Europejski obszar szkolnictwa wyższego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L36-EOSW | Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Europejski obszar szkolnictwa wyższego | ||
Jednostka: | Centrum Europejskie | ||
Grupy: |
Przedmioty dla studentów III roku I stopnia LATO, europeistyka, Centrum Europejskie |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie wiedzy dot. polityk publicznych UE w sektorze szkolnictwa wyższego oraz badań i rozwoju, także nowoczesnego zarządzania badaniami i instytucjami typu B+R. |
||
Pełny opis: |
Celem kursu jest przekazanie wiedzy dot. polityk publicznych UE w sektorze szkolnictwa wyższego oraz badań i rozwoju, także nowoczesnego zarządzania badaniami i instytucjami typu B+R. W zakresie umiejętności oznacza to przekazanie kluczowych pojęć i nauczenie posługiwania się podstawową terminologią definiującą EHEA oraz ERA, otwartą naukę, społeczeństwo i gospodarkę bazujące na wiedzy i nowoczesnych technologiach. Poruszone zostaną zagadnienia otwartości przestrzeni edukacyjno-badawczej, mobilności, inkluzji, rozwoju zrównoważonego, kooperacji z otoczeniem i kreowanie ekosystemu wiedzy. Kurs koncentruje się na kilku zakresach: 1. Uwarunkowania... • ścieżek edukacyjnych młodzieży i dostępu do studiów; • ścieżek zawodowych absolwentów szkół wyższych; • ...i przebieg karier akademickich kobiet i mężczyzn oraz osób o odmiennym społeczno-kulturowym zapleczu. 2. Struktura • system szkolnictwa wyższego; • system badań i rozwoju; • wartości, cele, polityka i standardy (polityki) szkolnictwa wyższego. 3. Otoczenie szkolnictwa wyższego i instytucji badawczych • ekosystem wiedzy; • społeczeństwo i gospodarka oraz ich instytucje. 4. Sieci uniwersytetów i badawcze. 5. Transfer wiedzy i komercjalizacja wyników badań. 6. System oceny organizacji i jakości kształcenia akademickiego • ewaluacja, akredytacja, certyfikowanie; • uczelniane systemy zapewniania jakości; • agencje akredytacyjne w ENQA i EQAR. 7. Rankingi w szkolnictwie wyższym. |
||
Literatura: |
1. Wyniki egzaminu maturalnego w 2021 roku, https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/wyniki/ 2. Global Education Monitoring Report 2021: Inclusion and education: all means all, https://en.unesco.org/gem-report/report/2020/inclusion 3. Education at a Glance 2021, https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/ 4. Ministerstwo Edukacji i Nauki: Ministerstwo Edukacji i Nauki, https://www.gov.pl/ 5. Urząd Statystyczny: Obszary tematyczne - https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/ 6. Komisja Europejska: Edukacja, https://ec.europa.eu/info/education_pl 7. Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne: Standardy ewaluacji Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, http://pte.org.pl/ 8. UNESCO: Reports, https://en.unesco.org/gem-report/allreports 9. OECD: https://www.oecd.org/education 10. Szewior. K., Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym. Systemowe ujęcie zagadnienia. Wydanie drugie poszerzone. Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2019, ss. 390. 11. Szewior. K. Uniwersytet (w) sieci. Studia przypadków, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2021, ss. 344. 12. ANNUAL REPORT 2020, European Association for Quality Assurance in Higher Education AISBL, Brussels, Brussels, Belgium, 2021. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Wiedza - student rozumie polityki Unii Europejskiej, wybrane aspekty zarządzania nimi oraz ich znaczenie dla przedsiębiorstw i organizacji społecznych Umiejętności - student potrafi przygotować wystąpienie ustne z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich na podstawie odpowiednio dobranych źródeł oraz podjąć akademicką dyskusję. Kompetencje społeczne – student ma świadomość potrzeb edukacyjnych oraz wiązania swej zawodowej biografii z nauką i podnoszeniem kompetencji społecznych i specjalistycznych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest ciągła aktywność oraz prezentacja wybranego zagadnienia na forum grupy. Forma zaliczenia: ocena ciągła aktywności oraz prezentacja zagadnienia (20% i 80%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szewior | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szewior | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szewior | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.