Praktyki zawodowe: nauczanie filozofii w szkole ponadpodstawowej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-PED-PR-F-2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe: nauczanie filozofii w szkole ponadpodstawowej II |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ze specjalizacji pedagogicznej organizowane przez Wydział Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Praktyki stanowią część bloku przedmiotów przygotowujących do pracy w zawodzie nauczyciela etyki i filozofii. Celem drugiego etapu praktyk nauczania filozofii w szkole ponadpodstawowej jest dalsze gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczną nauczyciela filozofii i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej z działaniem praktycznym. Podczas praktyk student uczy się m.in. poprzez opracowywanie scenariuszy i konspektów zajęć lekcyjnych, kształtowanie umiejętności wyboru i krytycznego opracowania lektur, materiałów medialnych, audiowizualnych, a także dokumentów życia społecznego i aktualnych wydarzeń kulturalnych przydatnych w pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyk student kształtuje swoje kompetencje dydaktyczne poprzez poznawanie sposobu funkcjonowania szkoły, organizacji pracy w klasie, sposobu prowadzenia dokumentacji i rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych. Uczy się najpierw przez obserwowanie czynności podejmowanych przez nauczyciela w trakcie prowadzonych przez niego lekcji oraz obserwowanie aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, sposobów aktywizowania i oceniania uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), wreszcie działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i dyscypliny w klasie. Student stopniowo podejmuje współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych. Na drugim etapie praktyk student samodzielnie prowadzi lekcje z filozofii. Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym. Wybór tematów i konspekty zajęć muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki. W trakcie tego etapu praktyki student analizuje i interpretuje sytuacje zaistniałe podczas prowadzonych przez niego lekcji, uczy się prowadzić dokumentację praktyki, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, konsultuje sytuacje lekcyjne z opiekunem praktyk, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów na zajęciach i z opiekunem praktyk. |
Literatura: |
- |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po ukończeniu praktyk student dysponuje pogłębioną i sprawdzoną wiedzą na temat: -organizacji i funkcjonowania szkoły, miejsca filozofii i etyki w strukturach systemu edukacji oraz sposobów prowadzenia wymaganej dokumentacji, -współczesnych teorii dotyczących nauczania filozofii i etyki oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów oraz prawidłowości i zakłóceń procesów komunikacyjnych zachodzących podczas prowadzenia lekcji z tych przedmiotów, -zainteresowań i predylekcji uczniów do analizowania określonych zagadnień filozoficznych i dylematów etycznych, -specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych. Nabyte umiejętności: Po ukończeniu praktyk student potrafi: - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki filozofii i etyki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji; -posługiwać się wiedzą teoretyczną do dobierania strategii realizowania działań edukacyjnych; - rozpoznawać sytuacje uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; -dialogowo i spokojnie rozwiązywać konflikty i tworzyć dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie uczniów; -potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i będącymi w różnej kondycji emocjonalnej.; -dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej; -prowadzić pracę grupową oraz zindywidualizowaną, dostosowaną do indywidualnych potrzeb uczniów (np. uczniów z trudnościami czy też uczniów szczególnie uzdolnionych), a także współpracować z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów; -potrafi analizować i korygować własne działania pedagogiczne oraz wdrażać działania innowacyjne. Nabyte kompetencje społeczne: -student zyskuje przekonanie o wartości i społecznym znaczeniu nauczania filozofii i etyki oraz świadomość konieczności prowadzenie zindywidualizowanych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela tych przedmiotów; -przekazuje uczniom nie tylko wiedzę teoretyczną, ale uczy ich jak ją wykorzystywać w praktyce życiowej i społecznej i kulturowej; -ma świadomość istnienia etycznego wymiaru oceniania uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny praktyk dokonuje ich szkolny opiekun, który po ich zakończeniu przygotowuje krótką charakterystykę praktykanta jako potencjalnego nauczyciela przedmiotu i wystawia mu stopień w dzienniku praktyk. Ta ocena wraz z dokumentacją przebiegu praktyk w dzienniczku oraz rozmowami z na ich temat z pełnomocnikiem Dziekana ds. praktyk na WFZ stanowi podstawę ich zaliczenia. Zaliczenia dokonuje pełnomocnik Dziekana ds. praktyk wydając stosowny dokument. Dziennik praktyk prowadzony przez studenta powinien zawierać tematy i terminy lekcji, wyszczególnienie, które z nich były obserwowane, a które prowadzone samodzielnie oraz czas, jaki student poświęcił na przygotowanie się do prowadzenia zajęć ( tj. na przygotowanie konspektów lekcji i materiałów pomocniczych wykorzystywanych podczas ich trwania oraz zebranie i utrwaleni materiału merytorycznego. Istotnym warunkiem zaliczenia praktyk jest, by dokumentacja ich przebiegu w dzienniczku prowadzona byłą systematycznie i skrupulatnie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Łukomska | |
Prowadzący grup: | Agata Łukomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.