Dylematy społeczno-kulturowe w Europie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L23-DSKE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Dylematy społeczno-kulturowe w Europie |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia II rok 3 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie najważniejszych społecznych i kulturowych kontrowersji, które wyłaniają się w procesach postępującej modernizacji i integracji europejskiej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest społecznym i kulturowym kontrowersjom, które towarzyszą procesom modernizacji oraz integracji europejskiej. Te dylematy przedstawione będą zarówno w ujęciu teoretycznym, co problemowym. Wśród nich bardzo ważne wydają się pytania o przyszłość europejskiej tożsamości, której liberalne oblicze coraz częściej bywa szkalowane, miejsce praw człowieka czy systemu zabezpieczeń społecznych w europejskich modelach socjalnych. Będziemy tu pytać o najważniejsze problemy i trendy demograficzne, rywalizujące modele pracy i konsekwencje bezrobocia. W tym kontekście istotne będą również wyzwania polityki migracyjnej i związane z tym dylematy wielokulturowości. Niemniej ważne wydają się pytania o miejsce religii we współczesnym świecie, zwłaszcza w kontekście nasilającego się fundamentalizmu religijnego i, z drugiej strony, gwałtownych procesów laicyzacji i sekularyzacji. Celowe są pytania o filozoficzne i etyczne podstawy polityki równościowej lansowanej przez różne grupy i ruchy społeczne (feminizm, ekologizm), często na przekór tradycyjnym wyobrażeniom społecznym i kulturowym lansowanym przez środowiska nacjonalistyczne i populistyczne ruchy „konserwatywnej rewolucji kontrkulturowej”. W tym kontekście pojawiają się pełne napięć pytania o substancję europejskiego dziedzictwa kulturowego, a także aktualność tradycji narodowych. |
Literatura: |
1. Kołakowski, Leszek. Jak być konserwatywno-liberalnym socjalistą? 2. Bloom , Allan. „Niezapisana karta”, W: Umysł Zamknięty, s. 55-74. 3. Inglis, Fred. „Kultura i postmodernizm: dobro, prawda i piękno” w: Kultura, s. 171-212. 4. Barber, Benjamin. „Dziki kapitalizm a demokracja” w: Dżihad kontra McŚwiat. Muza 1997, s. 302-315. 5. Merta, Tomasz. „Pamięć i Nadzieja”, w: Kostro, Robert, Merta Tomasz (red), Pamięć i odpowiedzialność, Ośrodek Myśli Politycznej, Centrum Konserwatywne, Kraków-Wrocław 2005. 6. Vaidhyanathan, Siva: „To facebook jest problemem” w: Anti Social Media, s. 9-54 7. Scruton, Roger. Lokalne ocieplenie (R.I), w: Zielona Filozofia; jak poważnie myśleć o naszej planecie, ZYSK, s. 13-41. 8. Keppel, Gilles. „Zakończenie” w: Zemsta Boga. Wyd. KP 2010, s. 265-278 9. Scheffer, Paul. „Konstytuuowanie się obywateli świata” w: Druga Ojczyzna_Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010. 10. Simone de Beauvoir. „Kobieta niezależna” (R. XIV) w: Druga Płeć 11. Fitoussi, J_P. Rosanvallon, P. « Repertuar nierówności » w : Czas nowych nierówności, Kraków: ZNAK 2000, s. 65-76. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie kształcenia w ramach wymagań i zakresie merytorycznym przewidzianym dla przedmiotu student 1. w zakresie wiedzy będzie: - potrafił zidentyfikować i nazwać główne dylematy kulturowe współczesnej Europy w kontekście zjawisk o wymiarze globalnym. - rozumiał podstawowe koncepcje i pojęcia związane z współczesnymi wyzwaniami społeczno-kulturowymi, przed którymi stoi Europa. - rozumiał dynamikę współczesnych przemian społeczno-kulturowych w Europie. - potrafił określić i scharakteryzować główne osie debat społeczno-kulturowych w Europie. 2. w zakresie umiejętności będzie: - potrafił identyfikować i hierarchizować współczesne zjawiska społeczno-kulturowe w kontekście procesów integracji europejskiej - potrafił zastosować instrumenty pojęciowe w pracy z tekstami z zakresu literatury przedmiotu - posiadał umiejętności pozwalające na podjęcie samodzielnej i krytycznej interpretacji tekstu z zakresu literatury przedmiotu - potrafił zastosować w praktyce i przywołać poznane teorie i wyniki badań naukowych w dyskusji lub pracy pisemnej. 3. w zakresie postawy będzie: - krytycznie odbierał treści komunikowane w sferze publicznej, ze świadomością potencjalnych lub realnych uproszczeń lub manipulacji obecnych we współczesnym dyskursie publicznym. - konstruktywnie wykorzystywał treści merytoryczne i poznaną literaturę przedmiotu w dalszych etapach kształcenia akademickiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Trzy składowe oceny: 1. obecność na zajęciach i aktywność (bieżące przygotowanie do zajęć, znajomość omawianej lektury). Dopuszczalne 2 nieobecności, 3 i 4 nieobecność obowiązkowo do zaliczenia ustnego). Każda nieusprawiedliwiona nieobecność (max.4) powoduje niedopuszczenie do zaliczenie pisemnego i automatyczne otrzymanie oceny niedostatecznej z przedmiotu. 2. Prezentacja postawionego do opracowania zagadnienia 3. Kolokwium lub egzamin Każda z trzech składowych musi być zaliczona na ocenę pozytywną. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Rakusa-Suszczewski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Rakusa-Suszczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Rakusa-Suszczewski | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Rakusa-Suszczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.