelaty procesów kognitywnych to gorący temat współczesnej neuronauki. Przy pomocy metod neuroobrazowania (EEG, fMRI) neurokognitywiści starają się zidentyfikować systemy mózgowe zaangażowane w wykonywanie określonych zadań kognitywnych, takich jak uwaga, pamięć, podejmowanie decyzji. Wyniki najnowszych badań wydają się sugerować również, że wykonywane zadania aktywują, w miarę potrzeby, istniejące w mózgu stałe połączenia zwane „sieciami spoczynkowymi”.

Na zajęciach przedyskutujemy prace doświadczalne podejmujące podstawowe zagadnienia neurokognitywistyki.

Pełny opis:

Seminarium poświęcone jest dyskusji nad wybranymi zagadnieniami neurokognitywistyki (aktywności mózgu wywołanej procesami kognitywnymi). Na kolejnych spotkaniach będziemy analizować teksty dotyczące kluczowych problemów tej dyscypliny wybrane przez uczestników zajęć. Przykładowe tematy:

1. Układ czuciowy w stanie spoczynku i wzbudzenia.

2. Układy oscylacyjne w mózgu. Elektroencefalografia.

3. Systemy uwagowe.

4. Pamięć.

5. Pamięć robocza.

6. Podejmowanie decyzji

7. Układy spoczynkowe mózgu.

8. Wolna wola.

9. Wrażenia mistyczne.

10. Nature or nurture - Uwarunkowania genetyczne aktywności mózgu.

11. Zstępujące kształtowanie percepcji.

12. Czytanie umysłu

13. Korelacje aktywności mózgów w kontaktach socjalnych

14. Do wyboru przez uczestników seminarium

Forma zajęć: (1) krótka dyskusja o temacie i wnioskach autorów omawianego tekstu; (2) referat przygotowany przez uczestnika zajęć, przedstawiający artykuł wybrany do analizy (20-30 min.); (3) dyskusja nad zadanym tekstem (ok. 30 min.); 4) przedstawienie zagadnienia będącego przedmiotem następnego spotkania.

Literatura:

Ogólna:

- Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM (2000) Principles of neural science (4th ed.). New York: McGraw-Hill, Health Professions Division.

- Zeki, S. Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości sztuce i pogoni za szczęściem. (2012) WUW. 238 str

- Koch Ch. Neurobiologia na tropie świadomości. (2007) Warszawa. WUW. 431 str.

- Frith Ch.D. Od mózgu do umysłu. (2010) Warszawa. WUW. 231 str.

- Wróbel A. (red) Jak powstaje umysł - współczesne badania neurobiologiczne mózgu, Kosmos 69, Nr 1, (2020)

Szczegółowa (l.p. odnosi się do numeru proponowanych wyżej tematów):

1. Sobolewski A, Kublik E, Świejkowski DA, Kamiński J, Wróbel A (2015) Alertness opens the effective flow of sensory information through rat thalamic posterior nucleus. Europ J Neurosci, 41: 1321–1331.

2. - Wróbel A (1997) Zbiorcza aktywność elektryczna mózgu. W: A. Wróbel, S. Kasicki (red). (1997) "Zobaczyć myśl. Badania czynności mózgu". Kosmos, 46: 317-326.

- Wróbel A (2000) Beta activity: A carrier for visual attention. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 60: 247–260.

3. Corbetta M, Patel G, Shulman GL (2008) The Reorienting System of the Human Brain: From Environment to Theory of Mind. Neuron, 58: 306–324.

4. - Genzel L, Kroes MC, Dresler M, Battaglia FP (2013) Light sleep versus slow wave sleep in memory consolidation. TINS, 37:10-19.

- Wilson MA, McNaughton BL (1994) Reactivation of hippocampal ensemble memories during sleep. Science, 265: 676-679.

- Rasch B, Büchel C, Gais S, Born J (2007) Odor Cues During Slow-Wave Sleep Prompt Declarative Memory Consolidation. Science, 315:1426-9.

5. Kamiński J, Brzezicka A, Wróbel A (2011) Short term memory capacity (7+/−2) predicted by theta to gamma cycle length ratio. Neurobiology of Learning and Memory, 95: 19–23.

6. Walton, Mark E, Devlin, Joseph T, Rushworth, Matthew FS (2004) Interactions between decision making and performance monitoring within prefrontal cortex". Nature Neuroscience, 7: 1259–1265.

7. Yeo BTT, Krienen FM, Sepulcre J, Sabuncu MR, Lashkari D, Hollinshead M, ... Buckner, RL (2011) The organization of the human cerebral cortex estimated by intrinsic functional connectivity. Journal of Neurophysiology, 106: 1125–1165.

8. - Libet D (1985) Unconscious cerebral initiative and the role of conscious will in voluntary action, Behav Brain Sci. 8: 529-566.

- Haggard P (2019) The neurocognitive bases of human volition. Annu Rev Psychol 70:17.1–17.20

- Redos W, Wąsowicz J, Radzikowski M, Wróbel A (2020) Czy doświadczenie Benjamina Libeta rzeczywiście kwestionuje wolną wolę? Próby wyjaśnienia paradoksu. Kosmos 69: 135-143

9. - Miller I. (2003) Temporal lobes and religion (dostepne w pliku prywatnym)

- R Le Sueur (2009) Investigating God! (dostepne w pliku prywatnym)

10. Alahmadi N (2016) Different resting state EEG features in children from Switzerland and Saudi Arabia. Frontiers in Human Neuroscience 10: Article 559.

11. Ress and Heeger (2003) Neuronal correlates of perception in early visual cortex. Nat Neurosci. 6(4): 414–420.

12. Nishimoto S, Vu AT, Naselaris T, Benjamini Y, Yu B, Gallant JL (2011) Reconstructing visual experiences from brain activity evoked by natural movies. Current Biology 21: 1641–1646.

13. Kingsbury L I wsp. (2019) Correlated neural activity and encoding of behavior across brains of socially interacting animals. Cell 178: 429–446.

14. np. Zhang Y, et al (2021) The Human Brain Is Best Described as Being on a Female/Male Continuum: Evidence from a Neuroimaging Connectivity Study. Cerebral Cortex 31: 3021–3033

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: metodyka współczesnych prac neuronaukowych.

Nabyte umiejętności: wyciąganie wniosków z przeczytanych prac naukowych.

Nabyte kompetencje społeczne: umiejętność dyskusji naukowych.

Metody i kryteria oceniania:

a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: aktywność na zajęciach, przygotowanie referatu oceniane przez prowadzącego, w razie rozbieżności w ocenie - sprawdzian ustny).

b) Składowe oceny końcowej i ich waga: aktywność na zajęciach 60%, wygłoszenie referatu 40%.

c) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach: 2

d) Skala ocen 5!, 5 (bdb.), 4+ (db. plus), 4 (db.), 3+ (dst. plus), 3 – (dst.), 2 – (ndst.).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)