Europejski kanon filmowy. Kinematografia na tle dziejów kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-116-EKF |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Europejski kanon filmowy. Kinematografia na tle dziejów kultury |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma wprowadzić uczestników (z ich aktywnym udziałem!) w podstawowe problemy sztuki filmowej w kontekście dziejów kultury i historii Europy. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma wprowadzić uczestników (z ich aktywnym udziałem!) w podstawowe problemy sztuki filmowej w kontekście dziejów kultury i historii Europy. Główny nacisk będzie położony na kwestie związane z rozwojem kinematografii do końca l. 60. XX w. Zanalizowane zostaną przełomowe zjawiska w dziejach sztuki filmowej, jej przeobrażenia techniczne i organizacyjne oraz „klasyczne” dzieła filmowe, stanowiące do dziś niewyczerpane źródło cytatów i inspiracji. Z drugiej strony program zajęć przewiduje ukazanie różnorodnych możliwości interpretacyjnych kina fabularnego – także jako zwierciadła rzeczywistości. Tak obszerna tematyka może zostać omówiona jedynie poprzez pewne wybrane węzłowe zagadnienia, ilustrowane fragmentami filmów: • Prekursorzy oraz ojcowie kina europejskiego (bracia Lumière; kino jarmarczne, Montreuil-sous-Bois, G. Méliès itp.) a narodziny kultury masowej. • Polski (i nie tylko) zapomniany wkład w rozwój techniki filmowej (K. Prószyński, J. Szczepanik, B. Matuszewski). Bracia Składanowscy • Zarys technicznych aspektów rozwoju kinematografii (od chińskiego teatru cieni po współczesny warsztat filmowy). Przełom dźwiękowy oraz nowe rozwiązania techniczne międzywojnia – artystyczne i pozaartystyczne konsekwencje • Radziecka szkoła montażu (S. Eisenstein, L. Kuleszow, D. Wiertow) • Tworzenie języka filmowego; „studio system”, „system gwiazd”, kodeks Haysa. Etapy powstawania filmu (np. praca nad scenariuszem, tzw. storyboardy) • Kino w systemach totalitarnych: kino w III Rzeszy i socrealizm • Kinematografia włoska do neorealizmu włącznie • Prądy w sztuce i ich ekranowe odbicie (ekspresjonizm, impresjonizm, surrealizm) • Nowa Fala w Europie • Postmodernizm a film i jego interpretacja • Kino jako zwierciadło rzeczywistości • Kino autorskie • Kino gatunków: film kryminalny i gangsterski Nakład pracy studenta: konwersatorium - 30 h przygotowanie do zajęć i zaliczenia - 30 h ogółem - 60 h |
Literatura: |
• J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005 • J. Płażewski, Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008 • Słownik wiedzy o filmie, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2005 • M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000 • S. Drewniak, Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011 • Historia kina. Kino nieme, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2009 • Historia kina. Kino klasyczne, red. naukowa T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2011 • Historia myśli filmowej, A.Helman, J.Ostaszewski, Wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 • Siergiej Eisenstein, Film czwartego wymiaru, przeł. Mieczysław Kumorek [w:] , Wybór pism, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959. • P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001 • Historia życia prywatnego, t. 4, pod red. M. Perrota, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 • I. Ihnatowicz, Człowiek, informacja, społeczeństwo, Czytelnik, Warszawa 1989 • D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1999 • A. Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980 • Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005 • H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992 • B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 • A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995 • A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006 • T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009 • Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007 • M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004 • Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994 • J.-L. Flandrin, Historia rodziny, Volumen, Warszawa 1998 • Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005 • H.G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Wyd. Spacja, Warszawa 1992 • M. Uklejska, Zarys rozwoju nauki i jej organizacji, t. 1 i 2, PWN, Warszawa 1963 • Historia Europy, pod. red. A. Mączaka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1997 • Społeczeństwo polskie od X do XX wieku, Książka i Wiedza, Warszawa 1999 • A. Gurevich, Jednostka w dziejach Europy, Volumen, Warszawa 1995 • A. Misiak, Kinematograf kontrolowany - cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym. PRL i USA analiza socjologiczna, Universitas Kraków 2006 • T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009 • Historia kina polskiego, red. T. Lubelski, K. Zarębski, Warszawa 2007 • M. Haltof, Kino polskie, Gdańsk 2004 • Historia filmu polskiego, red. naukowa R. Marszałek, Warszawa 1994 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student - zna główne prądy w kinematografii europejskiej, - zna techniczne aspekty rozwoju kinematografii oraz etapów powstawania filmu, - zna zasadnicze etapy rozwoju języka filmowego, - zna klasyczne dzieła poszczególnych gatunków filmowych i ich kulturowych korzenie, - potrafi powiązać prądy w kinematografii europejskiej z kierunkami w sztuce, kulturze, nauce oraz przemianami politycznymi, gospodarczymi, społecznymi, - rozpoznaje cytaty filmowe, zapożyczenia, inspiracje, które miały wpływ na kolejne pokolenia filmowców, - potrafi interpretować film jako źródło historyczne (źródło wiedzy o epoce, o jej klimacie intelektualnym, świadomości twórców i odbiorców itp.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie - pisemne kolokwium końcowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.