Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieje platonizmu i arystotelizmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3800-NZ-F3-22
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dzieje platonizmu i arystotelizmu
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem fakultetu jest zapoznanie słuchaczy z kluczowymi zagadnieniami platońskiego i arystotelesowskiego nurtu metafizyki. Celem ćwiczeń jest przedyskutowanie zagadnień omawianych w trakcie wykładów oraz analiza wybranych tekstów.

Uwaga: zajęcia będą kontynuowane w drugim semestrze (dla zainteresowanych).

Pełny opis:

W dziejach filozofii występują dwa nurty metafizyki, a mianowicie platonizm i arystotelizm. Zostały one ukształtowane nie tylko przez Platona i Arystotelesa, lecz także przez starożytnych, średniowiecznych oraz nowożytnych komentatorów. Celem zajęć jest ukazanie rozmaitych opcji w ramach tych nurtów. Omawiane są ich podstawowe zasady i założenia oraz dyrektywy metateoretyczne.

Celem ćwiczeń jest przedyskutowanie tych zagadnień oraz interpretacja wybranych tekstów.

Literatura:

Wykład

Aristotle Transformed: the Ancient Commentators and their Influence, ed. R. Sorabji, London 1990.

S. Blandzi, Platoński projekt filozofii pierwszej, Warszawa 2002.

L. Elders, The Metaphysics of Being of St. Thomas Aquinas in Historical Perspective, Leiden 1993.

E. Gilson, Byt i istota, Warszawa 1963.

J. Gracia, Individuality: an essay on the foundations of metaphysics, New York 1988.

M.A. Krąpiec, Metafizyka, Lublin 1984.

G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1999-2002.

L.M. de Rijk. Aristotle semantics and ontology, Leiden-Boston-Köln 2002.

R. Sorabji, Time, creation and the continuum, New York 1983.

F. van Steenberghen, Filozofia w wieku XIII, Lublin 2005.

Ćwiczenia

1. Platon, Parmenides.

2. Platon, Sofista.

3. Arystoteles, Metafizyka.

4. Arystoteles, Kategorie.

5. Plotyn, Enneady.

6. Proklos, Elementy teologii.

7. Księga o przyczynach.

8. Awicenna, Metafizyka.

9. Tomasz z Akwinu, O bycie i istocie.

10. Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles.

11. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o prawdzie.

12. Ingarden, Spór o istnienie świata.

13. N. Hartmann, Wprowadzenie do filozofii.

14. N. Hartmann, Nowe drogi ontologii.

15. N. Hartmann, Zarys metafizyki poznania.

16. Paul Weiss, Modes of being.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student zna koncepcje klasycznych filozofów i stojące za nimi argumenty na podstawie samodzielnej lektury ich pism.

Nabyte umiejętności:

Student umie wziąć udział w merytorycznej dyskusji dotyczącej problematyki metafizycznej; sprawnie referuje poglądy danego autora oraz potrafi skonfrontować poglądy różnych filozofów; precyzyjnie formułuje problemy filozoficzne i krytycznie je komentuje.

Nabyte kompetencje społeczne:

Ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji metafizycznej dla sfery kulturowej i społecznej; potrafi respektować reguły naukowej dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Egzamin ustny.

Ćwiczenia: Uzyskanie zaliczenia na ocenę na podstawie aktywności podczas zajęć oraz referatu lub pracy rocznej.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)