Jednocząca się Europa w globalnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU2-SEM-BG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Jednocząca się Europa w globalnym świecie |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Seminarium, w zależności od potrzeb, może być prowadzone paralelnie - w języku polskim i angielskim. Sedno rozważań, to umiejscowienie unikatowego, bezprecedensowego procesu integracji europejskiej na globalnej mapie. Chodzi o zestawienie różnych, odmiennych punktów widzenia: spojrzenie na świat z perspektywy europejskiej w zderzeniu ze spojrzeniem na Europę z zewnątrz. W tym celu nastąpi skonfrontowanie ocen - i źródeł - europejskich (np. Center for European Reform, Londyn) z amerykańskimi (np. R. Kaplana, Z. Brzezińskiego i in.), chińskimi (np. prof. Hu Anganga, najwybitniejszego tamtejszego stratega i ekonomisty) i innymi azjatyckimi - po długoletnim pobycie prowadzącego seminarium w Azji. |
Pełny opis: |
Proponowane prace i zainteresowania badawcze uczestników seminarium mogą być dość szerokie i dotyczyć np.: - świata unipolarnego (USA po "zimnej wojnie) i multipolarnego; - oddziaływania wzorca europejskiego na inne procesy integracyjne na globie (MERCOSUR, NAFTA, ASEAN, APEC itp.); - Europy w procesach globalizacyjnych, w tym tak ważnych i ważkich, jak efekt cieplarniany, ochrona środowiska, implementacja protokołów z Kyoto itp. - stosunków Europy z najważniejszymi partnerami, tzn. USA, Rosją (terytoriami poradzieckimi, w tym w ramach "wschodniego wymiaru" polityki zewnętrznej UE), Chinami, Dalekim i Bliskim Wschodem, Azja Płd-Wschodnią; - prób spojrzenia na Europę i procesy w niej zachodzące z zewnątrz. Nakład pracy studenta: seminarium - 60 h wybór tematu - 20 h zgromadzenie literatury - 20 h krytyczna analiza zgromadzonych materiałów, w tym literatury w językach obcych - 120 h zapoznanie się z metodami badawczymi – 30 h przygotowanie konspektu pracy - 30 h wykonanie badania naukowego – 150 h przygotowanie tekstu pracy - 150 h zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 20 h razem - 600 h |
Literatura: |
Indywidualna dla każdego ze słuchaczy. |
Efekty uczenia się: |
Efektem seminarium magisterskiego jest przygotowanie pracy magisterskiej. Student powinien opanować metody i techniki prowadzenia badań naukowych i technik pisania tekstu naukowego. WIEDZA Student: 1.Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu europeistyki i integracji europejskiej, w zakresie dotyczącym tematyki pracy magisterskiej. 2.Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z wybranego zagadnienia studiów europejskich. 3. Ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach badawczych w zakresie odpowiadającym tematyce pracy magisterskiej. 4. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych problemów w obszarze własnych badań. 5. Zna podstawowe zasady stosowania prawa autorskiego odnoszącego się do pracy magisterskiej. UMIEJĘTNOŚCI 1.Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować dane oraz informacje z różnych źródeł. 2. Potrafi formułować krytyczne sądy na podstawie posiadanej wiedzy. 3.Posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, interpretację, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych. 4. Potrafi opracować i zaprezentować wyniki badania. 5.Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze. 6. Samodzielnie proponuje rozwiązanie wybranego problemu. 7.Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań. 8.Potrafi porozumiewać się ustnie i pisemnie ze specjalistami w zakresie studiów europejskich oraz dziedzin pokrewnych w języku polskim i obcym. 9. Czyta literaturę specjalistyczną w języku polskim i obcym. 10.Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wypowiedzi pisemnych w języku polskim. 11. Potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego, przyjmuje konstruktywną krytykę. 12. Potrafi zaplanować etapy pracy badawczej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. 2.Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pracą badawczą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium magisterskiego: Semestr I: - obecność na zajęciach, - sformułowanie tez badawczych, - określenie problemu (tematu) pracy, planu pracy z podziałem na rozdziały, - zebranie literatury przedmiotu (w tym literatury w językach obcych) i zbudowanie poprawnej bibliografii, - krytyczna analiza materiału, w tym literatury w językach obcych, - podnoszenie kompetencji językowej, gramatycznej i ortograficznej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edycyjnych. Semestr II: Przedstawianie na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów pracy w kolejności ich pisania i regularne konsultowanie ich treści. Promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, kompletność tez, język i styl, poprawność warsztatu naukowego (bibliografia, przypisy), autorski charakter pracy, staranność edycji. Warunkiem zaliczenia całości seminarium jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.