Film jako źródło wiedzy o świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-FZWS-OGUN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Film jako źródło wiedzy o świecie |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Podstawę do refleksji nad tym, w jaki sposób film kształtuje wiedzę społeczeństwa o świecie stanowić będą filmy fabularne, dokumentalne, oraz animowane powstałe w różnych krajach w ciągu ostatniego stulecia. Tematyka zajęć obejmie różnorodne zagadnienia z przeszłości i teraźniejszości z uwzględnieniem problematyki politycznej, społecznej (w tym też obyczajowej), gospodarczej. W wyborze zagadnień główne kryterium stanowić będzie znaczenie poszczególnych zjawisk w kształtowaniu rzeczywistości, która nas otacza, jak również w powstawaniu stereotypów i opinii deformujących jej obraz. Konfrontacja przekazu filmowego z wynikami najnowszych badań naukowych posłuży także do refleksji nad specyfiką dziejów i cywilizacji kontynentu, jak również do poznania wybranych aspektów historii filmu i problematyki filmoznawczej. |
Pełny opis: |
We współczesnym świecie nazywanym często „cywilizacją obrazkową” film odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu wiedzy społeczeństwa o teraźniejszości i przeszłości. Jednocześnie umiejętność odbioru często ogranicza się do bezrefleksyjnie traktowanej warstwy fabularnej i estetyczno-rozrywkowej. Jak stwierdza Jerzy Płażewski „analfabetyzm filmowy jest daleko powszechniejszy od alfabetyzmu tout court, choć trudniej go dostrzec. Nie przejawia się bowiem w zaniechaniu konsumpcji. Raczej przeciwnie – w konsumpcji nadmiernej i bezkrytycznej. Konwersatorium ma uczyć umiejętności krytycznej analizy różnorodnych gatunków produkcji filmowych pod kątem wiedzy o świecie. Tematyka zajęć obejmie wybrane zagadnienia z przeszłości i teraźniejszości nie tylko z problematyki politycznej, ale też społecznej (w tym też obyczajowej), gospodarczej. W wyborze tych zagadnień główne kryterium stanowić będzie znaczenie poszczególnych zjawisk w tworzeniu podstaw dzisiejszego świata, w tym także stereotypów i opinii deformujących jego obraz. Konfrontacja przekazu filmowego z wynikami najnowszych badań naukowych posłuży także do refleksji nad specyfiką dziejów i cywilizacji kontynentu, a także do poznania niektórych aspektów historii filmu i problematyki filmoznawczej. Zjawiska prezentowane na zajęciach będą miały charakter problemowy, przekrojowy, według terminologii Fernanda Braudela „strukturalny”, a więc z naciskiem na kategorię ”długiego trwania”, z uwzględnieniem kontrowersyjnych kwestii i historiograficznych sporów, a także spraw związanych z przeszłością stanowiących właśnie temat publicznej dyskusji. Zestaw tematów i ich kolejność nie są więc definitywnie ustalone, grupa uczestników może zgłosić swoje propozycje. Formuła zajęć jest otwarta, polega przede wszystkim na aktywności uczestników i dyskusji. |
Literatura: |
Literatura • J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005 • J. Płażewski, Język filmu, Książka i Wiedza, Warszawa 2008 • Słownik wiedzy o filmie, Wydawnictwo Park, Bielsko-Biała 2005 • M. Hendrykowski, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000 • M. Hopfinger, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997 • Historia Europy, pod. red. A. Mączaka, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1997 • N. Davies, Europa, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999 • P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 2001 • A Briggs, P. Clavin, Europa dwóch stuleci 1789-1989, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2000 • R. Cameron, Historia gospodarcza świata, Książka i Wiedza, Warszawa 2001 • D.J. Boorstin, Odkrywcy. Dzieje ludzkich odkryć i wynalazków, Książka i Wiedza, Warszawa 2000 • D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1999 • A. Kłoskowska, Kultura masowa, PWN, Warszawa 1980 • H. Samsonowicz, Północ-Południe, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 • K. Sójka-Zielińska, Drogi i bezdroża prawa, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2000 • J. Baszkiewicz, Władza, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 • J. Żarnowski, Społeczeństwa XX wieku, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 • B. Orłowski, Technika, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 1999 • Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, wyd. IH PAN, Warszawa 2005 • M. Howard, Wojna w dziejach Europy, Ossolineum, Wrocław-Warszawa... 2007 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - potrafi analizować utwory filmowe jako źródło wiedzy o świecie - zna podstawy języka filmowego i etapy jego rozwoju - jest w stanie opisać na podstawie wybranych przykładów zjawiska „długiego trwania” w dziejach świata - dysponuje podstawową wiedzą na temat dziejów kinematografii |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i udział w dyskusji z wykorzystaniem zalecanej literatury, wykonanie pracy w grupach, zaliczenie 1 lektury |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.