Kulturowe dylematy współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-113-k-dyl |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe dylematy współczesności |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie najważniejszych kulturowych dylematów współczesności w perspektywie procesów społecznych i kulturowych zachodzących w Europie ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu integracji europejskiej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturowym dylematom współczesności, które widziane w perspektywie europejskiej mają duży wpływ na przebieg procesów integracyjnych. Konwersatorium jest próbą odczytania dynamiki współczesnych procesów kulturowych w ujęciu teoretyczno-problemowym. Zajęcia proponują zatem identyfikację, a następnie analizę najważniejszych społeczno-kulturowych dylematów, przed którymi staje współczesna Europa. Wśród nich bardzo wydają się pytania o przyszłość Europejskiego Modelu Socjalnego, o kierunki polityki społecznej i edukacyjnej związanej z kwestiami demografii, bezrobociem wśród młodzieży i kwestiami zatrudnienia. W tym kontekście istotne są zagadnienia związane z kulturowymi dylematami polityki migracyjnej i współczesnym kryzysem ideologii multikulturalizmu. Niemniej ważne wydają się pytania o miejsce religii we współczesnym świecie, zwłaszcza w kontekście silnie rozwijających się fundamentalizmów religijnych i świeckich. Celowym jest także pytanie o kulturowe podstawy integracji europejskiej i o europejski system wartości, na których oparty został projekt integracyjny, w tym o kierunek ewolucji praw człowieka i szeroko rozumianej polityki równościowej. Kulturowe dylematy przed którymi stoi Europa to także pytania o tożsamość kulturową Europejczyków i stosunek społeczeństw europejskich do przeszłości, zarówno w wymiarze narodowym, jak i europejskim. Jesteśmy świadkami narodzin nowej polityki pamięci – zjawiska, które będzie wywierało coraz poważniejszy wpływ na postawy i wybory kulturowe Europejczyków. W tym kontekście pojawia się pytanie o europejskie dziedzictwo kulturowe, a także zagadnienia związane z konstruowaniem i funkcjonowaniem kanonu narodowego i napięciami, które towarzyszą jego przekształceniom. Nakład pracy studenta: konwersatorium - 30 h przygotowanie referatu - 30 h przygotowanie do zajęć (lektury) - 30 h przygotowanie do zaliczenie pisemnego - 30 h razem - 120 h |
Literatura: |
Pomian Krzysztof, „Europa jako pluralistyczna wspólnota wartości” w: tegoż, Europa i jej Narody, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2004, s. 217-227. Barber, Benjamin, „Dziki kapitalizm a demokracja” w: tegoż, Dżihad kontra McŚwiat, Spectrum, Muza SA, Warszawa 1997, s. 302-315. Giddens, Anthony, „Model socjalny” w: tegoż, Europa w Epoce globalnej, PWN, Warszawa 2009, s. 15-47. Standing, Guy, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, PWN, Warszawa 2016. Laqueur, Walter. „Migracje“ w: Ostatnie Dni Europy; epitafium dla Starego Kontynentu. Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2008, r. II, str. 25-34. Scheffer, Paul, „Wielka wędrówka ludów” w: tegoż, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010, s. 125-185. Hannam, June, „Prywatne jest polityczne” – ruch wyzwolenia kobiet i „druga fala” feminizmu w: tejże, Feminizm, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j., Poznań 2010, s. 143-170. Rifkin, Jeremy, „Drugie Oświecenie” w: Europejskie marzenie: jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American dream, NADIR, Warszawa 2005, s. 380-430. Cohn-Bendit, Daniel, „Wyzwanie multikulturalizmu”, w: tegoż, Co robić? Mały traktat o wyobraźni politycznej na użytek Europejczyków, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, s. 94-114. Casanova José, Religia, europejskie tożsamości laickie, integracja, „Znak” nr 12/2004, s.18-39. Kepel, Gilles. „Zakończenie” w: Zemsta Boga [tłum. A. Adamczak], Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, s. 265-278. Chwedoruk, Rafał, Polityka historyczna w Europie – periodyzacja i wiodące dyskursy, „Studia Politologiczne” vol. 35, październik 2015, s. 47-74. Kostro, Robert, Merta Tomasz (red), Pamięć i odpowiedzialność, Ośrodek Myśli Politycznej, Centrum Konserwatywne, Kraków-Wrocław 2005. Smolar, Aleksander, Władza i geografia pamięci w: Pamięć jako przedmiot władzy, Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2008, s.49-74. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie kształcenia w ramach wymagań i zakresie merytorycznym przewidzianym dla przedmiotu student 1. w zakresie wiedzy będzie: - potrafił zidentyfikować i wskazać główne dylematy kulturowe współczesnej Europy w kontekście zjawisk o wymiarze globalnym. - rozumiał podstawowe koncepcje i pojęcia związane z współczesnymi wyzwaniami społeczno-kulturowymi, przed którymi stoi Europa. - rozumiał dynamikę współczesnych przemian społeczno-kulturowych w Europie. - potrafił określić i scharakteryzować główne osie debat społeczno-kulturowych w Europie. 2. w zakresie umiejętności będzie: - potrafił identyfikować i hierarchizować współczesne zjawiska społeczno-kulturowe w kontekście procesów integracji europejskiej - potrafił zastosować instrumenty pojęciowe w pracy z tekstami z zakresu literatury przedmiotu - posiadał umiejętności pozwalające na podjęcie samodzielnej i krytycznej interpretacji tekstu z zakresu literatury przedmiotu - potrafił zastosować w praktyce i przywołać poznane teorie i wyniki badań naukowych w dyskusji lub pracy pisemnej. 3. w zakresie postawy będzie: - krytycznie odbierał treści komunikowane w sferze publicznej, ze świadomością potencjalnych lub realnych uproszczeń lub manipulacji obecnych we współczesnym dyskursie publicznym. - konstruktywnie wykorzystywał treści merytoryczne i poznaną literaturę przedmiotu w dalszych etapach kształcenia akademickiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Trzy składowe oceny: 1. obecność na zajęciach i aktywność (bieżące przygotowywanie się do zajęć, znajomość omawianej lektury). Dopuszczalne 2 nieobecności, 3 i 4 nieobecność obowiązkowo do zaliczenia ustnego). Każda nieusprawiedliwiona nieobecność (max.4) powoduje niedopuszczenie do zaliczenie pisemnego i automatyczne otrzymanie oceny niedostatecznej z przedmiotu. 2. referat 3. zaliczenie pisemne Każda z trzech składowych musi być zaliczona na ocenę pozytywną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.