Statystyka I - metody statystyczne w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-KOG-S1MS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka I - metody statystyczne w naukach społecznych |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, kognitywistyka, studia stacjonarne, pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot mający na celu poszerzenie wiedzy z zakresu metod statystycznych w naukach społecznych ponad poziom możliwy do osiągnięcia po ukończeniu obecnego obligatoryjnego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka II - modele liniowe. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu badacza społecznego-empiryka. |
Pełny opis: |
Przedmiot mający na celu poszerzenie wiedzy z zakresu metod statystycznych w naukach społecznych ponad poziom możliwy do osiągnięcia po ukończeniu obecnego obligatoryjnego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka II - modele liniowe. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu badacza społecznego-empiryka. Centralnym pojęciem wykorzystywanym podczas kursu będą modele bazujące na metodzie najmniejszych kwadratów oraz zagadnienia wnioskowania statystycznego. Ponadto podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z regresją wielokrotną i badaniem zależności statystycznej oraz różnorodne użyteczne warianty regresji wielokrotnej (interakcje, regresja przedziałami liniowa). Zajęcia dotyczące regresji wielokrotnej zostaną poprzedzone przedstawieniem zagadnień związanych z agregacją parametrów statystycznych oraz zastosowaniom twierdzeń agregacyjnych i dekompozycyjnych. Przedstawione zostaną również podstawy estymacji. Zajęcia teoretyczne będą uzupełniane przez zajęcia warsztatowe w pracowni komputerowej, podczas których studenci będą wykorzystywali różne pakiety statystyczne. Zajęcia będą odbywały się w stałej współpracy z prowadzącymi kurs Statystyka II, dr Markiem Styczniem i dr hab. Mikołajem Jasińskim. Ułatwi to dopasowanie szczegółowych efektów kształcenia w ramach kursu podstawowego ze statystyki do potrzeb kursu Statystyka II. Kurs obejmuje następujące zagadnienia: - Agregacja parametrów statystycznych. - Regresja jako ogólny model opisu zależności statystycznej. - Ogólna postać miernika zależności statystycznej. - Regresja wielokrotna liniowa jako model opisu zależności między wieloma zmiennymi o koncepcja modelu regresji wielokrotnej jako prosty przykład modelu statystycznego, o wybrane zastosowania, interpretacje, m.in. współczynnik korelacji cząstkowej. - Zmienne 0-1 w regresji wielokrotnej jako zmienne niezależne (dummy). - Interakcje w regresji liniowej. - Regresja przedziałami liniowa. - Podstawy estymacji parametrów populacyjnych oraz weryfikacji hipotez. |
Literatura: |
Lissowski G., Haman J., Jasiński M. 2008 lub późniejszy, Podstawy statystyki dla socjologów. WN Scholar |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - zna założenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09] - zna ograniczenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09] - Wie, jakie dobrać metody badawcze z zakresu analizy statystycznej w celu rozwiązania prostych problemów badawczych (K_W15) - Rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej z wykorzystaniem metod statystycznych (K_W16) - Zna zastosowania i ograniczenia metod statystycznych, w zakresie niezbędnym do zaplanowania prostego ilościowego badania empirycznego, oraz do rejestrowania i obserwacji zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny (K_W17) (K_U01) - Posiada podstawową, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu i wnioskowania statystycznego (K_W18) Nabyte umiejętności: - Umie odróżniać teorię dotyczącą rzeczywistości społecznej od modelu statystycznego [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10]. - Umie odróżniać konsekwencje przyjętych założeń od stwierdzonych empirycznie faktów [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10]. - Umie dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze z zakresu metod statystycznych, w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego (K_U11) - Umie zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych (K_U13) - Umie gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych (K_K04) - Umie dokonać krytycznej analizy źródeł w zakresie poprawności stosowania w nich analiz statystycznych (K_K06) Nabyte kompetencje społeczne: - Ma świadomość odpowiedzialności badacza za wypowiadane interpretacje rzeczywistości [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10] - Potrafi wykorzystać poznane modele do symulacji rzeczywistości społecznej oraz do jej badania [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10] - Umie pracować w grupie [K_K03] - Umie w jasny i precyzyjny sposób przedstawić innym abstrakcyjny problem [K_K09, K_K12] |
Metody i kryteria oceniania: |
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywność na zajęciach. Zaliczenie sprawdzianów. Wykonanie prac domowych. Pisemne zaliczenie końcowe. b) Składowe oceny końcowej i ich waga: prace domowe 20%, pisemne zaliczenie końcowe 80% c) W wypadku egzaminu – warunki przystąpienia do egzaminu: warunkiem podejścia do pisemnego zaliczenia końcowego jest zaliczenie wszystkich sprawdzianów organizowanych w trakcie zajęć. d) W wypadku egzaminu – czy przystąpienie do egzaminu w terminie zerowym powoduje utratę prawa do przystąpienia do egzaminy w głównej sesji egzaminacyjnej: nie przewidujemy terminu zerowego pisemnego zaliczenia końcowego. e) Semestralna liczba dopuszczalnych nieobecności zajęciach oraz w wypadkach, których to dotyczy, sposoby ich zaliczania: 2 f) Skala ocen: 5! – 95%; 5 (bdb.) – powyżej 90%, 4+ (db. plus) – od 85%, 4 (db.) – od 75%, 3+ (dst. plus) - od 65%, 3 – (dst.) od 50%, 2 – (ndst.) mniej niż 50% g) Warunki dopuszczenia do poprawy: Poprawa dotyczy jedynie pisemnego zaliczenia końcowego i możliwa jest również dla osób, które uzyskały pozytywną ocenę w pierwszym terminie. W przypadku niedopuszczenia do pisemnego zaliczenia końcowego, nie ma możliwości przystąpienia do poprawkowego pisemnego zaliczenia końcowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 72 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Konieczna-Sałamatin | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Jasiński, Joanna Konieczna-Sałamatin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.